بازینگاشت فوتبالیست‌ها: FIFA علیه PES

0
443

معرفی این بازی‌نگاشت:

فرنچایزهای FIFA و PES در جهان و البته در ایران، طیف وسیعی از طرفداران را در پلتفرم‌های گوناگون به خود جذب کرده‌اند. دو شرکت Electronic Arts و KONAMI رقابت دراز مدتی را در برابر یکدیگر برای جذب بازیکنان و فروش بیشتر ادامه می‌دهند و رقابت FIFA علیه PES به مخاطبان این دو نیز کشیده شده است. اگرچه درصدی از بازیکنان فوتبال دوست هر دوی این بازی‌ها را بازی می‌کنند؛ اما بخش زیادی از بازیکنان طرفدار سرسخت یکی از دو بازی هستند و این رویارویی همچنان ادامه دارد.
در این بازینگاشت با تکیه بر پیمایش ملی مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرِک) در سراسر کشور با بیش از 8000 نمونه آماری در کلان‌شهرها، شهرها و روستاها در سال 1396، اطلاعاتی از ویژگی‌های جمعیت‌شناختی بازیکنان ایرانی این دو بازی روی دو پلتفرم رایانه و کنسول ارائه شده است.
اگرچه به صورت نسبی، در جهان FIFA فرنچایز موفق‌تری نسبت به PES محسوب می‎شود و خصوصا در سال‌های اخیر با فروش بیشتری همراه بوده است، بر اساس اطلاعات حاصل شده، در ایران فرنچایز PES مخاطبان بیشتری در سال 1396 داشته است. لازم به ذکر است که در بازار ایران، به دلیل عدم وجود قانون کپی‌رایت، عمده بازی‌های موجود چه در فرنچایز FIFA و چه PES، نسخه‌های کپی هستند و یا به صورت رد و بدل کردن فایل یا دانلود آن در دسترس بازیکنان قرار می‌گیرند. صرفا در 4 عنوان FIFA17، FIFA18، PES2017 و PES2018 برای کنسول‌های PS4 و XBOX ONE، نسخه اورجینال رایج است که دلیل آن عدم عملکرد این دو کنسول با لوح فشرده کپی شده است. اگرچه نسخه اورجینال سایر عناوین هر فرنچایز هم وجود دارند و در عین حال امکان نصب بازی بدون لوح فشرده روی دو کنسول مذکور نیز امکان‌پذیر است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here