پیش‌بینی درآمد بازار جهانی بازی‌های دیجیتال در سال ۲۰۱۹

جدیدترین گزارش نیوزو منتشر شد:

2
198

امروز بیش از هر زمان دیگری، بازی کردن در قلب کسب‌وکارهای مرتبط با سرگرمی قرار گرفته است. راه‌‌های ارتباط مصرف‌کنندگان با بازی‌ها و از طریق بازی‌ها همواره در حال تغییر است و این اتفاق نه تنها منجر به درگیری بیشتر بازیکنان با بازی‌ها؛ بلکه هم‌چنین موجب به‌وجود آمدن طبقات جدیدی از علاقه‌مندان به بازی‌ها شده است. امروزه بیش از 2 و نیم میلیارد بازیکن در سراسر جهان وجود دارد که پیش‌بینی شده است این جمعیت تا پایان سال جاری درآمدی معادل ۱۵۲.۱ میلیارد دلار را برای بازی‌های دیجیتال به ارمغان آورند.

پایگاه تحقیقاتی نیوزو در آخرین گزارش خود از وضعیت بازار جهانی بازی‌های دیجیتال برآوردی از درآمد کلی بازی‌های دیجیتال در جهان تا پایان سال ۲۰۱۹ به‌علاوه پیش‌بینی خود از آنچه تا سال ۲۰۲۲ روی خواهد داد، ارائه نموده است. موضوع جالب توجه در این گزارش، افزایش بی‌سابقه سیر رشد پلتفرم کنسول نسبت به سال‌های گذشته است به‌نحوی که پلتفرم کنسول با نرخ رشد سالانه 13.4 درصد، سریع‌ترین رشد را در میان سایر پلتفرم‌ها داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به درآمد 47.9 میلیارد دلار دست یابد. این دومین سالی است که پلتفرم کنسول از لحاظ سرعت در نرخ رشد موفق شده تا گوی سبقت را از باز‌ی‌های موبایلی برباید.‌ تغییر قوانین در چین و عدم ظهور تولیدات چشم‌گیر در حوزه بازی‌های دیجیتال در سال گذشته موجب کاهش سرعت رشد بازی‌های موبایلی گردید. با این حال گمانه‌زنی‌ها پیرامون معرفی نسل بعدی دستگاه‌های کنسول به بازار منجر به کاهش سرعت رشد این پلتفرم در نیمه دوم سال جاری خواهد شد.

بازی‌های موبایلی (گوشی‌های هوشمند و تبلت) در سال 2019 با نرخ رشد سالانه 10.2 درصد و دستیابی به رقم 68.5 میلیارد دلار هم‌چنان اولین و بزرگ‌ترین بخش (حدود 45 درصد) از بازار بازی‌های دیجیتال را به خود اختصاص خواهند داد. از این مقدار 54.9 میلیارد دلار از بازی‌های متعلق به گوشی‌های هوشمند در مقایسه با تبلت تولید می‌شود.‌

بازی‌های رایانه‌ای نیز کمترین و کندترین رشد در بازار بازی‌های دیجیتال با نرخ رشد سالانه 4 درصد و درآمدی معادل 35.7 میلیارد دلار را دارند. علی‌رغم اختصاص بخش کوچکی به پلتفرم رایانه، جایگاه رایانه به‌عنوان خاستگاه نوآوری‌های بسیار در بازار بازی‌های دیجیتال هم‌چنان مشهود و قابل استناد است.‌ تقریباً بسیاری از ژانرهای محبوب بازی‌ نظیر Battle Royale و MOBA در ابتدا از بازی‌های رایانه‌ای نشأت گرفته‌ و سپس فراگیر شده‌اند.

شکل زیر به خوبی نمایی کلی از بازار جهانی بازی‌های دیجیتال و درآمد آن به تفکیک پلتفرم‌های مختلف را به تصویر کشیده است:

 
آمریکا اکنون رتبه اول را در بازار بازی‌های دیجیتال کسب کرده است

در سال 2019 آمریکا در حال پیشی گرفتن از چین و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین بازار بازی‌های دیجیتال در جهان از لحاظ درآمد است.‌ درآمد این کشور در سال جاری 36.9 میلیارد دلار برآورد شده که عمدتاً از محل رشد 13.9 درصدی درآمد بازی‌های کنسولی در این کشور تأمین خواهد شد.‌ پلتفرم کنسول با درآمدی 18.5 میلیارد دلاری در آمریکا بیش از 50 درصد از بازار بازی‌ها در این کشور را از آنِ خود ساخته است. این در حالی‌ست که آثار توقف 9 ماهه صدور مجوز برای بازی‌های جدید در چین با اهدافی چون کاهش ساعات استفاده کودکان از بازی‌های دیجیتال و کاهش قرار گرفتن در معرض صفحه‌های نمایش هنوز هم در سال 2019 احساس می‌گردد.‌ با وجود لغو این قانون در سال گذشته و فراهم آمدن امکان انتشار بازی‌های جدید برای ناشران بازی اما پیامدهای این تصمیم و حتی لغو آن هنوز هم آثار بسیاری بر رشد بازار بازی‌های دیجیتال در چین در سال جاری خواهد داشت. پس از آمریکا و چین کشورهای ژاپن، کره جنوبی و آلمان در جمع 5 کشور برتر تولیدکننده درآمد در بازار جهانی بازی‌های دیجیتال جای دارند. جدول زیر درآمد ماهانه 5 کشور برتر بازار بازی‌های دیجیتال در ماه ژوئن 2019 را نشان می‌دهد:

 
بازار جهانی بازی‌های دیجیتال به راه خود در مسیر رشد سالم ادامه می‌دهد

نیوزو در گزارش خود از بازار جهانی بازی‌ها در سال 2019، پیش‌بینی خود را تا 2022 اعلام کرده است. مطابق برآورد این پایگاه تحقیقاتی، درآمد بازار بازی‌ها در سال 2022 به رقم 196 میلیارد دلار خواهد رسید. بازی‌های موبایلی 95 میلیارد دلار در آن سال درآمد خواهند داشت و هم‌چنان پردرآمدترین و سریع‌ترین در این بخش خواهند بود؛ اما توجه به این نکته ضروری است که هرچند موبایل، پررونق‌ترین بخش بازار بازی‌های دیجیتال شناخته می‌شود اما سرعت رشد این پلتفرم در بازارهای بالغی چون آمریکای شمالی، غرب اروپا و ژاپن تا سال 2022 رو به کاهش خواهد رفت. از طرفی بازارهای نوظهوری چون جنوب‌شرق آسیا، هند، خاورمیانه و آفریقای شمالی سهم بیشتری در رشد بازار بازی‌های موبایلی خواهند یافت. عوامل دیگری نیز در افزایش سرعت رشد بازی‌های موبایلی در بازارهای نوظهور دخیل خواهند بود نظیر افزایش انتشار بازی‌هایی که بر روی چند پلتفرم قابل اجرا هستند (Cross-platform)، افزایش کاربران گوشی‌های هوشمند در این بازارها و بهبود سخت‌افزارهای موبایل در کنار پیشرفت زیرساخت‌های اینترنت نظیر توسعه شبکه‌های 5G. نمودار زیر پیش‌بینی پایگاه تحقیقاتی نیوزو از آینده درآمد بازار جهانی بازی‌های دیجیتال تا سال 2022 و به تفکیک پلتفرم را نشان می‌دهد:

درآمد تولیدشده توسط پلتفرم کنسول تا سال 2022 با نرخ رشد ترکیبی سالانه 9.7 درصد به رقم 61.1 میلیارد دلار خواهد رسید. درآمد کنسول به مقدار کمی از نیمه دوم سال 2019 تا 2021 به دلیل معرفی نسل جدید کنسول‌های Xbox و PlayStation به بازار و تمرکز هزینه‌کردهای کاربران برای خرید سخت‌افراز بازی، کاهش خواهد یافت. به‌علاوه عرضه مدل‌ یا مدل‌های جدید کنسول Switch در کنار فروش کنسول‌های پیشین Nintendo نیز در رشد صحیح پلتفرم کنسول نقش مؤثری ایفا خواهد نمود.

مطابق برآورد نیوزو درآمد کلی بازار بازی‌های رایانه‌ای با نرخ رشد ترکیبی سالانه 3.5 درصد تا سال 2022 به عدد 39.5 میلیارد دلار خواهد رسید. تغییر گرایش مصرف‌کنندگان از بازی‌های رایانه‌ای آنلاین‌ (Browser PC Games) به سمت بازی‌های قابل دانلود و فیزیکی (Downloaded and Boxed PC Games) موجب کاهش درآمد بخش بازی‌های آنلاین از نیمه سال 2018 تا 2022 شده است. به‌نحوی که بازی‌های آنلاین رایانه‌ای در سال 2022 تنها 1 درصد از سهم کل درآمد را به خود اختصاص خواهند داد. رشد درآمد بازی‌های موبایلی طی سال‌های آتی نیز ادامه خواهد یافت و منجر به کوچک شدن بازار بازی‌های رایانه‌ای تا سال 2022 خواهد شد. درآمد موبایل نیز از کنسول پیشی خواهد گرفت درحالی‌که بازار کنسول هم‌چنان ثابت و پایدار خواهد ماند.

 

علی‌رغم قانون منع صدور مجوز برای بازی‌های جدید در چین، منطقه آسیا-اقیانوسیه هم‌چنان بزرگ‌ترین منطقه از لحاظ درآمد باقی خواهد ماند

منطقه آسیا-اقیانوسیه در سال جاری با تولید درآمدی معادل ۷۲ میلیارد دلار از محل بازی‌های دیجیتال ۴۷ درصد از کل درآمد بازار جهانی بازی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. این درآمد با نرخ رشد سالانه ۷.۶ درصد تولید می‌گردد. قانون منع صدور مجوز برای بازی‌ها در چین علاوه بر بازار این کشور، ناشران بازی در کره جنوبی و ژاپن را نیز تحت تأثیر قرار داده چراکه رشد درآمد این شرکت‌ها وابسته به بازیکنان چینی است. با این حال چین هم‌چنان از لحاظ درآمد در بازار بازی‌ها تا سال ۲۰۲۰ در رتبه اول خواهد ماند. شکل زیر سهم مناطق جغرافیایی مختلف در تولید درآمد در بازار جهانی بازی‌های دیجیتال را به تصویر کشیده است:

کشور آمریکا برای چندمین سال متوالی با در اختیار داشتن ۳۹.۶ میلیارد دلار درآمد و بیش از یک‌چهارم سهم کلی بازار در دومین رتبه جهان قرار گرفته است. این کشور سریع‌ترین نرخ رشد سالانه درآمد را نسبت به سایر کشورها داشته و این اتفاق را بیش از هرچیز مدیون موفقیت‌های پی در پی بازی‌های کنسول طی سال‌های متمادی در این کشور است. رشد درآمد بازی‌ها در منطقه جغرافیایی اروپا، خاورمیانه و آفریقا با فاصله کمی از آمریکا قرار دارد.

برای دریافت گزارش نیوزو از اینجا وارد شوید.

سعیده جنتی

فوق لیسانس مدیریت رسانه، عضو مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) و پژوهشگر حوزه بازی‌های دیجیتال هستم. روندهای جهانی این صنعت را رصد کرده و مورد تحلیل قرار می‌دهم.

2 دیدگاه ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید