موفقیت پژوهشگران دایرک در همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی

0
784
مهندس مرتضی جمشیدی، فرزانه شریفی و سید محمدعلی سیدحسینی از اعضای مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال، به عنوان برگزیدگان ویژه بخش مقالات علمی همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی معرفی شدند. 

همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی توسط مرکز رسانه‎‌های دیجیتال در راستای تقویت مبانی علمی در حوزه سواد رسانه‌ای و شبکه‌سازی میان پژوهشگران این حیطه برگزار شد.

فرزانه شریفی دانشجوی دکتری رشته علوم ارتباطات و مرتضی جمشیدی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی از سوی دایرک، به عنوان برگزیدگان این همایش معرفی شدند و از سوی ریاست بنیاد ملی نخبگان، مرکز رسانه‌های دیجیتال و وزارت آموزش و پرورش مورد تقدیر قرار گرفتند. مقاله برگزیده این پژوهشگران به دلیل ارائه مدلی در زمینه سواد بازی‌های دیجیتال با محوریت «چرخه بازی آگاهی» بود که برای نخستین بار از سوی این مرکز معرفی شده است.

در مقاله معرفی چرخه «بازی آگاهی» در خصوص عوامل موثر بر ارتقای سواد بازی‌های دیجیتال در میان بازیکنان و خانواده‌ها که برگزیده ویژه این همایش شده است، آورده شده است:

با توجه به اینکه بازی‌های دیجیتال یکی از انواع رسانه‌های نوین می‌باشند، سواد بازی نیز در ذیل سواد رسانه‌ای تعریف می‌شود. سواد رسانه‌ای عبارتست از رژیم مصرف رسانه‌ای که به واسطه آن مخاطب از توانایی درک و تحلیل محتوای رسانه‌ها برخوردار می‌شود. طبق گزارش دایرک، بازی‌های دیجیتال در سراسر کشور 23 میلیون بازیکن دارند که در طول روز به طور متوسط 79 دقیقه بازی می‌کنند. با استفاده از مروری سیستماتیک، موضوع بازی آگاهی برای نخستین بار در میان پژوهش‌های این حوزه به صورت مدلی ارائه شده است. «چرخه بازی آگاهی» با در نظر داشتن مراحل مواجهه بازیکن با بازی‌های دیجیتال تا آگاهی‌های ناشی از بازی کردن او عواملی را مرور می‌نماید که هر کدام به نوعی در ارتقای سواد بازی بازیکنان و خانواده‌های ایشان موثر خواهد بود.

لازم به ذکر است که اختتامیه این همایش در روز چهارشنبه 12 آبان در فرهنگسرای ایوان شمس برگزار شد و از مقالات برتر در حوزه سواد رسانه‌ای تقدیر شد. همچنین در این همایش 165 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که از این تعداد 12 عنوان در حوزه بازی‌های دیجیتال بوده و پژوهشگران دایرک چهار اثر از مجموع آثار ارسال شده در زمینه بازی‌های دیجیتال را به خود اختصاص دادند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here