تعداد بازیکنان بازی‌های دیجیتال در ایران به 32 میلیون نفر رسید

2
381

بر اساس تازه‌ترین پیمایش کشوری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مورد الگوی مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران، تعداد بازیکنان ایرانی تا پایان سال 1398 به 32 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

سید صادق پژمان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا ضمن اشاره به اجرای این پیمایش ملی توسط مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرِک) تصریح کرد: «گزارشی از شاخص‌ترین نتایج این پیمایش ملی، که طی آن اطلاعات بیش از 9200 خانوار گردآوری و با بیش از 3000 بازیکن مصاحبه شده است، به زودی در قالب گزارش «نمای باز 1398» منتشر خواهد شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.»

وی افزود: «بر اساس نتایج این پیمایش مجموع بازیکنان ایرانی از رقم 28 میلیون در سال 1396 به 32 میلیون نفر در سال 1398 افزایش پیدا کرده است. به عبارتی از جمعیت 83 میلیونی ایران در سال 1398، 32 میلیون نفر بازی می‌کنند. از مجموع 32 میلیون بازیکن، 49 درصدشان جزء کسانی هستند که هر روز بازی‌ می‌کنند و 65 درصد آنها بازیکن آنلاین هستند».

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، با بیان اینکه بر اساس نتایج این پیمایش،کماکان موبایل با 92 درصد ضریب نفوذ در میان بازیکنان، پرطرفدارترین پلتفرم بازی در ایران است، افزود: «برای اولین بار بازیکنان پلتفرم کنسول از بازیکنان پلتفرم رایانه پیشی گرفته‌اند؛ 22 درصد بازیکنان ایرانی با پلتفرم کنسول بازی می‌کنند؛ در حالی که این عدد در مورد پلتفرم رایانه 20 درصد است».

وی همچنین تصریح کرد: «نکته جالب توجه دیگر در این پیماش، افزایش سهم بازیکنان زن است. در پیمایش سال 1396 سهم بازیکنان زن در بازار بازی ایران 35 درصد بود که در تازه‌ترین پیمایش دایرک  این سهم به 38 درصد افزایش پیدا کرده است».

به گفته وی نتایج استخراج شده از این پیمایش همچنین نشان از افزایش میانگین سنی بازیکنان ایرانی می‌دهد و متوسط سنی بازیکنان از 19 سال در سال 1396 به 22 سال در سال 1398 افزایش پیدا کرده است.

سید صادق پژمان همچنین افزود: «یافته‌های این پیمایش نشان می‌دهد که بازیکنان ایرانی به طور متوسط 93 دقیقه در روز بازی می‌کنند. این در حالی است که بر اساس نتایج این پژوهش سرانه مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران، روزانه 35 دقیقه است».

بنا به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، یافته‌هـای ایـن پیمایـش در خصوص مجموع هزینه کرد بازیکنان پلتفرم موبایل نیز نشان از تغییرات مهمی در حوزه اقتصاد بازی دارد. بر اساس برآوردهای پژوهش، مجموع هزینه‌کرد بازیکنان پلتفرم موبایل در سال 1398 رقمی در حدود 290 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 28 درصد سهم بازی‌های موبایلی بومی (بازی‌های توسعه یافته یا بومی‌سازی شده در ایران) است. اگرچه رشد اعداد و ارقام هزینه‌کرد در پلتفرم کنسول به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است.

طبق اظهارات سید صادق پژمان، برای اولین بار با توجـه به همه‌گیری ویـروس کرونا در جهـان و محدودیت‌هـای موجود برای برگزاری پیمایش حضوری، این پیمایش به روش تلفنی و در تمامی استان‌های کشور اجرا شده است.

2 COMMENTS

  1. یعنی بیش از یک سوم میردم بازی دیجیتال انجام میدهند ؟ بازی کردن را چی تعریف کردید؟ اگر میزان استفاده از گوشی های هوشمند را هم حساب کنیم باز به یک هم رقمی نمیرسیم. در مورد بازی کنسولی هم که با این قیمت دلار وضعیت معلومه

    • با سلام
      تعریف بازیکن در اینجا بر اساس یک استاندارد محافظه‌کارانه عبارت است از: «کسی که حداقل یک ساعت در هفته با حداقل یکی از 3 پلتفرم اصلی (موبایل، رایانه و کنسول) بازی کند». در واقع این 32 میلیون نفر مخاطب بازی هستند اما درصد کمی از آنها Hardcore Gamer محسوب می‌شوند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here