معرفی کتاب درآمدی بر مبانی نظری و عملی بازی‌وارسازی

0
360
موضوع محوری: بازی‌وارسازی
نویسندگان: دکتر بهرام هوشیار یوسفی، دکتر هانا میرخضری
تعداد صفحات: 210
 

معرفی این کتاب:

مفهوم بازی‌وارسازی را می‌تواند یک رویکرد، یک محصول، یک روش تفکر، یک شیوه، یک فرایند، یک سیاق طراحانه و یا حتی یک سامانه مشتمل بر تمام موارد اشاره شده به صورت یکجا تعریف کرد؛ با این حال این تعبیر رایج و پذیرفته شده است که «بازی‌وارسازی استفاده از عناصر بازی در زمینه‌های غیر تفریحی است».

ایده بنیادین بازی‌وارسازی در اصل بر این نکته اتکا دارد که طراحی و عناصر بازی آنچنان قدرتی نو به مردم اعطا می‌کنند که، به تعبیری، می‌توانند رابطه خود را با خدمات، محصولات، سیاست‌ها و یا حتی وظایف روزمره، بازتعریف کرده، تغییر دهند و نهایتا به ترتیبی بهینه مدلسازی و بازتولید کنند. با این اوصاف اگر‌چه می‌توان چنین مدعی شد که رفتارهای ما قویا مستعد بازی‌وار شدن هستند؛ ایجاد روند فزاینده درگیر کردن هم‌افزای «عامل»ها، تحول رفتاری در آنها و نیز پاداش‌دهی به رفتار مطلوب، امری چندان ساده نیست. بازی‌وارسازی اگر به درستی طراحی و اعمال شود، یکی از موثرترین ابزارها در راستای تراز کردن علایق و انگیزه‌های درون‌خیز بازیکنان/کاربران خواهد بود؛ آنچنان که در ادامه، کتاب درآمدی بر مبانی نظری و عملی بازی‌وارسازی سعی دارد به طرز شایسته‌ای آن را تشریح کند.

کتاب حاضر، خوانندگان را در سطح معماری و اجرای عناصر اصلی پلتفرم‌های بازی‌‌وارسازی با توجه به مفاهیم کاربردیِ عملی برگرفته از تحقیقات و نمونه‌های موردی پیشگامان این حوزه کمک کرده، بدین ترتیب با بهره‌گیری و استفاده از ابزارها، تکنیک‌ها و فرایندها، تجربه منحصربه فرد بازی‌وارسازی منوط و معطوف به تجربه‌گر [خواننده کتاب] محقق گردد. برای رسیدن به این هدف در طی پنج فصل سعی شده است با ایجاد درکی عمیق و کاربردی از بازی‌وارسازی در ابتدا اصول اولیه آن و مسائل مرتبط با انگیزش، مکانیک، داینامیک و… تبیین گردد و در نهایت با معرفی مدل‌های کاربردی، فرصت تمرین‌های واقع‌گرایانه و عملی ارائه شود. در واقع هدف از نگارش این کتاب ضمن مروری بر مفهوم بازی‌وارسازی، شناسایی عناصر، ساختار و عوامل دخیل در روند شکل‌گیری یک سامانه بازی‌وار است که بر این اساس مدل/جعبه ابزار مفهومی در راستای پاسخگویی به چگونگی طراحی و پیاده‌سازی محیط/سامانه بازی‌وار تبیین و ارايه شده و در نهایت با الهام از سیاق مالوف در حوزه نوآوری در کسب‌وکار، به عنوان مجموعه هدایتگر مدیریت و تاکتیک‌، اصطلاح «بوم ناب بازی‌وارسازی» طراحی و تعریف می‌‌شود؛ تعریف بیان شده چارچوبی قدرتمند و انعطاف‌پذیر برای شناخت و درک عمیق کاربر/کاربران سامانه بازی‌وار را ارائه خواهد کرد که می‌تواند بر تجاری‌سازی موفق ایده‌های بازی‌وار موثر باشد.

فهرست مطالب:

-مقدمه
-پیش‌گفتار
-مروری بر اصطلاحات، مفاهیم و تاریخچه
-بازی وارسازی و تاثیرات اجتماعی آن
-چارچوب‌های طراحی بازی و عناصر و اجزای بازی وارسازی
-«بوم ناب» و «جعبه ابزار» بازی وارسازی؛ راهکاری عملی برای طراحی نوآور سامانه‌های بازی‌وار
-بررسی و تحلیل نمونه پروژه‌های موفق بازی‌وار شده

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here