گزارش بازار بازی‌های دیجیتال ترکیه در سال ۲۰۲۰

0
27 بازدید
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

آنچه در ادامه می‌خوانید شامل نکات اصلی آخرین «گزارش بازار بازی‌های دیجیتال در ترکیه» است که توسط آقای مهدی حیدری و در چارچوب مطالعات پشتیبان سند جامع بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال جمهوری اسلامی ایران ترجمه و تنظیم شده است. برای مطالعه گزارش اصلی به لینک انتهای مطلب مراجعه کنید.

خاورمیانه با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر جمعیت و ۶۶۰ میلیون جمعیت آنلاین و بیش از ۳۸۰ میلیون بازیکن یکی از مناطق فعال در بازار بازی‌های دیجیتال است. درآمد کل منطقه بیش از ۵.۴ میلیارد دلار است. در این میان و در سال ۲۰۲۰، ترکیه  با بیش از ۸۸۰ میلیون دلار پردرآمدترین بازار خاورمیانه بوده است. رتبه‌های بعدی به عربستان سعودی و ایران تعلق دارد.

شکل ۱ جایگاه بازار بازی‌های دیجیتال ترکیه در میان بازارهای خاورمیانه

جمعیت ترکیه درسال ۲۰۲۰ میلادی ۸۳.۶۱۴.۳۶۲ نفر است. ۷۹% این جمعیت(۶۶.۰۵۵.۰۰۰ نفر) کاربران اینترنتی هستند که ۸۴.۷% از مردان و ۷۳.۸% از زنان ترک را شامل می شوند.

استفاده کنندگان روزانه از اینترنت در رده سنی ۱۶-۶۴ بطور متوسط هر روز ۷ساعت و ۵۷ دقیقه از اینترنت استفاده می کنند. همچنین ۵۵.۰۰۰.۰۰۰ نفر در ترکیه کاربر شبکه های اجتماعی هستند.

بعد از همه‌گیری کرونا سرمایه‌گذاری بر تبلیغات در حوزه دیجیتال نسبت به سال ۲۰۱۹بیشتر شد.

 جدول ۱ سهم سرمایه‌گذاری بر تبلیغات در حوزه‌های مختلف در ترکیه

جدول ۲ تفکیک سهم انواع تبلیغات در حوزه دیجیتال به درصد

نمودار ۱ متوسط زمان استفاده از شبکه های اجتماعی در ترکیه

نمودار ۲ زمان صرف‌شده متوسط ماهانه در پلتفرم‌های ویدئویی

نمودار ۳ برندهای محبوب گوشی هوشمند در ترکیه

۸۴% از کاربران اینترنت بازی موبایلی انجام می‌دهند. ۷۹% بزرگسالان (بنظر می‌رسد منظور رده سنی بالای ۳۵ باشد) بازی موبایلی می‌کنند. ۴۹.۸ درصد از بازیکنان موبایل ترکیه را زنان تشکیل می‌دهند. رده‌بندی سنی بازیکنان در ترکیه به‌شرح زیر است:

  • ۱۶ تا ۲۴ سال: ۲۳.۹ درصد
  • ۲۵ تا ۳۴ سال: ۲۸.۵ درصد
  • ۳۵ تا ۴۴ سال: ۲۵.۳ درصد
  • بیشتر از ۴۵ سال: ۲۲.۴ درصد

ژانرهای مرجح بازیکنان موبایلی در ترکیه به شرح زیر است:

  • اکشن-ماجرایی: ۲%
  • معمایی: ۲%
  • رانندگی: ۷%
  • ورزشی: ۶%
  • استراتژیک: ۳۹.۳%
  • شبیه‌سازی: ۳%
  • کارت بازی: ۲۶.۳%
  • نقش‌آفرینی: ۲۱.۱%

در این گزارش در مورد علاقه‌مندی‌های بازیکنان موبایلی نیز اطلاعات ارزش‌مندی وجود دارد (جدول ۳):

جدول ۳ حوزه‌های علاقه‌مندی بازیکنان موبایلی در ترکیه

تماشای فیلم

۸۱.۷%

گوش دادن به موسیقی

۷۲.۸%

تکنولوژی

۷۰.۵%

غذا و نوشیدنی

۷۰.۱%

دنبال کردن اخبار و رویدادهای جاری

۶۷.۸%

بازیکنان موبایلی در ترکیه روزانه بیش از ۴ ساعت با موبایل خود صرف می‌کنند؛ بیشترین زمان صرف بازی کردن، موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، مشاهده ویدئو، ارسال پیام و سایت‌های خبری می‌شود (جدول ۴).

جدول ۴ میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی

 

کمتر از ۱ساعت

۱-۳ ساعت

۳-۵ ساعت

بالای ۵ ساعت

موبایل

۱۳.۷%

۳۳.۶%

۲۲.۳%

۳۰.۳%

رایانه شخصی

۳۰.۱%

۲۸.۸%

۱۶.۱%

۲۴.۹%

تلویزیون[۱]

۳۳.۹%

۳۷%

۱۷.۳%

۱۱.۸%

تلویزیون اینترنتی[۲]

۷۳.۱%

۱۶.۸%

۵.۵%

۴.۶%

ترکیه دارای ۲۶۸۹ ناشر بازی در گوگل‌پلی است (تعداد کل ناشران روی گوگل‌پلی ۱۷۱۹۸۶ است) و این ناشران ۸۰۵۵ بازی با امتیاز متوسط ۳.۹۴ از ۵ روی این استور نتشر کرده‌اند. این امتیاز بالاتر از متوسط امتیاز بازی‌ها در گوگل‌پلی است. ۱۸% از ناشران ترک همزمان روی اپ‌استور و گوگل‌پلی فعالیت می‌کنند.

۶۶ میلیون و ۵۵ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ در ترکیه کاربر اینترنت هستند که معادل ۷۹ درصد جمعیت کشور است. در سال قبل ۷۵.۳% از جمعیت این کشور دسترسی به اینترنت داشته‌اند. در سال ۲۰۲۰ تفکیک جنسیت نشان می‌دهد ۸۴.۷% از مردان و ۷۳.۳% از زنان ترک به اینترنت دسترسی دارند.

کاربران شبکه های اجتماعی از ۵۳.۷۰۰.۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۹ به ۵۵.۰۰۰.۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۰ رسیده است. افراد ۱۶ تا ۶۴ ساله در ترکیه روزانه به طور متوسط ۲ ساعت و ۵۷ دقیقه مشغول شبکه‌های اجتماعی هستند (نمودار ۴).

نمودار ۴ نمایه کاربران موبایل در ترکیه

در ترکیه ۳۶ میلیون بازیکن بازی‌های دیجیتال وجود دارد. از این تعداد ۳۵ میلیون نفر با پلتفرم موبایل، ۲۲ میلیون نفر با پلتفرم رایانه و ۱۷ میلیون نفر با پلتفرم کنسول بازی می‌کنند.

رده‌بندی سنی بازیکنان ترکیه از نمودار زیر قابل مشاهده است (نمودار ۵):

نمودار ۵ تجزیه بازیکنان ترکیه بر حسب رده‌های سنی

درآمد بازار بازی‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۰ برای ترکیه حدود ۸۸۰ میلیون دلار بوده است. این عدد در سال ۲۰۱۹ معادل ۸۳۰ میلیون دلار بود.

در میان بازی‌های فریمیوم، بازی PUBG موبایل با بیش از ۱۵ میلیون بار دانلود در صدر لیست بازی‌های محبوب بازیکنان ترکیه قرار گرفته است.

جدول ۵ محبوب‌ترین بازی‌های فریمیوم در میان بازیکنان ترکیه

در میان بازی‌های پریمیوم نیز بازی ماینکرافت با ۱۱۵ هزار بار دانلود در صدر فهرست بازی‌های محبوب قرار بازیکنان ترکیه قرار دارد.

جدول ۶ محبوب‌ترین بازی‌های پریمیوم در میان بازیکنان ترکیه

از حیث میزان درآمد هر بازی نیز PUBG موبایل پردرآمدترین بازی سال ۲۰۲۰ در ترکیه بوده است (با ۱۵ میلیون دلار درآمد):

جدول ۷ پردرآمدترین بازی‌های در بازار ترکیه

با این توصیف، ترکیه در سال ۲۰۲۰ در رده ۱۸ از حیث حجم درآمد بازار بازی‌های دیجیتال ایستاده است. در زمینه بازی‌های موبایلی نیز این رتبه حفظ شده است و در مقایسه با سال گذشته تغییری نداشته است.
در سال ۲۰۱۹ بیش ۲۰ هزار گیم‌نت در ترکیه وجود داشت که بالاترین بازدید از آن ها ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ بود هم چنین ۷.۵ میلیون نفر در ماه بطور متوسط به آن‌ها سر می زندند اما این تعداد کافی نت در سال ۲۰۲۰ به ۱۴.۵۰۰ عدد رسیده که ناشی از عوارض همه‌گیری کرونا بود.

محبوب‌ترین بازی‌هایی که در گیم‌نت بازی می‌شوند به شرح زیرند:

جدول ۸ محبوبت‌ترین بازی‌ها در میان بازیکنان گیم‌نتی ترکیه

سال ۲۰۲۰

سال ۲۰۱۹

PUBG

PUBG

League Of Legends

Steam Oyunlar

Fortnite

League Of Legends

CS:GO

Valorant

ZULA

Fortnite

بیش از ۱۲۵ تیم ورزشی الکترونیک دارای گواهینامه در ترکیه وجود دارد همچنین بیش از ۲۴۳۹ بازیکن ورزش الکترونیک دارای گواهینامه در ترکیه وجود دارد. فدراسیون ورزش الکترونیک ترکیه (TESFED) شامل ۱۹۴ بازیکن زن ۲۴۳۹ بازیکن ورزش الکترونیک دارای گواهینامه از این فدراسیون است.

[۱] Traditional TV

[۲] OTT


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید