تجربه‌خوانی بازی جدی ماسکتو بزن!

0
254

بخش علمی «دریچه» از مجله تخصصی آنلاین دایرک به مطالعه موردی مراحل ساخت و عناصر مهم بازی‌های مختلفی که به‌تازگی تولید شده‌اند، تحت عنوان «تجربه‌خوانی» می‌پردازد. در هر یک از این یادداشت‌­ها، فرآیند تولید بازی از زبان اعضای همان تیم بازگو می­‌شوند. بنابراین اگر بازی‌ای تولید کرده‌اید و مایل هستید شبکه پژوهشگران بازی‌های دیجیتال با موضوع و چالش‌های طراحی و تولید بازی شما آشنا شوند، با ایمیل دایرک به نشانی research@ircg.ir در تماس باشید.

شناسنامه بازی

ماسکتو بزن

نام بازی

تیرنام

نام تیم سازنده

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

دانشگاه یا موسسه حامی

اندروید

پلتفرم بازی

Exe – apk

فایل اجرایی بازی

فروردین 1400 تا آذر 1400

بازه تاریخی طراحی بازی

سنین 10 سال به بالا و مخاطبان بازی‌های استراتژی، مدیریتی و امتیازی

گروه هدف بازی

30 میلیون تومان جهت تحقیق، طراحی و برنامه نویسی بازی.
7 میلیون تومان هزینه طراحی گرافیک بازی

هزینه‌های طراحی بازی

بازی هنوز منتشر نشده‌است

درآمدهای حاصل از بازی

شناسنامه اعضای تیم

نقش فرد

نام فرد

طراح بازی و برنامه نویس

محمد ملا محمد

طراحی بازی و محقق حوزه شناختی

دریا رمضانی

طراحی رابط کاربری

رضا النصار

طراحی شخصیت‌ها و محیط

سهیل دلیر

۱-معمولاً تیم‌های بازی‌سازی در ایران حول یک ایده اولیه برای ساخت یک بازی شکل می‌گیرند و تولید بازی نیازمند تشکیل تیمی شامل متخصصین حوزه‌های مختلف برای ساخت بازی مورد هدف است. تیم شما چگونه حول این ایده شکل گرفت؟

این تیم به صورت سه نفره با موضوع کرونا در هکاتون 1399 شرکت کردند و نسخه اولیه یا پروتوتایپ این بازی ساخته‌شد که بعد از هکاتون، با حمایت بنیاد بازی وارد مرحله تولید شد

۲-بازی‌های جدی برای حل یک مسئله و چالش با استفاده از مکانیک‌های بازی تولید می‌شوند. درواقع مهم‌ترین مزیت یک بازی جدی نسبت به سایر روش‌های حل مسئله این است که می‌تواند مسئله را با روش‌های جذاب حل کند. گرچه مسئله موردبررسی نیز باید توانایی بهبود با روش‌هایی مثل بازی را داشته باشد. در این بازی تیم شما به دنبال حل چه چالشی بود؟

بازی ماسکتو بزن با هدف آموزش پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ساخته شد.

۳-بازی جدی سعی می‌کند یک مسئله را با کمک بازی حل کند. در این مسیر نیاز است که مطالعه‌ی وسیع و تکمیلی در مسئله موردنظر صورت گیرد و چه قبل از تولید و چه در حین و یا بعد ساخت بازی جدی موردنظر، سیر پژوهشی آن به‌طور کامل و هم‌راستا با آن پیش رود. تیم شما چه فرآیند مطالعاتی و پژوهشی را در طول مدت درگیری با این بازی طی کرده است؟

این تیم عضوی با تخصص در زمینه روانشناسی دارد که  مسئول تحقیق در رابطه با مسائل علمی و تحقیقی پروژه است. همچنین منتور علمی بنیاد  آقای سامیار رحیمی برای مشاوره و راهنمایی در کنار تیم حضور داشتند

۴-برای حل یک چالش با استفاده از بازی‌های جدی باید از مکانیک‌های بازی به‌درستی استفاده کرد. مکانیک‌های بازی فرصت‌ها و محدودیت‌های مختلفی را در هر موضوعی ایجاد می‌کنند که تشخیص درست بهترین روش پیاده‌سازی می‌تواند اثربخشی را بهبود بخشد. شما چگونه از مکانیک‌های بازی در مسئله خودتان استفاده کرده‌اید؟

سخت ترین بخش پروژه ایجاد تعادل بین جذابیت و سرگرم کننده بودن بازی و اثر بخشی های آموزش بود. این بخش در طراحی مکانیک‌ها بسیار باعث محدودیت شد  و انتخاب های کمی برای طراحی مکانیک ها ایجاد کرد. اما با کمک منتور فنی پروژه  آقای بهزاد خرسند  توانستند مکانیک ها را با حفظ اثربخشی طراحی کنند و به ثمر برسانند

۵-چارت طراحی بازی دید مناسبی برای بررسی فرآیند طی شده در مسیر ساخت یک محصول ارائه می‌دهد. چارت طراحی محصول شما چگونه بوده است؟

۶-درست است که بازی‌های جدی برای اهداف جدی و حل یک مسئله طراحی می‌شوند اما برای جذاب شدن یک بازی و طی کردن هدف، داستان بازی عنصر مناسبی است. داستان‌ بازی می‌تواند شامل کاراکترها، مراحل بازی، عناصر بصری و … باشد. داستان بازی شما چیست؟ شرحی از مراحل بازی و تصاویر و فیلم‌هایی از محیط این بازی لطفاً ارائه دهید؟

بازی ماسکتو بزن، به این صورت است که بازیکن منطقه ای از ایران رو برای مدیریت بحران کرونا در آن منطقه انتخاب میکند و بعد با ساخت و ارتقاء ساختمان‌هایی از جمله بیمارستان، داروخانه، کارگاه ماسک سازی و… شاخصه های این بحران را مدیریت میکند. این بخش اساس بازی است و علاوه بر این بازیکن برای به دست آوردن سکه که برای ساخت و ارتقاء ساختمان ها نیاز دارد به بازی در مینی‌گیم‌های بازی مشغول میشود که هر مینی گیم آموزش یک پروتکل پیشگیری از ابتلا به کرونا را بر عهده دارد و بازی قرار است 10 مینی‌گیم داشته باشد که 7 مینی گیم آن به صورت کامل طراحی شده است.

۷-بعد از ساخت بازی مهم است که اثربخشی آن با روش‌های علمی موردبررسی قرار گیرد. در این مسیر است که ضعف‌ها و نقاط قوت روش به کار گرفته‌شده در بازی نمایان می‌شود. شما از چه روش‌های علمی برای آزمایش بازی خود استفاده کرده‌اید؟

این تیم پارامترهایی را که با مشورت دکتر سامیار رحیمی و بهزاد خرسند برای تحلیل رفتار کاربران در بازی مشخص می‌کنند در بازی قرار می‌دهند و این نتیجه را تحلیل میکنند و از آن اطلاعاتی به دست می‌آید که به طور تقریبی میزان اثربخشی را تخمین میزنند و بعد از آن با رفع اشکالات و بهبود بازی، سعی می‌کنند میزان اثربخشی را افزایش دهند. این موارد با ابزار تحلیل بازی مثل game analytics امکان‌پذیر است.

۸-ارائه نتایج علمی بازی برای سایر بازی‌سازان سند ارزشمندی را مهیا می‌کند تا از درس آموخته‌های سایر پژوهشگران در مسیر ساخت بازی خود استفاده کنند. آیا نتایج بررسی شما در مجلات یا کنفرانس‌ها و … تائید شده است؟

به علت اینکه بازی هنوز منتشر نشده است نتیجه ای به دست نیاوردند. اما در صورت دریافت نتیجه، آماده ارائه به مجلات و کنفرانس های علمی هستند تا بررسی شود

۹-نحوه تجاری­‌سازی و در دسترس قرار دادن یک محصول مانند بازی یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین مراحل در تولید است. تجاری‌سازی و معرفی محصول به مشتریان هدف، نیازمند طی کردن یک مسیر درست است. آیا بازی شما تجاری شده است؟ فرآیند تجاری‌سازی بازی شما چگونه بوده است؟

خیر هنوز بازی به مرحله تجاری سازی و انتشار نرسیده است.

 ۱۰-به‌عنوان یک تیم بازی‌ساز در حوزه بازی‌های جدی که مراحل زیادی را برای توسعه بازی خود طی کرده‌اید چه پیشنهادهایی برای سایر تیم‌های بازی‌ساز جدی دارید؟

بهتر است بازی با یک یا چند منتور علمی فعال در زمینه اثر بخشی در تعامل و ارتباط باشد زیرا این کار بسیار به روند پروژه کمک میکند و باعث میشود تولید بازی در مسیر درستی قرار بگیرد و از مسیر اصلی یک بازی جدی منحرف نشود.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here