گزارش صنعت بازی سوئد در ۲۰۲۱

0
187

آنچه در ادامه می‌آید، ترجمه یک پژوهش با عنوان گزارش صنعت بازی در سوئد است که توسط خانم رویا صدیقی، پژوهشگر همکار دایرک ترجمه شده است. 

برای دریافت و مطالعه گزارش اصلی به لینک انتهای مطلب مراجعه کنید.

شاخص‌های توسعه دهندگان بازی در سوئد 2021

توسعه بازی سوئدی یک صنعت صادراتی در یک بازار به شدت جهانی است. تنها در چند دهه، تجارت بازی‌های دیجیتال از یک سرگرمی برای علاقه‌مندان به یک صنعت جهانی با اهمیت فرهنگی و اقتصادی تبدیل شده است.

درآمدها و نتایج

شرکت‌های بازی‌سازی سوئدی در طول سال 2020 به رشد خود ادامه دادند و درآمد خود را با 43 درصد افزایش به 3.3 میلیارد یورو رساندند. این افزایش بیش از یک میلیارد یورو است.

صنعت سوئد با 81 شرکت جدید رشد پایداری را نشان می‌دهد و طی دهه گذشته گردش مالی را از 130 میلیون یورو به 3.3 میلیارد یورو در یک دوره ده ساله افزایش داده است. این صنعت در کل برای دوازدهمین سال متوالی به سودآوری خود ادامه می‌دهد.

کارکنان

تعداد کارکنان صنعت بازی در سوئد در سال 2020 با 9 درصد افزایش به 6596 نفر رسید. این آمار به مربوط به 671 موقعیت شغلی تمام وقت جدید است.

درسال 2020، 4000 موقعیت تمام وقت در خارج از کشور در شرکت‌های تحت مالکیت سوئدی اضافه شد که عمدتاً به دلیل تملک‌ها بود. بزرگترین کارفرمایان در سوئد Ubisoft و EA Dice هستند که هر دو بیش از 700 کارمند دارند. 15 شرکت در سوئد بیش از 100 کارمند دارند.

تعداد شرکت‌ها

در سال 2020، 81 شرکت بازی جدید به ثبت رسید که افزایش 13 درصدی را نشان می‌دهد و در مجموع به 667 شرکت می‌رسد.

نمودار بالا تعداد و روند رشد تعداد شرکت‌های توسعه بازی در سوئد را نشان می‌دهد.

نمودار بالا تعداد کارمندان و درآمد شرکت‌ها بر اساس نوع شرکت نشان می‌دهد.

بخش بزرگی از شرکت‌های این صنعت کوچک هستند. کمتر از نیمی از شرکت‌ها بدون کارمند هستند و یک چهارم شرکت‌ها هیچ درآمدی در سال 2020 ثبت نکرده‌اند.

تعریف شرکت‌های زیر بر اساس تعریف اتحادیه اروپا از اندازه شرکت است. در این گزارش، تعریفی از شرکت‌های انفرادی را با شرکت‌های بدون کارمند تنظیم شده است‌(تعریف اتحادیه اروپا شامل شرکت‌هایی می‌شود که مالک در آن‌ها شاغل است)، و شرکت‌های متوسط در اینجا به عنوان شرکت‌هایی با 50 تا 199 کارمند به جای 50-249 کارمند تعریف می‌شوند. این تغییرات به دلیل نحوه گزارش داده‌ها از آمار کشور سوئد است.

نمودار نشان می‌دهد که بیشترین شرکت‌های این صنعت، کوچک هستند. شرکت‌های انفرادی و شرکت‌های کوچک روی هم ۸۲ درصد از کل شرکت‌های این صنعت را تشکیل می‌دهند. 144 شرکت بیش از 5 کارمند دارند که از این تعداد تنها 22 شرکت بیش از 50 نفر را استخدام می‌کنند. تقریباً 100 شرکت بیش از یک میلیون یورو گردش مالی دارند که برخی از شرکت‌ها زیرمجموعه سایر شرکت‌های این صنعت هستند. 35 شرکت در این صنعت در سال 2020 بیش از 10 میلیون یورو درآمد داشتند.

توزیع زنان و جنسیت

در سال2020، هم تعداد و هم درصد کارمندان زن در صنعت بازی افزایش یافت. در مجموع 21.4 درصد یا 1410 کارمند در شرکت‌های بازی‌های ویدیویی سوئدی زن هستند که در مقایسه با سال گذشته 184 نفر به کارمندان زن اضافه شده است. از میان نیروهای جدید، 27 درصد آنها زن هستند.

در طول سال 2020، 1712 زن توسط یکی از شرکت‌های تابعه یک شرکت بازی‌سازی سوئدی در خارج از کشور استخدام شدند. این معادل 24 درصد از کل کارکنان استودیوهای بازی‌سازی سوئدی در سراسر جهان است.

توزیع جنسیتی در حرفه‌های مختلف بازی‌سازی

حمایت شامل تمام نقش‌های غیرتولیدی مانند بازاریابی، مالی و منابع انسانی است.

 

آنچه مانع از تجزیه و تحلیل این موضوع می‌شود، مشکل در دستیابی به داده‌های توزیع جنسیتی در بسیاری از شرکت‌ها است. شرکت‌های حاضر در بورس موظف به گزارش این موضوع در حساب‌های سالانه خود هستند، اما اکثر شرکت‌های کوچک، متوسط و حتی بزرگ این اطلاعات را نه در گزارش‌های سالانه و نه در صفحات وب در دسترس قرار نمی دهند.

اما بطور کلی کارکنان زن در صنعت بازی عمدتاً در شرکت‌های متوسط ​​و بزرگ یافت می‌شوند. متوازن ترین توزیع جنسیتی را می‌توان در شرکت هایی که بر روی پلتفرم‌های موبایل و VR کار می‌کنند، پیدا نمود.

بزرگ‌ترین شرکت‌ها

شرکت‌های بیشتری در حال گسترش هستند. هفت شرکت بیش از 100 میلیون یورو درآمد دارند و 15 شرکت بیش از 100 کارمند داشتند. حدود نیمی از شرکت‌ها سود گزارش می‌دهند، 49 شرکت بیش از 1 میلیون یورو سود و 86 شرکت بیش از ده کارمند دارند.

جدول زیر بزرگ‌ترین شرکت‌ها از لحاظ درآمد بر حسب میلیون یورو را نشان می‌دهد.

درآمد به میلیون یورو

علاوه بر فهرست بالا، باید به گروه تاندرفول[1] اشاره کرد که در سال 2020 فروش 294 میلیون یورویی داشت این در حالی است که بیشترین درآمد آن حاصل از توزیع بود.

تعداد کارمندان در سوئد

جدول زیر ده شرکت بزرگ را از نظر تعداد کارمندان در سوئد نشان می‌دهد.

[1] Thunderful

گروه‌های تجاری و بورس اوراق بهادار

تغییری که در سال‌های اخیر در صنعت بازی‌های سوئد رخ داده این است که گروه‌های تجاری بیشتری با یک شرکت مادر سوئدی و شرکت‌های تابعه در خارج از کشور سهم بازار را به دست آورده و شرکت‌های مادر خود را با دفتر ثبت شده در سوئد حفظ کرده‌اند.

19 شرکت بازی‌سازی سوئدی در بازار بورس فهرست شده اند که 14 مورد از آنها در 5 سال گذشته پذیرفته شده‌اند.

کل ارزش بازار شرکت‌های بازی‌سازی سوئدی فهرست‌شده در دسامبر 2020، 10.7 میلیارد یورو بود.

جدول زیر بزرگترین مناطق را با رتبه بندی تعداد کارمندان و تعداد شرکت‌ها نشان می‌دهد. اگرچه اکثر کارکنان در پایتخت مستقر هستند، اما تعداد بیشتری از شرکت‌ها در خارج از پایتخت وجود دارد.

نقشه توسعه‌دهنده بازی سوئد

جدول زیر بزرگترین مناطق را با رتبه‌بندی تعداد کارمندان و تعداد شرکت‌ها نشان می‌دهد. اگرچه اکثر کارکنان در پایتخت مستقر هستند، اما تعداد بیشتری از شرکت‌ها در خارج از پایتخت وجود دارد.

سرمایه گذاری و تملک

سرمایه گذاری‌ها و تملک‌ها در چند سال اخیر نقش فزاینده ای را در بازار بازی‌های سوئد ایفا کرده‌اند.

کووید 19

با تعطیلی جهان، افراد بیشتری دورکاری و مطالعه می‌کردند و محدودیت‌ها بسیاری از فعالیت‌های دیگر را غیرممکن می‌کرد و منجر به استقبال بیشتر مردم از دنیای بازی‌ها شد. بازی همچنین راهی برای معاشرت و حفظ یک زندگی اجتماعی بوده است که در آن امکان ملاقات حضوری وجود نداشته است.

این بیماری همه گیر سوئد و جهان را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از صنایع ضربه سختی خورده اند، مردم بیمار شده اند و بسیاری شغل خود را از دست داده‌اند.

صنعت بازی‌های ویدیویی در کنار سایر صنایع سرگرمی خانگی از عواقب مالی کووید در امان مانده و بسیاری از شرکت‌ها شاهد افزایش فروش بوده‌اند. در زمان تعطیلی کل دنیا، افراد بیشتری دورکاری می‌کردند و مطالعه می‌کردند و محدودیت‌ها بسیاری از فعالیت‌های دیگر را غیرممکن می‌کرد و باعث می‌شد افراد بیشتری از دنیای بازی‌ها استقبال کنند.

برای شرکت‌های بازی‌سازی، این محدودیت‌ها منجر به روش‌های جدیدی برای کار شد. اکثر کارمندان شرکت‌های بازی‌سازی در طول سال دورکاری کردند که یک گذر(تحول) بزرگ برای کل صنعت بازی محسوب می‌شد. توسعه بازی یک تلاش تیمی است و چالش‌ها بسیار زیاد بود، یافتن راه‌های جدید برای کار و برقراری ارتباط، نحوه برنامه‌ریزی کار از راه دور، مدیریت افزایش مرخصی استعلاجی، در عین حال مطمئن شدن از یک محیط کاری خوب و فیزیکی و سلامت روان برای همه کارکنان از جمله چالش‌های دوره کووید است.

در برخی موارد، بیماری همه‌گیر بر برنامه زمان‌بندی انتشار بازی‌ها تأثیر گذاشته است و برخی تاخیرها اعلام شده است. بسیاری از رویدادهای اصلی برنامه ریزی شده در طول سال مانند کنفرانس توسعه دهندگان بازی لغو و کاملا دیجیتالی شدند.

یکی دیگر از تاثیرات کرونا عرضه کنسول‌های بازی نسل نهم در پایان سال 2021 بوده است. اما مشکلات جهانی اقتصادی و رو به وخامت خانوارها روند این تغییر(تعویض کنسول های قدیمی به کنسول های جدید) را کند کرده است.

صنعت بازی در اروپا

در آگوست 2021، فدراسیون بازی‌سازان اروپایی (EGDF) گزارش توسعه صنعت بازی در اروپا را منتشر کرد. این مجموعه ای از چندین گزارش صنعت اروپایی است. بنابراین ممکن است کمی قدیمی باشد، داده‌های گزارش امسال مربوط به سال 2019 است.

تهدیدها و چالش ها

در طول سال، بازی‌سازان سوئدی هم درآمد و هم تعداد کارمندان خود را افزایش داده‌اند، اما تهدیدات بسیاری برای تحولات مثبت وجود دارد و باید با آنها مقابله شود تا بتوان رشد را ادامه داد و تا از عقب افتادن صنعت بازی‌های دیجیتال سوئد از بقیه جهان جلوگیری شود.

نمودار بالا محبوب ترین زبان‌های محلی را در حیطه بازی‌های دیجیتال نشان می‌دهد.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here