تجربه‌خوانی بازی جدی بهران؛ توانبخشی فیزیکی-شناختی بیماران ام‌اس

0
218

بخش علمی «دریچه» از مجله تخصصی آنلاین دایرک به مطالعه موردی مراحل ساخت و عناصر مهم بازی‌های مختلفی که به‌تازگی تولید شده‌اند، تحت عنوان «تجربه‌خوانی» می‌پردازد. در هر یک از این یادداشت‌­ها، فرآیند تولید بازی از زبان اعضای همان تیم بازگو می­‌شوند. بنابراین اگر بازی‌ای تولید کرده‌اید و مایل هستید شبکه پژوهشگران بازی‌های دیجیتال با موضوع و چالش‌های طراحی و تولید بازی شما آشنا شوند، با ایمیل دایرک به نشانی research@ircg.ir در تماس باشید.

شناسنامه بازی
بهراننام بازی
مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهاندانشگاه یا موسسه حامی
اندرویدپلتفرم بازی
Exe – apkفایل اجرایی بازی
آذر 99 تا اردیبهشت 1400بازه تاریخی طراحی بازی

علاقمندان به دوچرخه‌سواری – کسانی که باید ورزش‌های هوازی به هدف درمان انجام دهند (مانند بیماران ام‌اس)

گروه هدف بازی
35 میلیون تومانهزینه‌های طراحی بازی
بازی هنوز منتشر نشده‌استدرآمدهای حاصل از بازی

شناسنامه اعضای تیم

نقش فرد

نام فرد

طراح سخت‌افزار و پلتفرم

دکتر جواد راستی

طراح و آزمونگر

مریم صالحی

برنامه‌نویس

مهسا نصری

۱-معمولاً تیم‌های بازی‌سازی در ایران حول یک ایده اولیه برای ساخت یک بازی شکل می‌گیرند و تولید بازی نیازمند تشکیل تیمی شامل متخصصین حوزه‌های مختلف برای ساخت بازی مورد هدف است. تیم شما چگونه حول این ایده شکل گرفت؟

این بازی در قالب تز دکتری مریم صالحی پیشنهاد داده شد و پس از بررسی­ اجرایی بودن پروژه و بررسی بستر لازم برای طراحی و ساخت این بازی توسط آقای دکتر جواد راستی، از چند متخصص شناختی و نیز برنامه‌نویسی در این حوزه مشورت گرفته شد.

 

۲-بازی‌های جدی برای حل یک مسئله و چالش با استفاده از مکانیک‌های بازی تولید می‌شوند. درواقع مهم‌ترین مزیت یک بازی جدی نسبت به سایر روش‌های حل مسئله این است که می‌تواند مسئله را با روش‌های جذاب حل کند. گرچه مسئله موردبررسی نیز باید توانایی بهبود با روش‌هایی مثل بازی را داشته باشد. در این بازی تیم شما به دنبال حل چه چالشی بود؟

مهم‌­ترین مسئله در طراحی این بازی توانمندسازی و بهبود عملکرد حرکتی و شناختی بیماران ام­‌اس بود و اینکه بتوان همزمان این گروه از افراد را در تکالیف دوگانه حرکتی و شناختی که یکی از مهم‌­ترین مشکلات و چالش­‌های پیش روی آنان است، درگیر کرد و این عملکرد که یکی از نیازهای روزانه و اساسی آنان است را بهبود داد.  چالش دیگر جذاب کردن بازی و علاقه­‌مند کردن بیماران به انجام تمرین بود.

۳-بازی جدی سعی می‌کند یک مسئله را با کمک بازی حل کند. در این مسیر نیاز است که مطالعه‌ی وسیع و تکمیلی در مسئله موردنظر صورت گیرد و چه قبل از تولید و چه در حین و یا بعد ساخت بازی جدی موردنظر، سیر پژوهشی آن به‌طور کامل و هم‌راستا با آن پیش رود. تیم شما چه فرآیند مطالعاتی و پژوهشی را در طول مدت درگیری با این بازی طی کرده است؟

در مورد اینکه چه نوع فعالیت بدنی برای توانبخشی بیماران ام­‌اس وجود دارد، اطلاعات ضد و نقیض زیادی وجود دارد. از طرفی دامنه استفاده از تمرینات بسیار متنوع و چشمگیر است. چالش ما این بود که از چه روشی در توانبخشی استفاده شود که علاوه بر درمان، لذت و سرگرمی به همراه داشته باشد و باعث علاقه بیمار به این نوع تمرین شود. با توجه به مسائل پیش­‌رو و بر اساس بررسی پیشینه پژوهش، گستردگی استفاده از تمرینات هوازی برای بیماران ام­‌اس بسیار بیشتر بود و این تمرینات منظور نظر قرار گرفت. چالش دیگر پیش روی پژوهشگر، استفاده از تمرینات مبتنی بر تکالیف دوگانه حرکتی-شناختی بود که اثرگذاری آن در پژوهش‌های پیشین به اثبات رسیده بود. مسأله‌ی دیگر، جذاب بودن تمرینات بود. تمام این مسیر با بررسی مطالعات پیشین انجام شده و استفاده از بهترین پروتکل‌ها برای طراحی بازی مهم­‌ترین دغدغه‌­های ما بود.

۴-برای حل یک چالش با استفاده از بازی‌های جدی باید از مکانیک‌های بازی به‌درستی استفاده کرد. مکانیک‌های بازی فرصت‌ها و محدودیت‌های مختلفی را در هر موضوعی ایجاد می‌کنند که تشخیص درست بهترین روش پیاده‌سازی می‌تواند اثربخشی را بهبود بخشد. شما چگونه از مکانیک‌های بازی در مسئله خودتان استفاده کرده‌اید؟

این بازی بر اساس غوطه‌وری در محیط واقعیت مجازی با تصاویر واقعی و از طریق نصب مشاهده‌ی تصاویر دوچرخه‌سواری واقعی به‌کمک هدست VR و تعامل نرم‌افزار نمایش فیلم با دوچرخه‌ی هوشمند انجام می‌شود.

۵-چارت طراحی بازی دید مناسبی برای بررسی فرآیند طی شده در مسیر ساخت یک محصول ارائه می‌دهد. چارت طراحی محصول شما چگونه بوده است؟

 

۶-درست است که بازی‌های جدی برای اهداف جدی و حل یک مسئله طراحی می‌شوند اما برای جذاب شدن یک بازی و طی کردن هدف، داستان بازی عنصر مناسبی است. داستان‌ بازی می‌تواند شامل کاراکترها، مراحل بازی، عناصر بصری و باشد. داستان بازی شما چیست؟ شرحی از مراحل بازی و تصاویر و فیلم‌هایی از محیط این بازی لطفاً ارائه دهید؟

این بازی بر اساس نیاز بیماران MS‌ به تمرینات هوازی و لزوم پیش‌بینی مکانیسمی برای جذاب‌تر شدن این تمرینات شکل گرفت. برای تحقق این هدف، تعداد زیادی فیلم 360 درجه به کمک دوربین مخصوص توسط یک ورزشکار حرفه‌ای در حین دوچرخه‌سواری ضبط شد که کاربر، هنگام مشاهده‌ی این فیلم‌ها خود را در جایگاه دوچرخه‌سوار می‌بیند. از طرف دیگر، یک دوچرخه‌ی ثبات هوشمند طراحی شد که سرعت رکاب‌زنی را به نرم‌افزار پخش فیلم منتقل می‌کند و هرچقدر کاربر سریعتر پا بزند، فیلم هم با سرعت بیشتری پیش می‌رود. قابلیت دیگر دوچرخه این است که از نرم‌افزار پخش فیلم دستوراتی برای آن ارسال می‌شود و متناسب با محیطی که فیلم در آن ضبط شده، سفتی رکاب تعیین می‌شود. مجموعه‌ی فیلم‌هایی که به کمک هدست مشاهده می‌شود و استفاده از دوچرخه‌ی ثابت، تجربه‌ی ناب دوچرخه‌سواری در نقاط مختلف و دیدنی شهر را فراهم می‌کند.

۷-بعد از ساخت بازی مهم است که اثربخشی آن با روش‌های علمی مورد بررسی قرار گیرد. در این مسیر است که ضعف‌ها و نقاط قوت روش به کار گرفته‌شده در بازی نمایان می‌شود. شما از چه روش‌های علمی برای آزمایش بازی خود استفاده کرده‌اید؟

در این مسیر از مبتلایان به ام­اس برای آزمایش این طرح استفاده شد. بیماران مبتلا به ام­‌اس که درجه ناتوانی آنان بین 2 تا 4 بود در این پژوهش مشارکت داده شدند و به مدت هشت هفته، هر هفته دو جلسه و هر جلسه به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت بر روی دوچرخه به همراه واقعیت مجازی رکاب زدند و بهبود توانایی­های حرکتی و شناختی آنان قبل و بعد از این دوره مورد بررسی قرار گرفت.

۸-ارائه نتایج علمی بازی برای سایر بازی‌سازان سند ارزشمندی را مهیا می‌کند تا از درس آموخته‌های سایر پژوهشگران در مسیر ساخت بازی خود استفاده کنند. آیا نتایج بررسی شما در مجلات یا کنفرانس‌ها و تائید شده است؟

نتایج این پژوهش در نشریه رفتار حرکتی پژوهشگاه تربیت بدنی با عنوان تاثیر تمرینات هوازی، واقعیت مجازی و تکالیف دوگانه بر عملکرد حرکتی و افسردگی بیماران ام.اس. افسرده و با شناسه دیجیتال (DOI)   10.22089/MBJ.2021.11043.1983  انتشار یافته‌ است

۹-نحوه تجاری­سازی و در دسترس قرار دادن یک محصول مانند بازی یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین مراحل در تولید است. تجاری‌سازی و معرفی محصول به مشتریان هدف، نیازمند طی کردن یک مسیر درست است. آیا بازی شما تجاری شده است؟ فرآیند تجاری‌سازی بازی شما چگونه بوده است؟

با توجه به اینکه ارزیابی پژوهشی این بازی اخیراً پایان یافته‌ است، هنوز تجاری‌سازی آن به شکل جدی آغاز نشده‌است؛ اما بیزینس‌پلان کسب‌وکار مبتنی بر فروش دوچرخه‌ی ثابت هوشمند مجهز به سیستم واقعیت مجازی و نیز فروش مجموعه فیلم‌ها با IRR قابل قبولی تهیه شده‌ است.

۱۰-به‌عنوان یک تیم بازی‌ساز در حوزه بازی‌های جدی که مراحل زیادی را برای توسعه بازی خود طی کرده‌اید چه پیشنهادهایی برای سایر تیم‌های بازی‌ساز جدی دارید؟

چالش‌های طراحی، اعتبارسنجی و تجاری‌سازی بازی‌های جدی به کل با بازی‌های سرگرم‌کننده متفاوت است و لازم است تیم‌هایی که به این حوزه وارد می‌شوند، پیش از توسعه‌ی محصول، تحقیقات بازار مفصلی پیرامون محصولات خود انجام دهند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here