رونمایی از پوستر دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین‌المللی تحقیقات بازی‌های دیجیتال

0
375

پس از انعقاد تفاهم‌نامه میان دانشگاه صدا‌و‌سیما و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، از پوستر دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین‌المللی تحقیقات بازی‌های دیجیتال در نشستی با حضور مهندس حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دکتر شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا‌و‌سیما، رونمایی شد.

 

حسن کریمی قدوسی در این جلسه اظهار داشت: «کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال یا Digital Games Research Conference (DGRC) در حال حاضر، بزرگترین کنفرانس جامع و میان رشته‌ای در جمهوری اسلامی ایران است که گستره وسیعی از تحقیقات را با محوریت بازی‌های دیجیتال در چهار حوزه فنی و مهندسی، علوم انسانی، هنر و علوم پزشکی در برمی‌گیرد. این کنفرانس هرساله توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان نهاد متولی صنعت در ایران با همکاری یکی از دانشگاه‌های معتبر و فعال کشور در زمینه بازی، برگزار می‌گردد. هدف اصلیDGRC، تقویت مبانی نظری حوزه بازی‌های دیجیتال و پیوند صنعت و دانشگاه است که در این زمینه بنیاد، عهده‌دار تقویت رویکردهای صنعتی است و دانشگاه وظیفه تقویت بعد علمی را بر دوش دارد.»

کریمی در ادامه افزود: «نخستین دوره این کنفرانس به میزبانی دانشگاه علم‌و‌صنعت ایران و در دانشکده مهندسی کامپیوتر این دانشگاه برگزار شد و نتایج رضایت‌سنجی نشان‌دهنده مطلوبیت برگزاری دوره نخست بوده است. در این دوره از کنفرانس، مقالات علمی از سراسر جهان و در قالب دو زبان انگلیسی و فارسی مورد پذیرش و داوری قرار می‌گیرند. اعضای کمیته علمی و داوری این کنفرانس را اساتید برتر حوزه بازی‌های دیجیتال از دانشگاه‌های داخلی و خارجی تشکیل می‌دهند و حضور اساتید برجسته در حوزه بازی‌های دیجیتال در این کنفرانس علاوه بر کمیته علمی و داوری، در سخنرانی کلیدی، نشست‌های تخصصی و سخنرانی‌های علمی موجب انتقال تجربیات علمی و به روز این پژوهشگران به عرصه پژوهشی داخلی شده و به تقویت دانش نظری کمک می‌نماید.»

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به محورهای علمی این دوره اعلام کرد: «برای دومین سال متوالی، «بازی‌های جدی» به دلیل ظرفیت علمی بالای آن در عرصه مطالعاتی و بازی‌سازی، به عنوان تمرکز اصلی کنفرانس در نظر گرفته شده است. این کنفرانس در سال گذشته شاهد برگزاری نخستین رویداد بازی جدی در کشور بود که «مسابقه جایزه بازی‌های جدی یا سیگَپ» (SeGaP) نام گرفت و طی آن بازی‌های جدی ارسال شده علاوه بر داوران داخلی، توسط داوران بین‌المللی نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند. دومین دوره کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال نیز شاهد دومین رویداد SeGaP2018 خواهد بود و ضمن اینکه جوایز ارزشمندی به بازی‌های برتر اعطا خواهد شد، تیم‌های سازنده آنها مورد هدایت تجاری خواهند گرفت.»

اسفندیاری در این جلسه ضمن اظهار خرسندی نسبت به برگزاری دومین دوره این کنفرانس در دانشگاه صداوسیما، افزود: «در دومین دوره این کنفرانس، به دلیل ظرفیت‌های ویژه‌ای که دانشگاه صدا‌و‌سیما در حوزه‌های فنی، هنر و علوم انسانی در پرداختن به موضوع بازی‌های دیجیتال دارد، این رسانه از جنبه‌های متعددی مورد کاوش قرار خواهد گرفت.»

رئیس دانشگاه صداوسیما همچنین از تلاش این دانشگاه برای ایجاد رشته بازیسازی در مقاطع مختلف خبر داد و تحقق این موضوع را در آینده نزدیک با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ممکن دانست.

گفتنی است ریاست این کنفرانس را مهندس حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بر عهده دارد. همچنین دکتر بهروز مینایی بیدگلی دبیر علمی کنفرانس و سید محمد علی سید حسینی دبیر این کنفرانس می باشند. همچنین با توجه به میزبانی دانشگاه صداوسیما، دبیر علمی ویژه دومین دوره این کنفرانس دکتر داوود نعمتی انارکی، دانشیار و معاون پژوهشی دانشگاه صداوسیما است. دکتر فرزانه شریفی، مدیر پروژه کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال و مهندس حامد نصیری، دبیر SeGaP می‌باشند.

لازم به ذکر است که دبیرخانه دائمی کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال، مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال دایرِک (DIREC) است و مهلت نهایی ارسال مقالات تا تاریخ 20 مهرماه سال جاری است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here