نمای نزدیک ۱۳۹۶

پلتفرم موبایل: بلوغ

1
875
موضوع محوری: گزارش جامع مطالعه الگوی مصرف و پرداخت بازیکنان موبایلی ایران در سال ۱۳۹۶
تعداد صفحات: ۶۴
حجم فایل: ۵٫۴۸ مگابایت
قیمت: رایگان

معرفی این گزارش:

پلتفرم موبایل در سال ۲۰۱۸ بیش از نیمی از بازار بازی‌های دیجیتال در دنیا را از آنِ خود کرده است؛ این عبارتی است که باید بر روی آن مکث کرد. بازی‌های موبایلی در سال‌های اخیر، دالان جدیدی برای جذب و ماندگاری مخاطب بازی‌های دیجیتالی بوده‌اند. شاید رشد خیره‌کننده شاخص‌های متعدد مصرف و بازار بازی‌های موبایلی را در طی سال‌های اخیر بتوان متاثر از عوامل مهمی دانست که به لحاظ ماهوی با این پلتفرم عجین هستند. تغییرات فناورانه در نسل‌های اینترنت همراه و به تبع آن افزایش سرعت، گسترش دسترسی به اینترنت و رشد محبوبیت شبکه‌های اجتماعی از یک سو و افزایش تعداد سیم‌کارت‌های فعال و ازدیاد گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را از سویی دیگر می‌توان از عوامل فراگیر شدن استفاده از بازی‌های موبایلی و به خصوص بازی‌های چندنفره آنلاین دانست. در ایران اما به دلیل موانعی در استفاده از پلتفرم‌های رایانه و کنسول، طی شدن این روند با سرعت بیشتری صورت گرفته و موجب جهشی شگرف در تعداد بازیکنان و بازار بازی‌های دیجیتال در سال‌های اخیر شده است.

کلیدواژه «بلوغ» که در عنوان این گزارش آمده، اشاره‌ای است به اینکه الگو‌های مصرف بازیکنان موبایلی در سال ۹۶ خبر از انتخاب هوشمندانه و پخته‌تر بازی‌ها توسط بازیکنان موبایلی می‌دهد. از آمارها این‌ طور برمی‌آید که بازیکنان، زمانی را که برای بازی کردن بر روی این پلتفرم اختصاص می‌دهند بین چند ژانر محدود به اشتراک می‌گذارند و نه تمام ژانر‌ها. به بیان دیگر می‌توان گفت بازیکنان موبایلی تا حدی سلایق خود را پیدا کرده‌اند و بر اساس آن، بازی مورد علاقه را انتخاب کرده و بر روی آن متمرکز می‌شوند؛ درست بر خلاف سال‌های قبل که بازیکنان بازی‌هایی در سبک‌های مختلف را امتحان می‌کردند.

در این گزارش، ما برای ارائه آمارهای مرتبط با پلتفرم موبایل نسبت به گزارش مشابه در سال ۹۴، مسیر دیگری را برگزیدیم. این بار از اینکه تمام نمودارها و اطلاعات ممکن را در گزارش ارائه کنیم، اجتناب کردیم و تنها به روایت اطلاعاتی پرداختیم که می‌توانند از نظر یک بازی‌ساز دارای ارزش تلقی شده و همین‌طور، شکاف معنادار یا الگوی ویژه‌ای را نمایش دهند. همچنین، ما سعی کردیم از توصیف صِرف در این گزارش فاصله گرفته و به تحلیل اطلاعات ارائه شده نیز بپردازیم. در همین راستا، مصاحبه‌هایی با فعالان و کارشناسان حوزه بازی‌های موبایلی ترتیب دادیم تا بتوانیم از نقطه‌نظر ایشان هم به اطلاعات و آمارهای به دست آمده نگاه کرده و تحلیل متناسب‌تری با واقعیت ارائه نماییم.

گرچه گزارش پیش رو خالی از اشکال نیست اما تلاش نمودیم تا همه عوامل مقدور را برای ارتقای کیفیت این گزارش نسبت به گزارش مشابه در سال ۹۴ گرد آورده و نسخه سودمند‌تری به شما مخاطبان ارجمند تقدیم کنیم.

فهرست مطالب:

– مقدمه
– این پژوهش چگونه انجام شده است؟
– بازیکنان موبایلی در یک نگاه
– زنان و مردان
– بزرگسالان و خرده‌سالان
– مجردها و متاهل‌ها
– شهر و روستا
– اندروید در مقابل iOS
– خوشه‌بندی
– بازار
– دسترسی به بازی‌های موبایلی
– ژانر
– رو به جلو
– ما چه کسانی هستیم؟


دریافت فایل

1 COMMENT

  1. با سلام
    امکان ارائه اطلاعات مفصل تر وجود ندارد؟ مثلا به جای معرفی سه بازی برتر، سی بازی برتر رتبه بندی و معرفی شوند.
    اگر این امکان نیست، حداقل امکان دسترسی به داده های خام را بدهید. متشکر

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here