گزارش پدیده سال ۱۳۹۷

«آمیرزا، دروازه لغوی»

0
920
موضوع محوری: بررسی پرمخاطب‌ترین بازی ایرانی تاریخ
تعداد صفحات: 36
حجم فایل: 6.35 مگابایت
مجموعه همکار: شرکت نردبان اندیشه فردا
قیمت: رایگان

معرفی این گزارش:

مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) عنوان پدیده سال بازار بازی‌های دیجیتال کشور را به یک بازی Word Game ایرانی اختصاص داده است که می‌توان آن را پر مخاطب‌ترین بازی دیجیتال ایرانی نامید. چقدر شگفت ‌انگیز است که یک بازی ساده کلمه‌ای بتواند سلایق و ذائقه‌های متفاوت چند میلیون ایرانی را برانگیخته و در مسیر بازی کردن متحد سازد. شگفت‌انگیزتر آنکه این بازی هنوز آنلاین نیست و پتانیسل تبدیل شدن به یک بازی آنلاین و اضافه شدن مولفه‌ها و قابلتی‌های آنلاین را دارد.

این بازی کلمه‌ای، دروازه‌ای است که صنعت بازی‌ها در ایران را وارد قلمروی تازه و کشف نشده کرده است. «آمیرزا» پدیده سال 1397 با تلاش تیمی جوانان سخت‌کوش، باورمند و خلاق ساخته شده که که پس از شکست‌های متوالی مایوس نشده و به حرکت در مسیر موفقیت ادامه داده‌اند. اگرچه بازی‌های خارجی در این سبک فراوان است اما سازگارسازی یک یا مجموعه‌ای از بازی‌های موفق بین‌المللی در زمینه بومی جامعه هدف، کاری خلاقانه و توام با پشتکار می‌طلبد که این تیم جوان و خوش‌آتیه از پس آن برآمده‌اند. شاید توجه به نیاز، ذائقه و زمینه فرهنگی مخاطبان از یک سو و توجه به مقتضیات پلتفرم موبایل برای بازی کردن از سوی دیگر را بتوان از عوامل اصلی موفقیت این بازی دانست.

گزارش «آمیرزا، دروازه لغوی» سومین گزارش پدیده سالی است که دایرک آن را تهیه کرده است. این گزارش به هدف توصیف و تحلیل شاخص‌های کلیدی عملکرد یک بازی موفق برای بازی‌سازان ایرانی تولید می‌شود تا بازی‌سازان سنجه‌هایی را برای مقایسه خود با یک بازی موفق در بازار بومی در دسترس داشته باشند. علی‌رغم اینکه این اطلاعات می‌تواند مفید باشد اما باید هشدار داد که این اطلاعات را باید در حد و اندازه خود دید و از آنها استفاده کرد. هر بازی‌ساز موبایلی با توجه به قصد خود برای برگزیدن بازار و مخاطب آن بازی یا بازی‌های بسیار مشابه مقایسه کرده و درصدد پیشرفت شاخص‌های کلید بازی خود برآید.

در پایان از همکاری صمیمانه شرکت نردبان اندیشه فردا به خاطر فراهم آوردن دسترسی به پانل آنالیتیکز بازی آمیرزا سپاسگزاری کرده و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ظهور بازی‌هایی باکیفیت بالاتر از این تیم پرتلاش باشیم.

فهرست مطالب:

– میرزا ذکاءالملک مدخل‌نگار (مقدمه)
– میرزا نقال داستان‌پرداز (داستان آمیرزا)
– میرزا مستوفی‌الممالک دقیق‌گو (این پژوهش چگونه انجام شده است؟)
– مخلص کلام (بازی آمیرزا در یک نگاه)
– اندرونی مشتریان (اطلاعات مربوط به کارربان فعال بازی)
– مجال تفنن (اطلاعات مربوط به میزان زمان صرف شده برای بازی)
– نوبه تفنن (اطلاعات مربوط به میزان دست‌های بازی شده)
– دخل دکان (اطلاعات مربوط به پرداخت برای بازی)
– میرزا مخبرالدوله موخره‌نویس (رو به جلو)
– ما چه کسانی هستیم؟

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here