بازینگاشت بازی‌های ایرانی، خارجی و بومی‌سازی شده کافه بازار با بیش از ۱۰ هزار نصب فعال

0
1308

معرفی این بازی‌نگاشت:

کافه بازار مهم‌ترین بازار موبایلی در ایران است و از این جهت بررسی وضعیت بازی‌ها در این فروشگاه بزرگ دیجیتالی حائز اهمیت می‌شود. در بازینگاشت حاضر تلاش شده است تا با استفاده از اطلاعات موجود برای بازی‌های با بیش از 10 هزار نصب فعال در کافه بازار و همچنین جستجوهای بیشتر از طریق کد شامد و توسعه‌دهنده یا ناشر هر یک از بازی‌ها، دسته‌بندی مشخصی از آن‌ها صورت بگیرد تا مشخص شود که چه تعدادی از آن‌ها خارجی، چه تعداد ایرانی و چه تعداد بازی‌ها یا سورس‌های خارجی‌ای هستند که برای بازار داخل بومی‌سازی شده‌اند.

به منظور تدوین بازینگاشت، در انتهای پائیز 1397، مورخ 30 آذرماه این سال، ابتدا اطلاعات تمامی بازی‌های کافه بازار گردآوری شده و سپس از میان 371478 بازی موجود، 1145 بازی که دارای نصب فعال بیش از 10 هزار هستند، انتخاب شدند. از مجموع 92 میلیون و 701 هزار و 178 نصب فعالی که فعالی که در این تاریخ برای بازی‌های کافه بازار وجود داشته است، 73 میلیون و 320 هزار و 584 نصب فعال متعلق به بازی‌های 10000+ هستند که در حقیقت بیش از 79 درصد مجموع نصب‌های فعال بازی‌های کافه بازار را دربرمی‌گیرد. سپس این بازی‌ها براساس نوع توسعه‌دهنده و ناشر به سه دسته بازی‌های ایرانی  (توسعه داده شده در داخل)، بازی‌های خارجی (توسعه داده شده در بیرون کشور) و بازی‌های بومی‌سازی شده (بازی‌هایی که از لحاظ محتوا، گرافیک و طراحی برای بازار ایران تغییر شکل یافته‌اند) دسته‌بندی شده‌اند. در مورد بازی‌های بومی‌سازی شده باید تاکید کرر که این دسته صرفا شامل بازی‌هایی که از لحاظ گرافیکی یا محتوایی بومی شده‌اند نیستند؛ بلکه بازی‌هایی که دوبله، شبیه‌سازی شده یا دست‌کاری شده‌اند را نیز دربرمی‌گیرند و همچنین، چنانچه سورس اصلی یک بازی خارجی باشد و تغییرات تیم ایرانی روی این سورس به حدی نباشد که بتوان آن را یک بازی قابل تفکیک با سورس اصلی دانست، آن بازی در دسته بازی‌های بومی‌سازی شده قرار می‌گیرد.

به منظور حصول درک بهتر، برخی از اطلاعات به تفکیک تعداد بازی‌ها و مجموع نصب فعالی که در کافه بازار به دست آورده‌اند، منعکس شده است و با هدف قرائت ساده‌تر، اعداد تا حد امکان گرد شده‌اند. همچنین در تدوین این گزارش محدودیت‌هایی وجود داشته است که هنگام مطالعه باید به آن‌ها توجه شود:

1- با توجه به نکته‌ای که در بالا برای تعریف بازی‌های بومی‌سازی شده بیان شد، بازی‌های این دسته طیف گسترده‌ای از بازی‌ها شامل بازی‌های پرمخاطب خارجی که برای بازار داخلی بومی‌سازی شده‌اند تا بازی‌هایی که در داخل کشور با تهیه سورس خارجی بازی منتشر شده‌اند را دربرمی‌گیرند که باید در هنگام مطالعه بازینگاشت به آن دقت شود.

2- باتوجه به اینکه گردآوری اطلاعات به صورت خودکار و از طریق نرم‌افزار صورت گرفته است، ممکن است در موارد معدودی برخی از داده‌ها از دست رفته باشند که البته تلاش شده است تا با بازبینی مجدد داده‌ها تا حد ممکن امکان این مشکل برطرف شود.

3- در معرفی بازی‌ها به تفکیک ژانر، از طبقه‌بندی خود کافه بازار برای ژانرهای مختلف استفاده شده و ممکن است چالش همیشگی انتخاب یک ژانر برای بازی، در این دسته‌بندی نیز وجود داشته باشد.

4- در معرفی بازی‌ها براساس نصب فعال، فقط نصب فعال اعلام شده این بازی‌ها توسط کافه بازار معیار قرار گرفته و به شکل مشخص نصب فعال بازی‌ها در iOS در این محاسبات لحاظ نشده‌اند.

5- همان‌طور که مطرح شد، اطلاعات این بازینگاشت در روز آخر پاییز 1397 گردآوری شده و بنابراین تا لحظه انتشار، ممکن است تغییراتی در بخش‌های مختلف از لحاظ تعداد و مقدار نصب فعال اتفاق افتاده باشد.

برای دانلود این بازینگاشت به لینک زیر مراجعه نمائید.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here