معرفی آزمایشگاه بازی‌ دانشگاه تمپر Game Research Lab

0
35 بازدید
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

این آزمایشگاه از جمله مراکز تحقیقاتی دانشگاهی دنیا در حوزه بازی‌های دیجیتال است که ضمن پژوهش به تولید بازی‌های تجاری و جدی نیز می‌پردازد. سرپرست فعلی این آزمایشگاه دکتر فرانس مایرا (FRANS MÄYRÄ) استادتمام گروه مطالعات اطلاعات و رسانه‌های تعاملی دانشگاه تمپر در کشور فنلاند است. این آزمایشگاه هم‌اکنون در مرکز تحقیقاتی TRIM واقع در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه تمپر فعالیت می‌کند.

پژوهشگران این آزمایشگاه در رابطه با پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده در این مرکز، تا‌کنون مقالات علمی متعددی در کنفرانس‌های بین‌المللی و ژورنال‌های معتبر منتشر شده است. این مقالات تقریباً هم‌زمان با اتمام نخستین پروژه‌های این آزمایشگاه در سال ۲۰۰۲ انتشار یافته‌اند و غالباً موضوعات روز مطالعات حوزه بازی‌های دیجیتال را پوشش می‌دهند. از اینجا می‌توانید به لیست کاملی از مقالات این آزمایشگاه دسترسی پیدا کنید.

اعضای شاخص و ثابت این آزمایشگاه، ۱۲ نفر هستند که از جمله آن‌ها دکتر جوهو هاماری[۱] است. بسیاری از این اعضا جوان هستند و به تازگی از تز دکترای خود دفاع کرده‌اند و تعداد کمتری به عنوان استاد مدعو یا استادیار دانشگاه تمپر هستند. از اینجا می‌توانید با  مشخصات علمی و کاری اعضای این آزمایشگاه آشنا شوید.

این مرکز تا به حال ده‌ها پروژه تحقیقاتی در حوزه بازی را به انجام رسانده است. از جمله این پروژه‌‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Integrated Project on Pervasive Gaming: IPerG

Method for Evaluation of Player Experiences: MEPE

International Study of Games Cultures: InGa

Games as Services: GaS

Creation of Game Cultures: The Case of Finland: CG-Cult

لازم به ذکر است که بسیاری از این پروژه‌ها تحت نظر دکتر مایرا انجام شده است.

علاوه بر این، آزمایشگاه پژوهش بازی رساله‌ها و پایان‌نامه‌های مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد دانشجویان دانشگاه تمپر را حمایت می‌کند. این دانشجویان علاوه بر انجام کار تحقیقاتی خود، در این آزمایشگاه نیز به عنوان پژوهشگر کار می‌کنند. طبق اعلام سایت این آزمایشگاه تاکنون ۸ دانشجوی دکترا و ۵۵ دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تمپر مورد حمایت این آزمایشگاه قرار گرفته‌اند.

مجله الکترونیک PlayLab توسط دانشجویان و پژوهشگران این آزمایشگاه اداره می‌شود. محتوای انتشاریافته در این مجله شامل بررسی و مرور پژوهش‌هایی در حوزه بازی و مروری ژورنالیستی بر بازی‌های انتشاریافته می‌شود. زبان این مجله انگلیسی بوده و برخی از محتواهای آن به زبان فنلاندی نیز منتشر می‌شود.  

برگزاری کنفرانس‌های مشترک و میزبانی کنفرانس‌های علمی بین‌المللی از دیگر فعالیت‌های این آزمایشگاه است. برای مثال، در سال ۲۰۱۲ آزمایشگاه پژوهش بازی دانشگاه تمپر به عنوان دهمین سال تاسیس این مرکز، میزبان برگزاری کنفرانس Nordic DiGRA بوده است. علاوه بر این، نخستین رویدادی که این آزمایشگاه به عنوان میزبان برگزاری آن را تقبل کرد، Computer Games and Digital Cultures در سال ۲۰۰۲ بوده است. همچنین کنفرانس دیگری که برگزاری آن در آزمایشگاه پژوهش بازی دانشگاه تمپر روی داد، Narrative Minds and Virtual Worlds در سال ۲۰۱۳ است.

این آزمایشگاه علاوه بر فعالیت‌های جاری خود، از سال ۲۰۰۵ اقدام به برگزاری ۱۴ سمینار در حوزه بازی کرده است. سمینارهای ذیل از جمله عناوین برگزار شده توسط این آزمایشگاه بوده است که برای برخی از آن‌ها فراخوان ارسال مقالات علمی نیز منتشر شده است:

۲۰۱۸: Making Games 

۲۰۱۷: Spectating Play 

۲۰۱۶: Money and Games 

۲۰۱۵: Adult Play 

۲۰۱۴: Critical Evaluation of Game Studies 

۲۰۱۳: Physical and Digital in Games and Play 

۲۰۱۲: Role-Playing in Games 

۲۰۱۱: Games and Innovation 

۲۰۱۰: Games Research Methods 

۲۰۰۹: Playful Experiences 

۲۰۰۸: Breaking the Magic Circle 

۲۰۰۷: Gamers in Society 

۲۰۰۶: Playing Roles 

۲۰۰۵: Creative Gamers 

[۱] Juho Hamari


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید