اپل، بازی کردن را با آرکید جدی‌تر می‌گیرد

0
198

دنیای بازی‌های دیجیتال چند روز دیگر که اپل سرویس اشتراکی بازی آرکید خود را راه‌اندازی کند، جذاب‌تر خواهد شد. اپل اولین بار در ماه مارس امسال اعلام کرد که سرویس اشتراکی‌ این شرکت این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد تا بر روی آیفون، آی‌پد، آی‌پاد تاچ، مک و تلویزیون‌های اپل خود بازی کنند. درواقع پلتفرم بازی اپل به جمع فناوری‌های دیگری چون Google Stadia و Project xCloud خواهد پیوست. اپل در پروژه آرکید رویه‌ای متفاوت از سایرین را در پیش گرفته است، بازیکنان اپل آرکید به جای استریم بازی آن را بر روی دستگاه اپل خود دانلود کرده و سپس بازی می‌کنند و این امکان را خواهند داشت که بازی موردعلاقه خود را به صورت آنلاین یا آفلاین انجام دهند. اپل اعلام کرده که بازی‌های موجود بر روی این سرویس اشتراکی، تنها بر روی دستگاه‌های اپل در دسترس خواهند بود. ‌هم‌چنین اگر کاربر بخواهد به جای استفاده از صفحه لمسی دستگاه از دسته کنترل استفاده کند می‌تواند بازی‌های موجود بر روی این سرویس را با دسته کنترل‌های Xbox One S و PlayStation DualShock 4 بازی کند. سرویس آرکید این امکان را برای والدین فراهم می‌آورد تا بر ساعات بازی فرزندان خود نظارت داشته و آن را کنترل کنند.

اپ‌استور شرکت اپل بیش از ۳۰۰ هزار بازی را در خود جای داده و این امر، بازیکنان را برای پیدا کردن بازی‌ها در این فروشگاه با چالشی جدی روبرو کرده است. از طرفی سازندگان بازی‌ها نیز از این اتفاق ناراضی هستند. در همین راستا اپل، حل این مشکل را یکی از دلایل ساخت سرویس آرکید خود اعلام کرده است.‌ در سرویس اشتراکی جدید اپل، بیش از ۱۰۰ بازی جدید که به‌طور اختصاصی برای این شرکت ساخته شده‌اند، قرار گرفته است. سبک اغلب این بازی‌ّ‌ها چند بازیکنی و واقعیت افزوده است. براساس اعلام اپل، بازی‌های دیگر نیز به تدریج به این سرویس افزوده خواهد شد.  

در رویداد سالانه اپل که دیروز (۱۰ سپتامبر) برگزار شد، هزینه اشتراک بازی در اپل آرکید ۴.۹۹ دلار (به ازای یک ماه برای یک خانواده ۶ نفره) برای دسترسی نامحدود به بازی‌ها پس از یک ماه استفاده رایگان از این سرویس اعلام شد. اپل گفته است که کاربران آرکید دیگر هیچ تبلیغی را در این سرویس نخواهند دید و هیچ هزینه اضافی را بابت آپدیت بازی‌ها یا آیتم‌های اضافه‌شده به بازی پرداخت نخواهند کرد و تنها با پرداخت همان حق اشتراک ۴.۹۹ دلاری به تمامی امکانات موجود در این سرویس دسترسی خواهند یافت. سرویس بازی اشتراکی اپل آرکید در ۱۹ سپتامبر سال جاری و در ۱۵۰ کشور جهان در دسترس قرار خواهد گرفت. کاربران می‌‌توانند از طریق بخش جدیدی که در اپ‌استور برای این سرویس ساخته شده به آن دسترسی داشته باشند.

رقیب اصلی اپل آرکید را می‌توان سرویس اشتراکی Google Play Pass دانست. شرکت گوگل در تیزر کوتاهی که یک روز قبل از رویداد اپل در صفحه توییتر خود منتشر نمود به راه‌اندازی سرویس Google Play Pass اشاره کرد. هنوز جزییاتی از سرویس جدید گوگل اعلام نشده اما شواهد نشان می‌دهد که این سرویس عملکردی مشابه اپل آرکید برای سیستم عامل اندروید خواهد داشت. براساس گمانه‌زنی‌های پیرامون سرویس گوگل حتی هزینه اشتراک آن نیز مشابه سرویس اپل آرکید خواهد بود. به‌هرحال باید منتظر ماند و دید که شرکت گوگل چه ویژگی‌های متمایزی از اپل آرکید را برای سرویس خود در نظر گرفته است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here