ابر بازی به آسمان آسیا رسید

0
312

از آنجا که فناوری ابر بازی به سیر صعودی رشد خود ادامه می‌دهد و خود را برای تسلط بر صنعت جهانی بازی‌های دیجتال آماده می‌سازد، مراکز تحقیقاتی مختلف فعال در حوزه بازی‌های دیجیتال شروع به گمانه‌زنی‌هایی پیرامون آثار قابل پیش‌بینی این فناوری کرده‌اند. برآوردها حاکی از آن است که بازارآسیایی بازی‌های دیجیتال که اکنون بزرگ‌ترین بازار جهان در این حوزه است، رشد قابل توجهی را از گذرگاه فناوری ابر بازی طی سال‌های آینده تجربه خواهد کرد.

بر اساس گزارش اخیر پایگاه تحقیقات بازار بازی‌های دیجیتال در چین Niko Partners، پلتفرم ابر بازی و درآمد این سرویس در آسیا از رقم 270 میلیون دلار و 3 میلیون کاربر در سال 2019 به رقم 3 میلیارد دلار و 60 میلیون بازیکن در سال 2023 خواهد رسید. این مرکز تحقیقاتی برآورد کرده است که تعداد کاربران تا سال 2028 از رقم 500 میلیون بازیکن نیز عبور خواهد کرد. انتظار می‌رود که بخشی از این رشد مدیون امکانی است که فناوری ابر بازی برای بازیکنان فراهم می‌آورد. چراکه این فناوری موانع مربوط به هزینه‌ها و انجام بازی بر روی پلتفرم‌های مختلف که در حال حاضر برای بسیاری از مردم در سراسر جهان وجود دارد را از میان برمی‌دارد.

بنیانگذار و مدیر مرکز تحقیقاتی Niko Partners در این باره معتقد است که: «ابر بازی، امکانی شگفت‌انگیز را برای بازیکنان به وجود آورده و آن‌ها را وارد دنیایی می‌سازد که می‎توانند به تعداد زیادی از بازی‌های باکیفیت بدون نیاز به صرف هزینه‌های سنگین برای خرید سخت‌افزارهای گران‌قیمت، دسترسی یابند. تولیدکنندگان، ناشران و پلتفرم‌های بازی همگی از طریق افزایش دسترسی به امکانات بسیار و راه‌های کسب درآمد مختلف نیز از این فناوری سود خواهند برد با این حال شرکت‌‌هایی که بخش اعظمی از این زنجیره ارزش از IP تا زیرساخت‌ها را در اختیار دارند بیشترین منفعت را از فناری ابر بازی به دست خواهند آورد. بر همین اساس آسیا با در دست داشتن بسیاری از این بخش‌ها می‌تواند تبدیل به قطبی نیرومند در این فناوری شود».

فناوری ابر بازی، فرصتی بزرگ برای بازیکنان گوشی‌های هوشمند به‌ وجود می‌آورد تا بتوانند به راحتی بازی‌های رایانه‌ای و کنسول را بر روی موبایل خود بازی کنند. از این حیث بازیکنان آسیایی که بیشترین سهم را در گسترش بازی‌های موبایلی دارند نیز بیشترین سود را از این فناوری خواهند برد. از آنجایی که اغلب بازیکنان در آسیا بر روی موبایل بازی می‌کنند، توسعه و پیشرفت 5G و اینترنت نامحدود نیز کلیدهای موفقیت فناوری ابر بازی در این منطقه جغرافیایی از جهان است. به گفته مدیر Niko Partners تجربه فناوری ابر بازی در حال حاضر در اختیار کشور ژاپن با پلتفرم کنسول است. راه‌اندازی فناوری 5G در ماه می سال جاری در کشور کره جنوبی، این کشور را آماده میزبانی از فناوری ابر بازی کرده است. با این حال پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که کشور چین بزرگ‌ترین بازار فناوری ابر بازی در جهان بوده و به همین ترتیب بازار آسیایی این فناوری تا سال 2028 تبدیل به بزرگ‌ترین بازار جهان خواهد شد.

در راستای اهمیت یافتن فناوری ابر بازی در صنعت بازی‌های دیجیتال، شرکت Tencent Cloud از پلتفرم ابر بازی خود در همایش امسال ChinaJoy (بزرگ‌ترین رویداد بازی‌های دیجیتال در چین) که در دوم آگوست برگزار شد، رونمایی نمود. این پروژه «Tencent Cloud Gaming Solution» نام گرفته و سرویس ابر بازی آن «Start» نام دارد. Tencent اعلام کرده که به دلیل وجود محدودیت‌های قانونی در کشور چین، منطقه جنوب‌شرق آسیا به‌طور کلی جای بهتری برای آزمایش ابر بازی در مقایسه با این کشور است. درواقع  شرکت Tencent در منطقه جغرافیایی موردنظر خود با رقیب جدی‌ای روبرو نیست چراکه شرکت‌های گوگل و مایکروسافت از همین ابتدای کار، بازارهای غرب را با پلتفرم‌های ابر بازی اختصاصی خود مورد هدف قرار داده‌اند. سرویس Google Stadia تنها در آمریکا، کانادا و اروپا راه‌اندازی خواهد شد. شرکت مایکروسافت نیز هنوز مناطق جغرافیایی تحت پوشش سرویس Project xCloud را اعلام نکرده اما گفته شده که سخت‌افزار xCloud به مراکز داده‌ای Azure در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا ارسال شده است. با این حال این شرکت تنها یک مرکز داده‌ای در منطقه مهم و وسیع جنوب‌شرق آسیا دارد.

هرچند که سرویس ابر بازی شرکت Tencent در حال حاضر یک سرویس B2B است اما بازهم این پتانسیل را دارد که سخت‌افزارهایی که با این سرویس رقابت می‌کنند را در منطقه جنوب‌شرق آسیا کنار بزند. براساس گفته مدیر تولید سرویس ابر بازی Tencent، این شرکت به دنبال همکاری با چند اپراتور ست‌تاپ باکس چینی است تا از این طریق چند بازی حرفه‌ای را در جنوب‌شرق آسیا معرفی کند. به گفته او: «کاربران ساکن در جنوب‌شرق آسیا شاید توان پرداخت هزینه‌های خرید کنسول‌های پلی‌استیشن و ایکس‌باکس را نداشته باشند اما می‌توانند به آسانی از تلویزیون خود برای بازی کردن استفاده کنند».

از طرفی این احتمال نیز وجود دارد که Tencent به دنبال استفاده از پخش زنده بازی‌های دیجیتال از طریق سرویس ابر بازی خود باشد چراکه در حال حاضر این شرکت حامی دو پلتفرم بزرگ پخش محتوای ویدئویی در چین یعنی Huya و Douyu است.

به‌طور کلی آنچه در رویداد ChinaJoy در مورد شرکت Tencent به وضوح دیده شد آن است که این شرکت عزمی جدی برای راه‌اندازی و توسعه سرویس ابر بازی خود دارد. در حال حاضر نیز می‌توان بخش‌هایی از این سرویس را که به‌طور آزمایشی بر روی فروشگاه بازی‌های دیجیتال مختص شرکت Tencent با نام WeGame قرار گرفته، دریافت کرد. WeGame این امکان را برای کاربران خود فراهم آورده تا از بازی کردن بدون نیاز به دانلود بازی‌ها لذت ببرند.  

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here