آلمان، بزرگ‌ترین بازار بازی‌های دیجیتال در اروپا

0
1350

در این یادداشت به سراغ اولین بازار پردرآمد بازی‌های دیجیتال در اروپا یعنی کشور آلمان رفته‌ایم. رتبه جهانی آلمان در بازار جهانی بازی‌های دیجیتال نیز پس از کره جنوبی، پنجم برآورد شده است. بازی‌های دیجیتال در این کشور به رشد خود در نیمه اول سال 2019 ادامه داده است. درآمد حاصل از بازی‌های دیجیتال و سخت‌افزارهای بازی در نیمه اول سال جاری در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته، 11 درصد رشد داشته و از رقم 2.5 میلیارد یورو به 2.8 میلیارد یورو در سال 2019 رسیده است. بخش پرداخت‌های درون‌ بازی بیشترین سهم را با 1.1 میلیارد یورو و رشد 28 درصد در تولید درآمد بازار بازی‌های دیجیتال در نیمه اول سال جاری به خود اختصاص داده است. گردش مالی بازار سخت‌افزارهای بازی در آلمان با افتی 2 درصدی به رقم 986 میلیون یورو در نیمه اول سال جاری برآورد شده است. به‌طور کلی 34 میلیون نفر از جمعیت کشور آلمان، بازیکن هستند و میانگین سنی بازیکنان آلمانی نیز 36 سال است. در این گزارش از نمودارهایی که توسط پایگاه game، انجمن آلمانی صنعت بازی‌های دیجیتال منتشر شده، استفاده کرده‌ایم.

موبایل، محبوب‌ترین پلتفرم در آلمان

براساس گزارش مؤسسه تحقیقات بازار GfK بازی با گوشی‌های هوشمند از محبوبیت فراوانی در میان بازیکنان آلمانی برخوردار است. جمعیتی نزدیک به 18.6 در این کشور، بر روی گوشی‌های هوشمند خود بازی می‌کنند. پس از موبایل، پلتفرم کنسول نیز محبوبیت فراوانی دارد و تعداد بازیکنان کنسول در این کشور سیر رو به افرایشی را نشان می‌دهد. نزدیک به 16.7 میلیون نفر بر روی کنسول‌های Nintendo Switch، پلی‌استیشن و ایکس‌باکس بازی می‌کنند. پلفترم رایانه که تا سال 2017 محبوب‌ترین پلتفرم در آلمان بوده نیز بخش قابل‌توجهی از بازیکنان خود (3.9 میلیون نفر) را در مقایسه با سال گذشته از دست داده است. پلتفرم رایانه با 13.4 میلیون بازیکن، سومین پلتفرم مورد استفاده در میان بازیکنان آلمانی رتبه‌بندی شده است. دسترسی گسترده به گوشی‌های هوشمند به علاوه وجود طیف وسیع و متنوعی از بازی‌های موبایلی رایگان از جمله عواملی هستند که موجب رشد و گسترش بازار بازی‌های موبایلی در آلمان شده‌اند.

بازیکنان آلمانی نگاه امیدوارانه‌ای به فناوری بازی ابری (Cloud Gaming) دارند

یکی از ترندهای جذاب امسال رویداد گیمزکام، فناوری بازی ابری بوده که امیدواری فراوانی را برای بازیکنان آلمانی به وجود آورده است. بیش از دو سوم بازیکنان (69 درصد) در آلمان در مورد این فناوری آگاهی دارند و نیمی از آن‌ها بر این باورند که بازی ابری، بازی کردن را برای افراد بیشتری آسان می‌سازد. بازیکنان زیادی نیز معتقدند که بازی ابری موجب کاهش هزینه‌های بازی کردن برای بازیکنان می‌شود چراکه بخش زیادی از پردازش‌های بازی در دیتا سنترهای بزرگ انجام می‌گیرد و بازیکنان را از خرید سخت‌افزارهای قدرتمند و گران‌قیمت حتی برای انجام بازی‌هایی با پیچیدگی و کیفیت بسیار بالا، بی‌نیاز می‌سازد.  

نمایشگاه گیمزکام یکی از مهم‌ترین رویدادهای بازی در جهان

گیمزکام همزمان یک نمایشگاه تجاری و یک رویداد عمومی مرتبط با صنعت بازی‌های دیجیتال و یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای این صنعت در جهان است که در ماه آگوست هر سال در شهر کلن آلمان برگزار می‌شود. این رویداد اولین بار در سال 2009 برگزار شد. تا پیش از سال 2018، انجمن فدرال نرم‌افزارهای تعاملی سرگرمی مسئول برگزاری این رویداد بود اما از سال گذشته انجمن آلمانی بازی‌های دیجیتال با نام game عهده‌دار برپایی این  رویداد بزرگ گردید. سال گذشته 370 هزار نفر از 114 کشور از این رویداد بازدید کرده و 1037 غرفه‌دار از 56 کشور جهان در نمایشگاه گیمزکام شرکت کرده‌اند. موفقیت گیمزکام بیش از هر چیز، مدیون ایده‌ای است که در پشت این رویداد وجود دارد. رویداد گیمزکام، نمایندگانی از هریک از پیوندهای زنجیره ارزش صنعت بازی‌های دیجیتال از سازندگان و ناشران تا فروشندگان و مصرف‌کنندگان بازی‌های دیجیتال را گرد هم آورده و فضای مناسبی را برای گفتگو‌هایی در تمامی سطوح فراهم می‌آورد.

پیوستن افراد مختلف به یکدیگر، مهم‌ترین جنبه از بازی‌های دیجیتال است

رویداد گیمزکام با انتخاب شعار «با هم بازی می‌کنیم» برای رویداد امسال خود بر اهمیت بسیار زیاد بازیکنان برای رسانه‌ای با نام بازی‌های دیجیتال، تأکید ویژه‌ای داشته است. از کسانی که با لباس‌های مبدل و مشابه کاراکترهای موردعلاقه بازی خود در نمایشگاه‌های بازی حاضر می‌شوند و کسانی که تحت عنوان modder تغییراتی را در بازی ایجاد می‌کنند تا بازیکنان ورزش‌های الکترونیک و استریمرها همگی به واسطه مشارکت گسترده در بازی‌ها (هریک به نحوی) به بخشی اساسی در فرهنگ بازی‌های دیجیتال تبدیل شده‌اند. آن‌ها ترندهای جدیدی را به‌طور مداوم خلق کرده و نقشی پررنگ و ضروری را در توسعه صنعت بازی‌های دیجیتال ایفا می‌کنند. این واقعیت در نتایج پیمایشی که توسط بزرگ‌ترین مؤسسه تحقیقات بازار آلمان با نام GfK از 2 هزار شهروند آلمانی صورت گفته بود نیز به وضوح مشاهده می‌شود؛ این نتایج نشان می‌دهد که تعامل از طریق انجمن‌های مرتبط با بازی برای نزدیک به 9 میلیون بازیکن در آلمان، بخشی مهم از سرگرمی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. دوستی‌های بسیاری در قالب این انجمن‌ها میان بازیکنان به وجود می‌آید. این اتفاق به‌طور ویژه در میان بازیکنان جوان رواج بسیاری دارد و براساس آمار، بیش از یک‌سوم بازیکنان متعلق به گروه سنی 16 تا 24 سال دوستان خوبی را در گروه‌های بازی برای خود پیدا کرده‌اند.

تصویب بودجه ۵۰ میلیون یوروریی در فدرال برای توسعه بازار بازی‌های دیجیتال در آلمان

در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۸ کمیته بودجه پارلمان آلمان ۵۰ میلیون یورو از بودجه وزارت حمل‌ونقل و زیرساخت‌های دیجیتال فدرال این کشور را به حمایت از تولید بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ا‌ی در آلمان اختصاص داد. به گفته فلیکس فالک، مدیر عامل game (انجمن آلمانی صنعت بازی‌های دیجیتال): «تخصیص بودجه به بازی‌های دیجیتال در فدرال برای سال ۲۰۱۹ گامی تاریخی برای کشور آلمان در تبدیل شدن به مهد بازی‌های دیجیتال در اروپا است. برای اولین بار در تاریخ، موضوع ساخت و توسعه بازی‌های دیجیتال در سطح فدرال در این کشور مطرح شده و اکنون تنها چند گام تا اجرای این دستاورد وجود دارد. اکنون هدف ما در game تدوین برنامه‌ای متناسب با بودجه تعیین‌شده در کمترین زمان ممکن و ارائه آن در اتحادیه اروپا است. به زودی موفق خواهیم شد تا با کانون‌های بین‌المللی ساخت بازی‌های دیجیتال ارتباط برقرار کرده و آلمان را تبدیل به مهد بازی‌های دیجیتال در جهان سازیم».

کاهش تعداد کارکنان فعال در صنعت بازی‌ها علی‌رغم رشد بازار در آلمان

تعداد افراد شاغل در شرکت‌های تولید و توزیع بازی‌های دیجیتال در آلمان به میزان ۵.۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و به عدد ۱۱.۰۱۴ نفر رسیده است. در مقابل، تعداد شرکت‌های فعال در این صنعت رشد قابل‌توجهی را از خود نشان داده‌اند و از ۵۲۴ شرکت در سال ۲۰۱۷ به ۶۱۴ عدد در سال ۲۰۱۸  افزایش یافته‌اند. در واقع استارتاپ‌های کوچک تازه تأسیس که اغلب کمتر از پنج کارمند دارند، نقش به سزایی در رشد شرکت‌ها داشته‌اند. به علاوه باید به این نکته توجه نمود که توزیع کلاسیک نقش‌ها میان سازندگان بازی‌ها و ناشران آن‌ها عامل دیگری در این رشد است. طی یک سال تعداد شرکت‌هایی که هم به تولید و هم به انتشار بازی‌ها مشغول هستند از ۱۱۸ به ۲۷۲ شرکت افزایش یافته است. تمایل روافزون شرکت‌ها به سمت توزیع از طریق پلتفرم‌های دانلود بازی و رشد فروشگاه‌های برنامکی نقش مؤثری در افزایش شرکت‌های فعال در صنعت بازی‌های دیجیتال در آلمان ایفا کرده‌اند. براساس گفته فلیکس فالک: «کاهش روزافزون تعداد کارمندان شرکت‌های ساخت و توزیع بازی، نشان‌دهنده افزایش فشار اقتصادی وارد شده بر این شرکت‌ها در آلمان است. هرچند که بازار بازی‌ها در آلمان دوباره موفق به رشد شده اما افراد زیادی نیز شغل خود را در این صنعت از داده‌اند. دلیل آن نیز این است که تعداد بسیار کمی از بازی‌هایی که در آلمان بازی می‌شوند در این کشور ساخته شده‌اند. ما نیازمند یک استراتژی بلندمدت برای توقف این روند هستیم. تخصیص بودجه فدرال به صنعت بازی‌های دیجیتال در نقطه مرکزی این استراتژی قرار دارد. با این حال هم‌چنان ۳۰ هزار فرصت شغلی در صنعت بازی‌های دیجیتال در آلمان وجود دارد».

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here