مروری بر گزارش ۲۰۲۰ نیوزو درزمینه مطالعه انگیزه‌های بازیکنان: قسمت ۲

0
172

در این تحقیق 4110 نفر شرکت کرده‌اند. از این تعداد، 2054 نفر اهل آمریکا (1024 مرد و 1030 زن) و 2056 نفر اهل چین (1056 مرد و 1000 زن)  هستند. نیوزو بامطالعه بر این افراد کل بازیکنان بازی‌های دیجیتال این دو کشور را به دسته‌های زیر تقسیم کرده است:

بازیکنان ناب[1]

این دسته از بازیکنان بازی‌ها را زندگی می‌کنند و نفس می‌کشند و در همه جنبه‌های بازار بازی‌های دیجیتال مانند خرید، بازی کردن و تماشای محتوا حضور دارند. دوستداران همیشگی محتوای بازی‌های دیجیتالی، از شنیدن جدیدترین خبرها در مورد بازی‌ها و رویدادهای ورزش‌های الکترونیک خوشحال می‌شوند.  این دسته از بازیکنان می‌توانند به بازار بازی‌ها درآمد قابل‌توجهی را ارائه کنند و اشتیاق و پول سرمایه‌گذاری در جدیدترین ابزارها و دیگر موارد مربوط به بازی‌ها را  دارند. سایر علاقه‌مندی‌های این نوع از بازیکنان به رایانه، الکترونیک و فیلم مربوط می‌شود. 65 درصد این بازیکنان مردان و 35 درصد زنان هستند. متوسط سنی این گروه 28.13 (دو رقم اعشار) سال است.

مشتاقان همیشگی[2]

این گروه، بازیکنان مشتاقی هستند که ساعت‌های طولانی در طول هفته بازی می‌کنند. این بازیکنان به‌اندازه گروه بازیکنان ناب خود را وقف بازی کردن نمی‌کنند ولی بازی کردن همچنان یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های این گروه محسوب می‌شود. این بازیکنان نیز به‌صورت تمام‌وقت به بازی کردن می‌پردازند و حاضر هستند برای بازی‌های جدید، خبرها و حتی سخت‌افزارهای تازه در بازار پول پرداخت کنند و از تجربه کامل بازی‌ها که شامل بازی کردن، دیدن محتواهای بازی و خرید جدیدترین سخت‌افزارها لذت می‌برند. بازی‌های دیجیتالی، فیلم و موسیقی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های این گروه است. 65 درصد این افراد مردان و 35 درصد زنان هستند.

بازیکنان ابری[3]

این گروه به باز‌ی‌های دیجیتال توجه زیادی نشان می‌دهند اما به سخت‌افزارهای مربوط به بازی علاقه‌ای ندارند. آن‌ها پول بسیار ناچیزی را صرف سخت‌افزار می‌کنند و حتی ممکن است تابه‌حال هیچ پولی را صرف خرید این سخت‌افزارها نکرده باشند. تنها زمانی که واقعاً به آن نیاز دارند خرید می‌کنند و یا ممکن است که این سخت‌افزارها را هدیه گرفته باشند. همه‌چیز برای این نوع از شخصیت‌ نرم‌افزار است. متوسط سن بازیکنان این گروه 29.56 است و به ترتیب بازی‌های دیجیتال، موسیقی و فیلم از اصلی‌ترین سرگرمی‌هایشان است.بازیکنان سنتی[4]

عملکرد این گروه از بازیکنان شبیه رفتارهای ده سال پیش بازیکنان ناب قبل از رشد محتواهای دیجیتالی و ورزش‌های الکترونیک است. دیدن نحوه بازی کردن دیگران برای این گروه جذابیت کمی دارد اما از جدیدترین اخبار مربوط به بازی و پیشرفت‌های اخیر در آن باخبر هستند. خرید جدید‌ترین سخت‌افزارهای مربوط به بازی و وسایل جانبی نیز قسمتی از سرگرمی‌های این گروه است. بازه سنی این گروه 31.93 است. بازی‌های دیجیتالی، فیلم و موسیقی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های این بازیکنان هستند. 62 درصد این افراد مردان و 38 درصد زنان هستند.

دوست‌داران سخت‌افزار[5]

دوست‌داران سخت‌افزار زمان زیادی برای بازی کردن و دیدن محتواهای بازی‌ها صرف نمی‌کنند اما سخت‌افزار جز جدایی‌ناپذیر این گروه است و به‌راحتی نمی‌توانند چشم بر جدیدترین گجت‌های مربوط به بازی‌ها ببندند؛ بنابراین زمان زیادی را صرف سخت‌افزارها و سایر وسایل جانبی و گجت‌های کامپیوتری می‌کنند. عشق این افراد به کامپیوتر، الکترونیک و گجت‌های جدید هم‌راستا با بازی‌ها پیش می‌رود. 57 درصد این افراد مردان و 43 درصد زنان هستند. متوسط سن این افراد 38.21 است.

بازیکنان پاپکرنی[6]

این گروه از بازیکنان، زمان زیادی را صرف بازی کردن نمی‌کنند اما این موضوع آن‌ها را از دیدن ویدئوهای مسابقات ورزش‌های الکترونیک و محتواهای بازی‌ها در توییچ، یوتیوب و میکسر به همراه دوستان بازنمی‌دارد. درحالی‌که به‌صورت تفننی به بازی کردن می‌پردازند، متعهدانه از صنعت بازی‌های دیجیتال با دنبال کردن محتواهای دیجیتالی لذت می‌برند. هم‌راستا با تماشای محتواهای دیجیتالی بازی، زمان زیادی را به دیدن تلویزیون و ویدئوهای آنلاین می‌گذرانند. متوسط سن این بازیکنان 31.13 سال است. 54 درصد از این افراد مردان و 46 درصد زنان هستند.

تماشاچیان[7]

این دسته از بازیکنان محتواهای دیجیتالی بازی‌ها و مسابقات ورزش‌های الکترونیک را از طریق در توییچ، یوتیوب و میکسر تماشا می‌کنند اما به‌سختی بازی می‌کنند. این دسته، بازیکنان حرفه‌ای گذشته هستند که اکنون به دلیل مشغولی‌های کار و خانواده وقت بازی کردن و یا سخت‌افزار آن را ندارند. یا مانند بسیاری از طرفداران ورزش‌های سنتی تنها از دیدن بازی‌ها لذت می‌برند. متوسط سن این افراد 32.95 است و 57 درصد مردان و 43 درصد زنان هستند.

وقت‌­گذران­‌ها[8]

این بازیکنان علاقه کمی به محتواهای دیجیتالی و همچنین مسابقات ورزش‌های الکترونیک دارند و معمولاً در هفته‌ بیش از یک ساعت برای بازی کردن وقت نمی‌گذارند. آن‌ها تنها برای گذراندن زمان بازی می‌کنند و بازی‌هایی مانند کندی کراش[9] و کلش آو کلنز[10] را در مواقع انتظار و یا زمان‌های خالی در محل کار بازی می‌کنند. به همین دلیل است که سخت‌افزار برای این دسته از افراد اهمیتی ندارد. متوسط سن این افراد 37.41 است و 39 درصد مردان و 61 درصد زنان هستند.

بازیکنان بازنشسته[11]

این گروه، بازیکنان گذشته بازی‌های دیجیتال هستند که دیگر نه بازی می‌کنند و نه محتواهای دیجیتالی را دنبال می‌کنند. دلیل این دسته از بازیکنان برای بازی نکردن کمبود زمان است. همچنین برخی از این افراد فعالیت‌های دیگر را به بازی کردن ترجیح می‌دهند. متوسط سن این دسته از بازیکنان 38.21 است و 46 درصد مردان و 54 درصد زنان هستند.

مرور کلی بر فراوانی دسته‌های مختلف بازیکنان

در این بخش فراوانی دسته‌های بازیکنان در دو کشور چین و آمریکا به تفکیک موردبررسی قرار می‌گیرد.. ده درصد از بازیکنان آمریکایی به گروه بازیکنان ناب تعلق دارند. تعداد بازیکنان چینی در این دسته بیش از دو برابر تعداد آمریکایی است و درواقع 23 درصد بازیکنان چینی بازیکنان ناب هستند. مشتاقان همیشگی دومین دسته از بازیکنان هستند. 6 درصد از بازیکنان آمریکایی‌ و 11 درصد از بازیکنان چینی، متعلق به این گروه هستند. بازیکنان ابری در دسته سوم قرار دارند و 15 درصد بازیکنان آمریکایی و 17 درصد بازیکنان چینی عضو این گروه هستند. بازیکنان سنتی به ترتیب 3 درصد و 5 درصد از بازیکنان آمریکایی و چینی را شامل می‌شوند. دوست داران  سخت‌افزار شامل 5 درصد بازیکنان آمریکایی و 8 درصد بازیکنان چینی هستند. بازیکنان پاپکرنی نیز در دسته خود 6 درصد از بازیکنان آمریکایی و 9 درصد از بازیکنان چینی را قرار داده‌اند. تماشاچیان در هر دو گروه تنها 3 درصد از بازیکنان را شامل می‌شود و درنهایت در دسته وقت‌گذران‌ها 19 درصد بازیکن آمریکایی و 11 درصد بازیکن چینی قرار دارد. این دسته تنها دسته‌ای هست که تعداد بازیکنان آمریکایی در آن بیش‌تر از چینی است.

[1] Ultimate Gamer

[2] All-Round Enthusiast

[3] Cloud Gamer

[4] Conventional Player

[5] Hardware Enthusiasts

[6] Popcorn Gamer

[7] Backseat Viewer

[8] Time Filler

[9] Candy Crush

[10] Clash of Clans

[11] The lapsed Gamer

بررسی و نگارش: شقایق کلی، عضو مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال

این گزارش به زبان انگلیسی از طریق لینک زیر قابل دسترسی است:

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here