Battle Pass رویکردی داغ در بازی‌های موبایل 1

1
243

Battle Pass رویکردی داغ در بازی‌های تلفن همراه

 روش درآمدزایی با بازی Fortnite با رویکرد Battle Pass عجین است که اولین بازی موبایی است که در این سبک محبوبیتی در بین بازیکنان به دست آورده است. اگرچه ژانرهای دیگر به‌آرامی شروع به تطبیق دادن خود با Battle Pass نیز کردند اما بخش عمده‌ای از آن بر عهده بازی‌های battle royale است. اکنون بازار بازی‌های موبایل کاملاً متفاوت به نظر می‌رسند ، به طوریکه می‌توان استدلال کرد که Battle Pass برای باقی ماندن در صنعت آمده است – نه‌تنها در Battle Royale بلکه در سراسر بازار. این مطلب بررسی یک گزارش از سایت  [gamerefinery [1 است که در آن بر داده‌های روند پیشرفت و محبوبیت Battle Passes تمرکز کرده است و به چند مورد از جالب‌ترین پیاده‌سازی‌های صورت گرفته نیز پرداخته شده است. این گزارش توسط پژوهشگر همکار دایرک، سرکار خانم هیلا هومند، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی تدوین شده است. 

آنچه نمودار فوق به شرح آن می‌پردازد محبوبیت سیستم Battle Pass در میان بازی‌های iOS در ایالات‌متحده و روند صعودی شدید آن در طی سال جاری است. در ابتدای سال ، تنها در دو درصد از 100 بازی برتر از این ویژگی استفاده شده بودند، اما در زمان نوشتن این گزارش، 21 درصد از 100 بازی برتر پرفروش در iOS و در ایالات‌متحده آمریکا در حال حاضر سیستم Battle Pass را دارا بوده و آن را اجرا می‌کنند. تنها در طول چند ماه گذشته، بازار شاهد تنوع در اجرای Battle Pass به‌ویژه در میان 100 عنوان برتر پرفروش بود.

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز گفته شد، Battle Pass  مختص “تنها یک ژانر” بود ، اما همان‌طور که در تصویر بالا دیده می‌شود ، بسیاری از ژانرهای مختلف وجود دارد که از Battle Pass استفاده می‌کنند.

به‌طور طبیعی بیش از یک‌راه برای پیاده‌سازی Battle Pass وجود دارد، که برخی از این راه‌ها بهتر از سایرین کار می‌کنند. ایجاد سیستمی که به‌اندازه کافی جذاب باشد، درحالی‌که از ویژگی‌های مربوط به درآمدزایی آن نکاهد، یا روشی که دارای بازه‌ای از قیمت‌های مناسب و نموداری رو به رشد برای حفظ و نگهداشت سود حداکثری باشد، کار ساده‌ای نیست. اما اگر شما ‌بتوانید تعادل مناسبی بین همه این عناصر پیدا کنید، حاصل کار می‌تواند چیزی بسیار قدرتمند باشد و قابلیت‌های درآمدزایی بازی شمارا به‌مراتب بالاتری هدایت کند.

در اینجا چند نمونه از عناوین مختلفی که اخیراً Battle Pass را پیاده‌سازی کرده‌اند و چگونگی آن شرح داده شده است. ما چگونگی شکل‌گیری روند پیشرفت، و اینکه چه پاداش‌هایی ارائه می‌شود و این‌که بازکنان چه هزینه‌ای را در این قبال پرداخت می‌کنند که در این روند سهمیم باشند را بررسی خواهیم کرد.

 Clash of clans 

Clash of Clans سیستم Battle Pass خود را در آوریل 2019 به اجرا درآورد. با این کار، این سلطان بازی‌های ساخت‌و‌ساز و مبارزه (Build & Battle) به اولین کسی تبدیل شد که به روند Battle Pass در خارج از ژانر Battle Royale می‌پیوندد.

قیمت:  4.99 دلار

طول فصل: 1 ماه

روند و فرایند پیشرفت:

این بازی روند Battle Pass خود را در قالب تکمیل چالش‌ها طراحی و پیاده‌سازی کرده است. بازیکنان چالش‌های روزانه و “چالش‌های فعال” هفتگی را به پایان می‌رسانند. بازیکنان می‌توانند در هر مقطع از فصل جاری، شش چالش فعال جدید را به‌طور هفتگی  تکمیل کنند. با تکمیل این چالش‌ها، امتیازات مربوطه که درروند پیشرفت آن فصل از Battle Pass اندازه‌گیری کرده است را  به‌عنوان پاداش به بازیکنان می‌دهد.

پاداش:

بازیکنان می‌توانند دستاوردهای مختلفی ازجمله پاداش‌های طلایی، وسایل جادویی (ارتقادهنده نیروها)، پوشش‌های فصلی مخصوص شخصیت‌های قهرمان، بُن‌ها و مزیت‌های خاص (که به‌عنوان‌مثال سرعت ساخت را در طی آن فصل افزایش می‌دهد) و یک بانک مربوط به یک‌فصل را دریافت کنند که پر از غنیمت‌های حاصل از مسابقات چندنفره است که می‌توان پس از پایان فصل مطالبه و دریافت شود.

میزان ارزشمندی:

Battle Pass این بازی تأثیر بسیار خوبی در عملکرد بازی داشته و جای تعجب نیست: در برابر قیمت‌گذاری 4.99 دلاری، ارزشی عالی به ارمغان می‌آورد. سیستم پیشرفتِ این Battle Pass باعث می‌شود تا بازیکنان برای تکمیل چالش‌ها و درگیر شدن با بازی، به‌صورت مرتب و روزانه به بازی مراجعه کنند. اگرچه مقدار پاداش‌های انحصاری به‌دست‌آمده از طریق Battle Pass  نسبتاً محدود است (به‌طور مثال در مقایسه با Fortnite) ، اما هنوز هم ارزش اضافی مناسبی را در پی دارد و به نظر نمی‌رسد که بتواند روند اقتصاد “عادی” بازی را مختل کند. حتی اگر قیمت آن نسبتاً پایین باشد، باید این نکته را در نظر داشت که طبیعت جذاب و حفظ Battle Pass به افزایش درآمدزایی Clash of Clans به‌طور غیرمستقیم ـ‌از طریق افزایش نگهداشت نیروها و سایر فرایندهای جمع‌آوری و ذخیره‌سازیـ به بازی کمک می‌کند.

Clash Royale 

Supercell نتایج بسیار خوبی از اجرای Battle Pass در Clash of Clans مشاهده کرد، بنابراین وقتی یک سیستم Battle Pass دریکی‌ دیگر از بازی‌های Supercell Hit – Clash Royale ظاهر شد، تعجب‌آور نبود.

قیمت: 4.99 دلار

طول فصل: 1 ماه

روند و فرایند پیشرفت:

هنگامی‌که نسخه ویژه  Battle Pass  این بازی را خریداری می‌کنید، فوراً امکان ورود و دسترسی نامحدودی را به چالش‌های ویژه (رویدادها) و امکان ردیف کردن، مرتب کردن صندوق‌ها و محفظه‌های به دست آورده را به شما می‌دهد. منحنی پیشرفت درواقع بسیار ساده است: همان‌طور که بازیکنان از مسابقات برنده‌شده تاج دریافت می‌کنند، درروند Battle Pass نیز بیشتر پیشرفت می‌کنند و به‌طور متوالی به جایزه‌های بیشتری دسترسی پیدا می‌کنند.

پاداش:

صندوقی از کارت، طلا، ژتون‌هایی برای مبادله، قابلیتی برای اظهار احساسات / بافت و پوشش برج‌ها و “بانکی از بُن و پاداش”.

Clash Royale Battle Pass فقط 35 مرحله دارد و وقتی همه آن‌ها را تمام کردید، 10 تاج به “Bonus Bank” طلا اضافه می‌کند که بازیکنان بعد از پایان فصل می‌توانند دریافت کنند (مشابه بانک در هر فصل از “Clash of Clans”).

میزان ارزشمندی:

درست مانند Clash of Clans درازای قیمت ارزان 4.99 دلاری محتوا و ارزش بسیار زیادی را به ارمغان می‌آورد. بااین‌حال، به نظر می‌رسد که روند Battle Pass Clash Royale چندان جذاب نیست، زیرا به‌سادگی به برنده شدن در مسابقات و کسب تاج‌ها ختم می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، شما نیازی به “تعامل مستقیم” با Battle Pass  ندارید، بلکه هر وقت که بخواهید پاداش‌های دریافتی را باز می‌کنید. هیچ تلاش روزانه یا هفتگی وجود ندارد که بازیکنان را به سمت بازگشت به بازی و حفظ مشکلی سوق دهد. Apex Legends در اولین بازی Battle Pass از یک ساختار پیشرفتی مشابه استفاده کرد، اما Respawn آن را به‌سرعت برای یک رویکرد جذاب وجدی‌تر برای فصل 2 تغییر داد. هنوز مشخص نیست که Supercell همین کار را انجام خواهد داد یا نه.

Idle Miner Tycoon

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، Battle Pass به‌عنوان ساختاری اختصاص‌یافته برای برخی از ژانرها شروع به کار کرد، اما اخیراً انواع مختلفی از بازی‌ها را درگیر ساخته است- هم بازی‌هایی در سطح حرفه‌ای و هم بازی‌هایی به‌مراتب ساده‌تر و مناسب برای اوقات فراغت! نمونه‌ای خوب از سری بازی‌های محبوب غیر جدی از Kolibri Games ، به نام Idle Miner Tycoon است.

قیمت: 9،99 دلار

طول فصل: 1 ماه

روند و فرایند پیشرفت:

نبرد Battle Idle Miner Tycoon از نزدیک با رویدادهایی مرتبط است که در بازی در جریان هستند. در این بازی، همیشه رویدادهای زنده از “منبع رویداد”  استخراج و برگزار می‌شوند – که درواقع مکان‌هایی ویژه و جدا از روند بازی اصلی هستند. بازیکنان امتیازات Battle Pass را از پیشرفت در این منبع رویداد کسب می‌کنند، الگویی که اساساً رویدادها و روند پیشرفت در Battle Pass را با یکدیگر مرتبط می‌سازد. در طی یک‌فصل از Battle Pass چندین رویداد مختلف برای شرکت در آن وجود دارد.

پاداش:

Battle Pass این بازی، بازیکنان را با انواع مختلفی از مواردی که باعث افزایش عایدات آن‌ها می‌شود به همراه امتیازات حاصل از کنکاش و جستجو که بازیکنان می‌توانند از آن‌ها برای خرید دائمی از درخت جستجو استفاده کنند، پاداش می‌دهد. علاوه بر این، یک جفت از صندوق‌های اصلی با تکه‌ها و قطعاتی از شخصیت‌ها و برخی از نمادهای مختص رویداد برای بازیکنان وجود دارد که از طریق Battle Pass می‌توانند به دست بیاورند.

میزان ارزشمندی:

یک سال پیش چه کسی فکر می‌کرد که ما بازی‌های مناسب برای اوقات فراغت با  سیسیتمBattle Pass  خواهیم داشت؟ من فکر می‌کنم دیدن تلاش برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان این حوزه در حال کسب تجربه در مورد نحوه اجرا و پیاده‌سازی یک ویژگی یا ساختار جدید در ژانرهای مختلف، همیشه جالب است. اما شخصاً احساس می‌کنم که Battle Pass Idle Miner Tycoon بیش از اینکه مکانیک کسب درآمدی جامع باشد، مانند “مرحله لایه‌ای برای پاداش اضافی” در سیستم رویدادهای موجود احساس می‌شود.

ازآنجاکه پیشرفت درBattle Pass به‌سادگی با شرکت در رویدادها به دست می‌آید، مانند سایر بازی‌های دیگر مجذوب نمی‌شوید. درست است که Battle Pass دلایل بیشتری را به بازیکنان می‌دهد تا در رویدادهای گفته‌شده شرکت کنند، اما جوایز کسب‌شده درازای این قیمت بالا قانع‌کننده نیست. علاوه بر این، نمادها و سایر موارد تقویت‌شده “احساس نیاز و کمبود” را به وجود نمی‌آورند – که یکی از بزرگ‌ترین امتیازهای فروش، به‌ویژه برای battle passes با محوریت و رویکرد مربوط به موارد ظاهری، سطحی و تزئینی است.

Gardenscapes

Playrix یکی از موفق‌ترین ناشران طی سال‌های اخیر بوده است. یکی از عاملان اصلی پیروزی آن‌ها که غیرقابل‌انکار است؛ راهی است که Playrix از خلال آن به بازار Match3 ـ‌یعنی سطح‌بندی ارائه قابلیت‌هاـ واردشده است. برای مبتدیان، آن‌ها در نخستین قدم لایه‌های مربوط به روایت / دکوراسیون دربازی‌های Match3 در نظر گرفتند- حرکتی جسورانه که توانست تسلط طولانی‌مدت بازی‌های داستان‌وار و حماسه‌ای (King’s saga game) را تکان دهد.

اکنون Playrix یک‌بار دیگر پیشگام یک ویژگی جدید در ژانر است، زیرا این نخستین بار است که Battle Pass را به سمت Match3 Casual می‌برد!

قیمت: 4.99 دلار

طول فصل:1 ماه

روند و فرایند پیشرفت:

نسخه Battle Pass این بازی Golden Ticket نام دارد و مکانیک آن کاملاً واضح است: بازیکنان برای به دست آوردن “Season Points” سطوح را کامل می‌کنند و حدنصاب پاداش و پیشرفت در راستای رسیدن به سطح پاداش بعدی به دست می‌آوردند، مقدار مشخصی از این امتیازها برای صعود در هر سطح لازم است، و این فرایند شمارا بیشتر در طول فصل به‌پیش می‌برد.

پاداش:

پس از خرید نسخه ویژه (یعنی بلیت طلایی)، شما نه‌تنها پاداش‌های ردیف بالاتر را باز می‌کنید بلکه فوراً مزایای اضافی را نیز دریافت می‌کنید: میزان زند بود شما در بازی افزایش می‌یابد، نماد نمایه شما طلایی می‌شود و شروع به دریافت رایگان تقویت‌کننده‌ها برای شروع هر سطح می‌کنید.

با جمع‌آوری امتیازات فصل و رسیدن به حدنصاب پاداش، معمولاً تقویت‌کننده و ارز به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنید. بااین‌حال، یک امتیاز مهم فروش  Battle Pass از بازی این است که دارندگان بلیت طلایی به شخصیت‌های منحصربه‌فرد محدود فصل دسترسی پیدا می‌کنند. اولین پاداش منحصربه‌فرد فصل یک گربه به‌عنوان حیوان خانگی است که می‌توانید به باغ خود بیفزایید و به‌احتمال‌زیاد در فصول آینده نیز شاهد مجموعه‌های مشابه خواهیم بود.

میزان ارزشمندی:

Casual Match3 یکی دیگر از ژانرهایی است که مطمئناً اولین عنوانی نیست که هنگام صحبت در مورد Battle Passes به ذهن خطور کند. Battle Pass Gardenscapes ضمیمه‌ی خوبی برای بازی است، زیرا یک بازی سطحی را برای پیشروی اضافی برای بازیکنان به ارمغان می‌آورد بدون اینکه بازیکنان بیش‌ازحد به چرخه ساده گیم پلی یک بازی بپردازند. حتی اگر جوایزی که اجازه دسترسی به آن‌ها می‌دهد چندان خلاقانه نباشد، اما همچنان می‌تواند سطح خاصی از انحصار را حفظ کند و به‌احتمال‌زیاد موردتوجه مخاطبان اصلی خود قرار خواهد گرفت.

Mario Kart Tour

Mario Kart نسخه خود از Battle Pass را مستقیماً از زمان اجرای بازی اصلی داشت. ازآنجاکه نینتندو به انجام کارها به روش خاص خود مشهور است، شاید تعجب‌آور نباشد که Mario Kart با ویژگی “Gold Pass” تغییر جدیدی را به وجود آورد.

قیمت: 4.99 دلار در ماه، تکرار اشتراک

روند و فرایند پیشرفت:

به‌طور مشابه با هر Battle Pass ، در اینجا نیز مسیر دسترسی به پاداش ” ویژه” را برای بازیکنان باز می‌کند. بازیکنان بر اساس عملکرد خود در مسابقه 1-5 ستاره کسب می‌کنند و پس از کسب ستاره به‌اندازه کافی، مسابقات بعدی و حدنصاب پاداش باز می‌شوند.

بااین‌حال، یک تفاوت جالب از ساختارهای متداول این است که Gold Pass از اشتراک مداوم ماهانه استفاده می‌کند ، درحالی‌که با سایر Battle Pass ها شما برای هر فصلی که می‌خواهید به محتوای ویژه آن دسترسی داشته باشید، یک‌بار هزینه پرداخت می‌کنید. بنابراین، نوعی ترکیب بین Battle Pass و اشتراک ماهانه مکرر است.

تفاوت مهم دیگر در Battle Pass معمولی و رایج ناشی از تصمیم نینتندو برای باز کردن سریع‌ترین حالت مسابقه فقط برای مشترکین Gold Pass است. این امر باعث می‌شود که Mario Kart Tour یکی از تنها بازی‌هایی باشد که می‌تواند یک حالت بازی کامل را در پس Battle Pass برای محدود نمودن دسترسی به اطلاعاتِ موجود در یک بازی توسط به‌منظور کسب درآمد ایجاد کند، حرکتی که باعث افزایش تنش و خشم در میان افراد جامعه شده است.

پاداش:

حالت بازی 200 سی‌سی، ارز ویژه، بلیت‌های تجربه، نشان‌های ویژه برای پروفایل بازیکن، کارت‌های مربوط به چهارچرخه/ گلایدر /شخصیت‌ها.

میزان ارزشمندی:

ازآنجایی‌که Mario Kart از ابتدا از حق Gold Pass برخوردار بود، واضح است که مدل Battle Pass بخش بزرگی از استراتژی کسب درآمد Nintendo برای بازی است. این‌یک حرکت جسورانه برای مسدود کردن سری 200 سی‌سی در پس این قابلیت بود و به‌طور قابل‌فهم باعث بروز یک خیزش و هیجان جزئی شد. بااین‌وجود، ممکن است استدلال شود که این فقط کمی سریع‌تر از حالت بازی است – چیزی نیست که شما مجبور باشید از آن لذت ببرید.

من فکر می‌کنم مشکل بزرگ‌تر مربوط به محتوای نسخه ویژه است، که موجب بی‌علاقگی من می‌شود. تنها جوایز ویژه‌ای که با Gold Pass دریافت می‌کنید، نشان‌های طلایی هستند. جالب‌ترین کالاها با خیال راحت در Gachas ذخیره می‌شوند، که در دسترس همگان است – نه‌فقط صاحبان Gold Pass.

من انتظار دارم که نینتندو توازن بین اقتصاد  Kart Marioو Gold Pass را بر اساس عملکرد بازی‌ها پس از شروع اولیه بزرگ، افزایش دهد. شاید در فصل‌های آینده شاهد دریافت جوایز جذاب‌تر از Gold Pass نیز باشیم، زیرا داشتن جوایز اختصاصی‌تر قطعاً خرید 4.99 دلاری را جذاب‌تر می‌کند. وقتی سرانجام حالت‌های چندنفره به پایان برسد، همه‌چیز واقعاً جالب خواهد شد و ما خواهیم دید که چگونه Gold Pass و مکانیک آن تأثیرگذار خواهند بود!

جمع‌آوری تمام بخش‌ها و جزئیات سیستم‌های Battle Pass کار ساده‌ای نیست. اما روند واضح و روشنی وجود دارد که تلاش بازار بر این است تا راه‌های مناسبی را متناسب با ویژگی‌های ژانرهای مختلف بیابد. برخی از پیاده‌سازی‌های صورت گرفته به‌مراتب  بهتر از بقیه کار کرده‌اند، بااین‌حال به نظر می‌رسد که  تعداد بازی‌هایی که مایل به پیوستن به این جرگه هستند رو به افزایش است. یکی از مزیت‌های برجسته انجام این کار، ماهیت بسیار جذاب این سیستم است. زمانی که این کار به‌درستی انجام شود می‌تواند تأثیری چشمگیر در درآمدزایی و حفظ بازی شما به شکل مستقیم یا غیرمستقیم داشته باشد. علاوه بر سیستم یادشده، مدلی مبنی بر تمدید خودکار اشتراک نیز در عرصه بازی‌های تلفن همراه ظهور پیدا کرده است. این واقعیت که قوانین و رسیدگی به امتیازات، نیروها و صندوق‌های کسب‌شده همواره وجود دارند باعث می‌شود تا سیستم‌های مبتنی بر اشتراک از مدل‌های برتر بعدی کسب درآمد در صنعت بازی‌های تلفن همراه باشد. البته باید اشاره کرد که این مسئله هنوز در حد گمانه‌زنی‌های اولیه است اما روند قوی آن غیرقابل‌انکار است.

[1] https://www.gamerefinery.com/battle-pass-trend-mobile-games/

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here