جایزه ویژه «وزارت ورزش و جوانان» به بازی‌های جدی با موضوع ازدواج

0
133

وزارت ورزش و جوانان به عنوان یکی از حامیان جشنواره بازی جدی سال 1399، به مناسبت «هفته ازدواج» جایزه ویژه‌ای را برای بازی‌هایی که با موضوع ازدواج تولید شوند، تدارک دیده است و به بازی‌های برگزیده خود در این حوزه تا سقف 30 میلیون تومان جوایز نقدی اعطا خواهد کرد.

به مناسبت هفته ازدواج و به منظور ترویج فرهنگ ازدواج در میان جوانان با استفاده از بازی‌ها، دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان معاونت امور جوانان وزارت ورزش از بازی‌های جدی در جشنواره بازی جدی سال 1399 که با موضوع ازدواج تولید شوند، تقدیر خواهد کرد.
لازم به ذکر است، بازی‌های ارسال شده برای رویداد، در پانل ویژه داوری وزارت ورزش و جوانان ارزیابی شده و از بازی‌های منتخب در قالب جوایز نقدی حمایت می‌شود.

اولویت‌ها و مصداق‌های هر یک که توسط وزارت ورزش ارائه شده و بایستی در بازی‌های تولید شده مدنظر قرار گیرند شامل موارد زیر است: 

  1. توانایی­‌های لازم  در مسیر انتخاب همسر
  • مهارت­‌های ارتباطی (گفت‌وگو/ شنیدن): در یک ارتباط موثر باید انتقال افکار و احساسات به صورت دو‌طرفه باشد. ارتباط دوسویه شامل: مهارت‌های کلامی (گفت‌وگو و مذاکره) و مهارت غیرکلامی (زبان بدن و حالات صورت) است. ارتباط موثر ترکیبی از مهارت‌هایی از جمله ارتباط غیرکلامی، شنونده فعال بودن، فن‌ بیان، هوش هیجانی بالا است.
  •  مهارت همدلی و همفکری: وقتي كه زن و شوهر بدانند كه زندگي‌ كه تشكيل داده‌اند متعلق به هر دوي آن‌هاست و هر دو بايد نسبت به آن دغدغه داشته باشند براي استحكام و ساماندهي چنين زندگي‌ با هم مشاركت و همکاری مي‌كنند، وقتي كه شروع زندگي بر اساس یک‌دلی باشد و نيز در فرآيند زندگي كارها ميان زن و شوهر بر اساس عدالت و جنسيت تقسيم شده و هر كدام بر اساس مسئوليت كارهاي خود را به نحو احسن انجام داده ونيز به يكديگر همفکری و مشورت برسانند، روح همكاري بر اين خانواده حاكم شده و كانون چنين خانواده‌اي گرم و بانشاط خواهد بود چرا که در کلیه ی تصمیمات زندگی هر دو نفر دخیل بوده‌اند.
  • مهارت مدیریت اقتصادی در خانواده: امكانات مالي و درآمد همه افراد يكسان نيست. همه افراد نمي‌توانند در يك سطح زندگي كنند. هر خانواده‌اي بايد بر اساس دخل‌وخرج روزانه، زندگي خودشان را تنظيم و مدیریت نمایند تا موجبات ایجاد مشکل فراهم نشود. توافق در موارد ذیل می‌تواند در کاهش مسایل اقتصادی بسیار موثر باشد:
– باورها و ارزش‌های مالی
– هماهنگی در رفتارهای مالی: درآمد، پس‌انداز، خرج کردن، قرض و وام دادن و گرفتن و …
– مشارکت مالی  با  همسر در تصمیم‌گیری‌ها و… 
  • مهارت حل مسئله: فرآیند آگاهانه، منطقی، پرتلاش و هدفمند در یافتن راه‌حل­‌های موثر و سازگارانه برای حل مشکلات روزمره زندگی در ابعاد شخصی، اجتماعی، خانوادگی و بین‌فردی (روابط همسران) که به کمک  آن‌ها راه‌حل‌­های گوناگون برای بیرون رفت از مشکلات به کار گرفته می‌شود.
  • مهارت کنترل خشم در خانواده: خشم باید به طور صحیح مدیریت و کنترل شود تا  به ما  انرژی برای رسیدن به اهدافمان را بدهد، خشم و پرخاشگری با هم فرق دارد بدون پرخاشگری می‌توان خشم خود را ابراز کرد، بهتر است قصد فرد را از رفتارش متوجه شویم سپس در این خصوص قضاوت کنیم، از کلمات «من» و «مال من» استفاده کنیم مثلا بگویید: «تنه زدی و پرونده‌ها روی من ریخت»، منتظر توضیح طرف مقابل بمانید، نسبت به قصد طرف مقابل دقت کنید.
  • مهارت خودشناسی: شناخت استعدادها، توانمندي‌ها، ضعف‌ها، امكانات و محدوديت‌های خویش و آگاهی نقاط قوت شخصیت خود در کسب آمادگی برای ازدواج بسیار مهم است در این‌صورت می‌توان نسبت به انتظاراتمان از همسر آینده و انتخاب فرد مکمل (براساس کسب شناخت از نقاط قوت و ضعف فرد مقابل) اشراف کافی داشت.
  1. پیش‌نیاز  ازدواج موفق
  • رشد عاطفی و روانی: فرد رشدیافته توانایی درک احساس دیگران و توجه متقابل به سایر افراد را دارد از این‌رو این قبیل افراد لجوج، خودمحور، بدبین یا خودکم‌بین نیستند، از نقاط قوت و ضعف خود آگاهی دارند، نسبت به زندگی امیدوارند. آنان با پذیرش واقعیت‌های زندگی خویش اقدام به تصمیم گیری می­‌کنند، احساس ارزشمندی درونی دارند، فردی صبور و سپاس‌گزارند، به بخت و شانس اعتقادی ندارند و نظام علت‌ومعلولی را جریان زندگی باور دارد.
  • رشد اجتماعی: رشد اجتماعی فرآیندی است که از طریق آن فرد آگاهی‌­ها، ارزش‌­ها، برقراری روابط اجتماعی و مهارت­‌های اجتماعی را کسب می‌­کند و این اکتسابات او را قادر می‌­سازد تا با ارزش‌­ها و هنجارهای جامعه خود را منطبق کند. افرادی که رشد اجتماعی بالایی دارند قادرند با افراد دیگر در جامعه روابط متقابل مطلوب داشته باشد، واکنش­‌های مثبت بروز دهد و از رفتارهایی که پیامدهای منفی دارند، اجتناب ورزد. وجود مهارت‌­هایی چون همکاری، مسئولیت‌­پذیری، همدلی، خویشتن­‌داری و خوداتکایی از مولفه­‌های رشد اجتماعی به شمار  می‌­روند که لازمه داشتن ازدواج موفق است.
  1. تشویق و ترغیب به فرزندآوری

 جمعیت در خانواده عامل قدرت است و قدرت هر کشور بسته به نیروی جوان آن است. از دلایل اصلی عدم فرزندآوری در سال­‌های اخیر نگرانی در مورد تامين آینده فرزندان، افزایش مشکلات اقتصادی با آوردن فرزند دیگر و كافی دانستن فرزندان فعلی است از این‌­رو، ضروری است جوانان نسبت به فرزند آوری و داشتن 3 فرزند تشویق گردند. 

  1. تسهیل موانع ازدواج
  • دوري از تجملات و آداب و رسوم دست و پاگیر: يكی از چيزهايی كه معمولا جوانان را از ازدواج كردن فراری می‌دهد. هزينه‌های سرسام‌آور ازدواج است، به طور طبيعی برای ازدواج و مراسم آن لازم است خرج‌های معمولی صورت پذيرد و اين چنين هزينه‌هايی كه معقول و منطقی است مورد قبول همه است آن‌چه سبب می‌شود تا جوانان تن به ازدواج ندهند و تنها زيستی را ترجيح بدهند بر زندگی مشترك، هزينه‌های سنگين و تجملاتي ازدواج است كه بعضاً بر اساس آداب و رسوم غلط، دامن‌گير جامعه شده است.
  • مشارکت  خیران در امر ازدواج جوانان: خيّرين از گذشته‌های دور تا به حال به صورتی فعالانه و مؤثر در مراحل گوناگون ازدواج اعم از انتخاب همسر، خواستگاری، تهيه جهيزيه، برگزاری مراسم ازدواج و… ايفاي نقش نموده و به اين ترتيب در بسياری موارد، گره‌گشای مسایل و مشكلات جوانان بوده‌اند.
از بازی‌سازان فعال دعوت می‌شود در صورت دارا بودن بازی‌های جدی تولید شده در این حوزه، برای ارسال آثار خود به دبیرخانه جایزه بازی‌‌های جدی 1399 از طریق این لینک اقدام و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 88310372 (021) – داخلی 415 تماس برقرار نمایند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here