در محیط رو به رشد بازار و صنعت بازیهای دیجیتال در منطقه خاورمیانه و به خصوص ایران، وجود اطلاعات و دانش دقیق برای تجزیهوتحلیل مقررات، سیاستها، شرایط صنعت، فضای رقابت، تمایلات مصرفکنندگان و سایر شاخصهای توسعه کسبوکار در زمینه بازیهای دیجیتال، بسیار حیاتی به نظر میرسد.
مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک) از سال ۱۳۹۴ با این هدف اصلی تاسیس شد تا سهم تحقیقات را در صنعت بازیهای دیجیتال افزایش دهد. در این راستا دایرک ارتباطی تعاملی با فعالان صنعت، شامل شرکتهای توسعهدهنده بازی، ناشران، رسانهها، دانشگاهها و سیاستگذاران برقرار نموده و سپس با اجرای پیمایشهای دورهای مطالعه رفتار مصرفکننده در سراسر کشور، به حجم قابل توجهی از داده و اطلاعات دسترسی دارد. مهمترین پیمایش مصرفی که توسط دایرک اجرا میشود، پیمایش بزرگ ۴۵۰۰۰ نفری با پوشش سراسری کشور است که در کلانشهرها، شهرهای کوچک و مناطق روستایی اجرا شده و با مطالعه ترجیحات و رفتار بیش از ۱۵۰۰۰ بازیکن به عنوان نمونه آماری، اطلاعات قابل تعمیم زیادی را به تفکیک مناطق مختلف کشور به دست میآورد. اگرچه در کنار این پیمایش دورهای، پیمایشهای مقطعی مختلفی نیز به صورت حضوری یا آنلاین برای مطالعات عمیقتر صورت میپذیرد که بر اساس آن امکان تحلیل وضعیت بازیهای دیجیتال در ایران میسر شده است.
در حال حاضر، دایرک با انتشار گزارشهای متنوع در زمینه بازیهای دیجیتال، اجرای تحقیقات سفارشی برای سازمانهای مختلف داخلی و خارجی و برگزاری رویدادهای تحلیلی تلاش مینماید هوش تجاری ذینفعان صنعت و بازار بازیهای دیجیتال را ارتقا دهد.
دایرک، مرکز رسمی انتشار آمار صنعت در ایران محسوب میشود.
منتشر شدههای دایرک
تا کنون گزارشهای زیر از دایرک منتشر شده است:
گزارش «نمای باز: شاخصترین اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتال در ایران»
این گزارش کوتاه، مهمترین اطلاعات مصرف از قبیل تعداد بازیکنان در ایران، حجم بازار، تمایلات اصلی بازیکنان، تعداد بازیکنان آنلاین و سایر اطلاعات اصلی از مصرف بازیهای دیجیتال را منعکس مینماید. گزارش نمای باز، اولین گزارش دایرک در هر دوره بوده که به صورت رایگان منتشر شده و در سراسر جهان منتشر میگردد.
گزارشهای سهگانه «نمای نزدیک» برای سه پلتفرم اصلی موبایل، رایانه و کنسول
در راستای بررسی دقیقتر و با جزئیات بیشتر رفتار مصرفکننده در پلتفرمهای گوناگون، گزارشهای سهگانه «نمای نزدیک» پس از گزارش کلی «نمای باز» و در قالب سه گزارش جداگانه به تفکیک سه پلتفرم موبایل، رایانه و کنسول منتشر شده و در هر کدام جزئیات تمایلات و رفتار بازیکنان را به دقت بررسی میکنند. اطلاعات مربوط به میزان بازی کردن، نحوه دسترسی و پرداخت برای بازیها، سبک زندگی بازیکنان و خوشهبندی آنها بر اساس مدت زمان بازی کردن و میزان پرداخت برای بازی، به تفکیک و با جزئیات زیاد در این گزارشها مورد بررسی قرار گرفتهاند. مطالعه این گزارشها، درک عمیقی از ذائقه بازیکنان در هر پلتفرم فراهم میآورد.
گزارش «پدیده سال»
برخی بازیها در پلتفرمهای مختلف و در دورهای خاص، موج بزرگی را در بازار ایجاد کرده و مخاطبان زیادی را به خود جذب میکنند. مطالعه این بازیها و بررسی علل موفقیتشان میتواند درک بهتری از چگونگی پدیده شدن آنها حاصل نماید. به همین جهت سلسله گزارشهای پدیده سال، در هر سال به بررسی بازی موفق به عنوان یک مطالعه موردی پرداخته و ضمن ارائه اطلاعات آماری از بازی موردنظر، تحلیلهای دقیقی را در مورد علل رشد آن ارائه میکند. در سال گذشته، بازی مدنظر به عنوان پدیده سال، بازی موبایلی مشهور «کلشآوکلنز» بود.
گزارش «گزارهبرگ»
با توجه به ابعاد کلیدی صنعت، همچون تولید، توزیع، نظارت، آموزش، پژوهش، رویدادها و…، این گزارش نگاه جامعی به بازیگران مختلف داشته و نگاهی کلی از آنچه در صنعت بازیهای دیجیتال در ایران گذشته است ارائه میدهد. مطالعه «گزارهبرگ» کمک میکند تا در زمانی کوتاه، درکی کلی از شرایط حاکم بر بازیهای دیجیتال در ایران به دست آید.
فصلنامه «گردایه»
فصلنامه گردایه، در هر شماره خود، مهمترین اطلاعات و آمار منتشر شده در جهان و در حوزههای مرتبط با بازیهای دیجیتال را گردآوری میکند. هدف از انتشار این فصلنامه آماری این است که ضمن آشنایی با منابع معتبر جهانی ارائهدهنده گزارشهای مرتبط، اتفاقات اخیر در حوزه تولید، توزیع و مصرف بازیهای دیجیتال مشخص گردد. همزمان با انتشار هر شماره از فصلنامه «گردایه» یک وبینار تحلیلی با محوریت اطلاعات آن فصلنامه برگزار میگردد تا فضای بحث، تحلیل و تبادل نظر میان بازیگران صنعت ایجاد شده و بینش دقیقتری از روندهای صنعت در جهان حاصل گردد.
ماهنامه «مطالعات بازی: دریچه»
ماهنامه مطالعات بازی، متفاوتترین محصول دایرک است. مخاطب اصلی این ماهنامه، پژوهشگران دانشگاهی هستند که هدف اصلی آنها حرکت بر لبه دانش بوده و تلاش دارند تا مطالعات علمی مربوط به بازیهای دیجیتال را توسعه دهند. هر شماره از این ماهنامه، یکی از موضوعات مرتبط به بازیهای دیجیتال (همچون یادگیری، خشونت، اعتیاد، کسبوکار، ژانر و…) را هدف قرار داده و مهمترین مقالات، کتب، پایاننامهها و سایر مستندات علمی مربوط به آن موضوع را معرفی و بررسی میکند. مطالعه هر شماره از ماهنامه «دریچه» پژوهشگران را در هسته اصلی مطالعات علمی صورت گرفته قرار میدهد.
سایر گزارشها و اینفوگرافیکها
همچنین دایرک گزارشها و اینفوگرافیکها متنوع دیگری در زمینههای مختلف از قبیل تجزیهوتحلیل آماری در زمینه انتشار جهانی بازیهای دیجیتال، مطالعه آمار و اطلاعات مربوط به جشنواره بازیهای رایانهای تهران، ورزشهای الکترونیک در ایران، اشتغال در صنعت، آموزشهای کاربردی و پژوهشهای علمی برای صنعت، تبلیغات به کمک بازی، آیندهنگاری بازیهای دیجیتال در ایران و سایر ابعاد بازیهای دیجیتال به فراخور نیاز هر دوره منتشر کرده است.
سایر خدمات دایرک
علاوه بر انتشار گزارشها و نشریات، دایرک خدمات تکمیلی دیگری را نیز ارائه میدهد. برخی از این خدمات در زیر قابل ملاحظه هستند:
- مشاوره اطلاعاتی به شرکتهای داخلی و خارجی به منظور گسترش فعالیت در صنعت
- اجرای پروژههای تحقیقاتی سفارشی مرتبط برای سازمانهای سیاستگذار، توسعهدهنده و ناشر داخلی و خارجی
- ارائه اطلاعات بازیگران کلیدی صنعت و شبکهسازی میان آنها
- تقویت مبانی نظری و علمی در حوزه بازیهای دیجیتال از طریق برقراری ارتباط با دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پژوهشگران، حمایت مادی و معنوی از پژوهشهای مرتبط و برگزاری کنفرانس تحقیقات بازیهای دیجیتال (DGRC)
مشتریان دایرک
با توجه به نوع فعالیتهای دایرک، طیف وسیعی از شرکتها، سازمانها و نهادها، مشتری دایرک محسوب میشوند:
- سیاستگذاران و مدیران عالی
- بازیسازان، ناشران و توزیعکنندگان داخلی و خارجی
- سرمایهگذاران خطرپذیر داخلی و خارجی
- صنایع مکمل و ذینفع
- رسانهها
- پژوهشگران و دانشگاهیان
تماس با ما
- آدرس: تهران، خیابان مفتح شمالی، خیابان گلزار، تقاطع زیرک زاده، پلاک ۳۲، طبقه ۴٫
- وبسایت: direc.ircg.ir
- ایمیل: info@direc.ircg.ir
- فکس روابط عمومی: ۸۸۸۶۲۶۰۸
- تلفن: ۹۸۲۱۸۸۳۱۰۳۷۰+ داخلی ۴۱۳
- تماس تلگرامی: ۹۸۹۰۲۸۴۹۲۸۹۶+ یا DIREC_Telegram@
- کانال تلگرام:https://t.me/DIREC