با توجه به نوپا بودن صنعت بازیهای دیجیتال در کشور، غالب جریانهای روبهجلو برای طرح مسئله توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای اتفاق میافتد و بیرون از بنیاد، عمدتاً یا جریانی برای توسعه این هنر-صنعت شکل نمیگیرد و یا به صورت منفی صرفاً بر تهدیدهای ناشی از این بازیها متمرکز است.
این معضل باعث شده تا مطالبات و چالشهای بازیسازان نادیده گرفته شود، راهکارها و تلاشهای بازیپژوهان بهرهوری کافی را نداشته باشد و نهادهای دولتی نیز از اثربخشی لازم برخوردار نباشند. در عین حال مخاطب عام این صنعت که بیش از 28 میلیون ایرانی را شامل میشود نیز درک درستی از وضعیت این اکوسیستم ندارند و به همین دلیل این چرخه نامتصل و ناکارآمد به درستی حرکت نمیکند.
در همین راستا، با هدف گفتمانسازی میان صنعت، دانشگاه و دولت و همچنین ایجاد جریان رسانهای در سطح گسترده برای مردم، مجموع نشستهای تخصصی «گفتمان بازی» در نظر گرفته شده است که به صورت مشترک توسط معاونت پژوهش و مدیریت روابط عمومی بنیاد برگزار خواهد شد.
برای هر یک از این نشستهای تقریباً 2 ساعته، ابتدا موضوعی اولویتدار مشترکاً توسط دو واحد و با جلب نظرات و بازخوردها از صنعت و با تکیه بر نیازها و چالشهای فعالان صنعت که امکان برطرف شدن آنها توسط دانشگاه و دولت وجود دارد تعیین شده و در روز برگزاری نشست سه کارشناس هریک به نمایندگی از صنعت، دولت و دانشگاه به علاوه یک مجری کارشناس در کنار یکدیگر قرار میگیرند. در قالب این نشست، نماینده صنعت به طرح معضلات صنعت پرداخته و نمایندگان دولت و دانشگاه نیز بر نقشها و راه حلهای خود در آن موضوعات تمرکز مینمایند.
دومین نشست از این مجموعه با عنوان «بررسی وضعیت ورزشهای الکترونیک در ایران» در روز سهشنبه مورخ 23 مهرماه 1398 در محل دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. مهمانان این نشست، آقایان ابوذر بابارضا، بهنود اناری، آرش عیاری و خانم دکتر نوشین بنار هستند که پیرامون وضعیت ورزشهای الکترونیک در ایران و چالشهای آن به گفتگو خواهند پرداخت. همچنین حضور برای تمامی علاقهمندان بصورت رایگان خواهد بود.
محورهای کلیدی این نشست به شرح زیر هستند:
بررسی وضعیت ورزشکاران E-Sports و چالش زنان نامرئی
مدلهای درآمدزایی و استراتژیهای طراحی مسابقات
نقش دولت در گسترش و مشروعیتبخشی به این ورزشها
اهمیت زیرساختهای فنی و حامیان مالی
چالشهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ایران برای توسعه E-Sports