می‌توان هدست واقعیت مجازی Valve Index را نماینده نسل بعدی این فناوری دانست؟

0
53

10 روزی است که بازار فناوری واقعیت مجازی با حضور یک تازه وارد، به جنب‌وجوش افتاده است. شرکت Valve در تاریخ 28 ژوئن 2019 هدست واقعیت مجازی خود را با نام Index به بازار عرضه کرد. امروزه شرکت بازی‌سازی Valve در زمینه فناوری واقعیت مجازی به‌‌عنوان شرکتی پیشگام که در حال تولید سیستم‌های ردیابی پیشرفته و هدست‌های مجهز به فناوری واقعیت مجازی است، شناخته می‌شود. تردیدی نیست که دستگاه Valve Index نیز یک هدست واقعیت مجازی خارق‌العاده است و می‌توان در حال حاضر آن را به‌عنوان بهترین هدست با وضوح نمایش و نرخ به‌روز رسانی تصویر بالا در بازار معرفی کرد. از لحاظ قیمت نیز بسیار بالاتر از دیگر هدست‌های موجود در بازار با ویژگی‌های مشابه است. اما هنوز این سؤال مطرح می‌شود که آیا واقعا هدست Valve Index را می‌توان نماینده نسل آینده واقعیت مجازی دانست؟ پاسخ این سؤال منفی است اما به باور برخی صاحبنظران هیچ‌یک از دستگاه‌های واقعیت مجازی موجود در بازار نتوانسته است خود را به اندازه Valve Index به ویژگی‌های نسل بعدی این فناوری نزدیک سازد.

برای آشنایی با این هدست، ابتدا بهتر است به ویژگی‌های مثبت و جالب توجه آن بپردازیم. سازندگان Index وضوح تصویر 1600×1440 برای هر چشم و نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز را تضمین کرده‌اند و مجموع این ویژگی‌ها تجربه بصری جذابی را نصیب کاربر می‌کند. این درحالی‌ست که دستگاه Oculus Rift S وضوح تصویر 1440×1280 برای هر چشم و نرخ به‌‌روزرسانی 80 هرتز را تاکنون تأمین کرده است. اثر Screen Door که با ایجاد فاصله میان پیکسل‌ها موجب می‌شود تا تصاویر به‌صورت مشبک دیده شوند نیز دیگر در این دستگاه وجود ندارد. به‌علاوه امکان تنظیم لنز به کاربر کمک می‌کند تا به بیشترین و راحت‌ترین میدان دید (130 درجه) دسترسی داشته باشد. به‌علاوه کاربر می‌تواند فاصله میان لنزهای داخل دستگاه را تنظیم کرده تا بهترین زاویه فوکوس را به دست آورد که این ویژگی موجب تمایز آن با دستگاه Oculus Rif می‌شود. اگر بخواهیم از راحتی کاربر در استفاده از دستگاه Index صحبت کنیم باید گفت که این دستگاه به راحتی بر روی سر قرار می‌گیرد. با اینکه وزن این دستگاه از Rift S بیشتر است اما بندی که روی سر قرار می‌گیرد به نحوی طراحی شده است که وزن آن را به دور سر به‌طور یکسان توزیع می‌نماید. مواد به‌کار رفته در بند این دستگاه هم حتی از کیفیت بالایی برخوردار است و از فوم بسیار نرمی ساخته شده که طی استفاده مداوم احساس ناراحتی را در کاربر ایجاد نمی‌کند. راحتی دیگری که این دستگاه برای کاربر فراهم می‌آورد قابلیت پیشرفته آن در دریافت صدا است. بلندگوهای تعبیه‌شده در Index نه کاملاً بر روی گوش بلکه در نزدیکی گوش کاربر قرار می‌گیرد. این بلندگوها صدایی فراگیر و سه‌بعدی را بدون آنکه به‌طور کامل کاربر را از صداهای بیرونی منفک سازد، فراهم می‌آورند. بلندگوهای این دستگاه با فاصله‌ای یک اینچی و بدون هرگونه فشاری بر روی گوش‌ها قرار می‌گیرند و این عامل استفاده از این دستگاه را برای طولانی‌مدت آسان می‌سازد و صدای قوی‌تر و واقعی‌تری را نسبت به Rift و Oculusou Quest که بلندگوی بندی دارند، فراهم می‌آورد. اما این دستگاه یک مشکل اساسی دارد و آن این است که همه اطرفیان می‌توانند صدایی که در گوش کاربر هست را از چند متر دورتر بشنوند.

ویژگی برجسته هدست Index دسته‌های کنترل جدید آن است که قابلیت‌های دسته‌کنترل‌های حرکتی معمول و ردیاب‌های متصل به انگشت یا دست را در خود جمع کرده است. دسته‌کنترل‌های Index با یک بند به دست کاربر متصل می‌شوند به‌نحوی که دیگر کاربر نگران رها کردن دسته و افتادن آن نخواهد بود. ردیاب انگشت تعبیه‌شده در دسته کنترل‌های Index ویژگی متمایز آن است اما هنوز کارایی چشم‌گیری برای آن وجود ندارد.

بسته کامل هدست Valve Index سه چیز در آن وجود دارد، یک هدست، دو دسته کنترل و یک ردیاب Base Station 2.0. هریک از این اجزا را می‌توان به‌طور جداگانه خریداری کرد اما مجموعه کامل این موارد را می‌توان با قیمت ۹۹۹ دلار دریافت نمود. دستگاه Valve Index با ۹۹۹ دلار نسبت به دستگاه‌های مشابه آن در بازار از قیمت بالاتری برخوردار است و تقریباً دو برابر دستگاه Oculus Rift با ۳۹۹ دلار و HTC Vive با ۴۹۹ دلار قمیت‌گذاری شده است. دستگاه Valve همانند دیگر دستگاه‌های موجود در بازار وابسته به رایانه است. Index را لزوماً نمی‌توان بهترین هدست واقعیت مجازی در بازار دانست لااقل نمی‌توان آن را برای همه بهترین دانست. این دستگاه برای افرادی که به‌طور سنگین و حرفه‌ای بازی‌های واقعیت مجازی را انجام می‌دهند یا برای افرادی که از این هدست برای کار حرفه‌ای خود استفاده می‌کنند یا افرادی که درآمد بالایی دارند مناسب است.  

 به‌طور کلی می‌توان نقاط قوت و ضعف این هدست را در موارد زیر خلاصه کرد:

نقاط قوت:

– دسته‌کنترل‌های مجهز به ردیاب انگشت

– وضوح بالای تصویر و میدان دید وسیع

– صدای فوق‌العاده

– هدست راحت با قابلیت استفاده آسان

نقاط ضعف:

– کارایی کم فناوری ردیاب انگشت در دسته‌کنترل‌ها

– وابستگی کامل به پلفترم رایانه

– مراحل نصب و راه‌اندازی خسته‌کننده

– قیمت بالا

سعیده جنتی

فوق لیسانس مدیریت رسانه، عضو مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) و پژوهشگر حوزه بازی‌های دیجیتال هستم. روندهای جهانی این صنعت را رصد کرده و مورد تحلیل قرار می‌دهم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید