نخستین دوره کنفرانس تحقیقات بازیهای دیجیتال: گرایشها، فناوریها و کاربردها، با حضور نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای و دکتر بهروز مینایی دبیر علمی کنفرانس، صبح امروز در دانشگاه علم و صنعت ایران آغاز به کار کرد.
دکتر نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم افتتاحیه این کنفرانس اظهار داشت: این موضوع که صنعت بازیهای رایانهای به مرحلهای از بلوغ رسیده است که به فاز پژوهشی وارد شده را باید به فال نیک گرفت و این نشان از عمیقشدن و ساختیافتگی این صنعت است.
وی با بیان اینکه هر صنعتی که بخواهد رشد کند نیازمند اجزای مختلفی برای ساختیافتگی و سیستماتیک شدن است گفت: در صورتی که به تولید دانش و مهارت نپردازیم، نقش ما در صنعت بازیهای رایانهای در حد مصرف کننده باقی میماند.
جهانگرد ادامه داد: زبان مفاهمه در جهان امروز تصویری شده است به گونهای که مفاهیم مهم یک کتاب را میتوان در یک تیزر یا انیمیشن یک دقیقهای به مخاطبان ارایه کرد. در صورتی که این پدیده به ابزاری تبدیل شود که مخاطب، عنصر فعالی در آن باشد، آن را میتوان بازی دانست. در واقع در بازیهای رایانهای، بازیگر عنصر تکمیل کننده محصول است و بدون آن محصول کارایی ندارد.
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که تصور ساده انگارانهای است اگر بازی را تنها یک ابزار تفریحی برای نوجوانان و جوانان بدانیم گفت: بازیهای رایانهای ابعاد مختلفی از جمله روانشناختی، اخلاقی، اجتماعی و مهارت آفرینی دارد و توجه به این ابعاد، نیازمند عقبه فکری، دانشی و پژوهشی است و باید برای بازیسازان خوراک لازم علمی را فراهم کرد.
وی افزود: فرهنگ و تاریخ عمیق و چندبعدی جامعه، ذخایر بسیار زیادی را در اختیار بازیسازان قرار میدهد و به آنها توصیه میکنم مطالعات زیادی در حوزههای فرهنگ، تاریخ، تمدن و موضوعات اجتماعی و روانشناسی داشته باشند تا بازیهای بزرگتر، عمیقتر و موثرتری بسازند.
جهانگرد با بیان این که ابزارهای لازم برای ساخت و توسعه صنعت بازیهای رایانهای در کشور فراهم است گفت: با همکاری و هماهنگی بنیاد ملی بازیهای رایانهای استفاده بازیسازان از این ابزار را باید تسهیل کرد و آموزش مهارت را عمومیتر کنیم.
رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به سیاست جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تعرفهگذاری اینترنت کشور گفت: به مانند کشورهای توسعه یافته، ما هم وارد دنیایی شدهایم که اپراتورها بحث حجم را حذف کرده و بر مبنای سرعت اینترنت را واگذار میکنند. این موضوع فرصت ویژهای برای بازیسازان و بازیفروشان است و صنعت بازیهای رایانهای را توسعه میدهد.
وی با تاکید به این که تنها فایده بازیهای رایانهای سرگرمی نیست گفت: این صنعت اشتغالزایی فراوانی را برعهده دارد. علاوه بر این یک بازیساز، مهارتهای زیادی را آموخته است که میتوان از این مهارتها در سایر بخشهای صنعت کامپیوتر کشور استفاده کرد.
جهانگرد ادامه دارد: توقع داریم جریان پژوهشی کشور به جنبههای علوم انسانی بازیها بیش از پیش بپردازد. اگر یک چالش میتواند روی جنبه منفی روانشناختی مخاطب کار کرده و او را به نقطه سقوط بکشاند، پس حتما میتوان روی جنبههای مثبت که میتواند سبب افزایش سرمایههای انسانی شود، کار کنیم.