مصاحبه اختصاصی ایسنا با دکتر بهروز مینایی، دبیر علمی کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال

0
808

دکتر بهروز مینایی بیدگلی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و دبیر علمی کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال، در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری ایسنا، از اهمیت و ضرورت برگزاری این کنفرانس برای اکوسیستم پژوهشی صنعت بازی در کشور گفته است.

به نقل از ایسنا، بهروز مینایی، دبیر علمی کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال با اشاره به ضرورت برگزاری این کنفرانس گفت: تا به‌حال پژوهش‌ها و تحقیقات زیادی در بخش‌های علوم‌های انسانی، فنی و هنری بازی‌های رایانه‌ای به طور پراکنده انجام شده است؛ اما مرجعی که این تحقیقات را به طور تجمیع شده در خود گنجانده باشد، وجود ندارد که یکی از اهداف اصلی این کنفرانس تجمیع این تحقیقات و پژوهش‌هاست.

وی افزود: در این کنفرانس بنا بر آن است تا دانشجویان، اساتید و پژوهشگرانی که در حوزه بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کنند، مقالات خود را به دبیرخانه کنفرانس ارسال کنند تا در زمان مقرری کمیته داوران این مقالات را بررسی کنند و برگزیده‌های آن‌ها را به تفکیک معرفی کنند.

مینایی ادامه داد: با برگزاری این کنفرانس مقالات و دستاوردهای پژوهشی میان دیگران به اشتراک‌ گذاشته می‌شود و دیگر پژوهشگران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند که یکی از مزایای این‌کار جلوگیری از کارها و تحقیقات تکراری است و از سوی دیگر پژوهش‌ها می‌تواند دنباله‌دار باشد؛ یعنی فردی مقاله‌ای را به اتمام برساند و پس از مدتی فرد دیگری آن را ادامه دهد.

مدیرعامل اسبق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: کنفرانس ملی تحقیقات بازی‌های دیجیتال می‌تواند هم برای بخش پژوهش و هم برای بخش صنعتی بازی‌هایی که عملا توانسته‌اند در بازار خود را مطرح کنند راهگشای خوبی باشد و دستاوردهای مفیدی را برای صنعت گیم کشور به ارمغان بیاورد.

مینایی افزود: تحقیقات پایه اولیه فناوری است و پس از اینکه تحقیقات انجام شد، می‌توان از آن‌ها برای اجرایی شدن استفاده کرد. این کنفرانس‌ هم به همین منظور شکل می‌گیرد و بخش‌های صنعتی گیم و بازی‌سازان کشور می‌توانند از دستاوردهای آن برای عملیاتی شدن و به ثمر نشاندن محصولات خود استفاده کنند. متاسفانه خلا همچین کنفرانسی سال‌هاست که حس می‌شود و از زمانی که کشور وارد صنعت بازی‌سازی شده یعنی حدود ۱۰ سال، مرجعی برای تجمیع مقالات و پژوهش‌ها وجود نداشته است.

وی ادامه داد: البته چندی پیش دانشگاه اصفهان فعالیت‌هایی در این زمینه انجام داده، اما گستره تحقیقات آن محدود است و من فکر می‌کنم این کنفرانس و کنفرانس‌های شبیه به آن می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد و تعدد برگزاری چنین کنفرانس‌هایی برای صنعت بازی ضروری است و برگزاری آنها چه در قالب هنری و چه در حالت تجاری‌سازی بازی‌ها، نقش موثری در روند پیشرفت بازی‌ها دارد و به نظر من هرچه چنین کنفرانس‌هایی در کشور برگزار شود؛ کم است و هیچ کدام جای دیگری را تنگ نمی‌کند.

برگزاری کنفرانس؛ دوم آذرماه

مینایی درباره زمان و نحوه برگزاری کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال  گفت: شورای سیاست‌گذاری این کنفرانس حدود دو سال است فعال بوده و محورهای فعالیت کنفرانس توسط این شورا مشخص شده است. تا ابتدای شهریورماه مقالات ارسالی دریافت می‌شود و بعداز آن فرایند داوری آغاز می‌شود و در نهایت برگزیدگان مقالات روز دوم آذرماه در دانشگاه علم‌وصنعت معرفی می‌شود.

وی درباره میزان استقبال از این کنفرانس گفت: بدون شک بحث اطلاع‌رسانی و تبلیغات، تاثیر زیادی روی استقبال از کنفرانس دارد و رسانه‌ها و تبلیغات شهری می‌تواند در کیفیت برگزاری و میزان استقبال از کنفرانس بسیار تاثیرگذار باشد.

مینایی در پایان اظهار کرد: جوایزی هم برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است که البته هنوز مقدار آن از سوی شورای سیاست‌گذاری تعیین نشده است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here