موضوع محوری: بازیهای جدی
نویسندگان: اعظم دهصوفيانی ، الهه جعفری
معرفی این کتاب:
با وجود آنکه در متون خارجی از آغاز قرن 21 تاکنون کتب، مقالات و پژوهشهای بیشماری در حوزه بازیهای جدی صورت گرفته است، در کشور ما بسیار کم به این موضوع توجه شده و مطالب معدود موجود هم بیشتر ترجمه هستند. این اثر نخستين کتاب فارسی درزمینه بازیهای جدی است، با اینکه برای تهیه به منابع مختلف لاتین مراجعه شده است اما سعی بر این بوده که شرایط ایران هم درنظر گرفته شده تا اثر، حالت ترجمههای پارهپاره از متون مختلف بهخود نگیرد. برای این کار تلاش شد که بازیهای گوناگون بازی شود و با افراد متخصص در این حوزه مصاحبه گردد تا نقص کمبود متون فارسی جبران شود. بهرغم تلاشهای صورت گرفته برای نگارش، این اثر ادعای آن را ندارد که به همه ابعاد موضوع بازیهای جدی پرداخته و یا مباحث اشاره شده در آن جامع و کامل است، اما سعی بر این بوده است که اهم موضوعات در این زمینه مطرح و اثری قابل قبول و کاربردی ارائه گردد. بیشک تکمیل مباحث این کتاب نیازمند نقطه نظرات و انتقادات و پیشنهادات متخصصان این امر و نگارش مقالات تخصصی در این زمینه است. این کتاب دریچهای را بهسمت بازیهای جدی میگشاید و مقدمهای است بر کارهای بعدی و تخصصیتری که در این زمینه انجام میشود.
فهرست مطالب:
1. سرگرمی دیگر کافی نیست!
1.1. تاریخچه بازیهای رایانهای
1.2. بازیهای رایانهای در گذر زمان
1.3. عصر بازی¬های رایانهای
2. جدی بازی کن!
2.1. ظهور بازیهای جدی
2.2. تناقض مفهومی بازی جدی
2.3. قابلیتها و مزایای بازیهای جدی
2.4. طبقهبندی بازیهای جدی
2.5. بازی جدی، رسانهای جدید
3. بازی جدی بساز!
3.1. بازی جدی و آموزش
3.2. مبنای تئوریک طراحی بازیهای جدی
3.3. منطق طراحی بازی
3.4. محدودیتهای طراحی بازی جدی
4. بازار بازی جدی را بشناس!
4.1. بازیهای جدی در چرخه اقتصاد
4.2. کشورهای پیشرو در عرصه بازیهای جدی
4.3. بنگاهها و شرکتهای فعال در عرصه بازیهای جدی
4.4. کنفرانسها و سمینارهای بازیهای جدی
5. به بازی ادامه بده!
5.1. واقعیت بازیهای جدی
5.2. نمونههایی از بازیهای جدی
5.3. پرکاربردترین حوزههای بازیهای جدی
5.4. پیشنهادها