زنگ پنجمین دوره جایزه بازی‌های جدی به صدا درآمد/ فراخوان SeGaP2021 برای بازی‌سازان و بازی‌پژوهان علاقه‌مند منتشر شد

0
137
  1. فراخوان پنجمین دوره جایزه بازی‌های جدی1400 (SeGaP2021) منتشر شد تا بازی‌سازان و بازی‌پژوهان علاقه‌مند به تولید و مطالعه در حوزه سرگرمی­های جدی را دوباره وارد یک فضای رقابتی جذاب و جدی در یکی از مهترین رویدادهای صنعت بازی کشور کند.

جایزه بازی‌های جدی که هرسال توسط بنیاد برگزار می‌شود در این دوره نیز همچون سال گذشته با نگاهی کلان­تر نسبت به سرگرمی­های هدفمند و با جذب شبکه‌ای گسترده از حامیان و همکاران، علاوه بر بازی‌های دیجیتال، حامی سایر سرگرمی­های جدی همچون اتاق فرار، بازی‌های رومیزی یا شبیه­سازها هم خواهد بود.

رویداد  امسال هم در سه بخش اصلی خود یعنی جشنواره بازی جدی سال 1400، هکاتون بازی‌های جدی 1400 و سمپوزیوم بازی‌های جدی 1400 برگزار می‌شود تا تمام بازی‌سازان و بازی‌پژوهان با حضور در این عرصه رقابتی فرصت تازه‌ای برای تولید مقالات و خلق بازی‌های جدید را تجربه کنند و دانسته‌هایشان را با هم به اشتراک بگذارند.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این بار هم با مشارکت حامیانی که سهمی در برگزاری رویداد پنجم جایزه بازی‌های جدی دارند نگاهی ویژه به بخش جذاب ماجرا از نظر شرکت‌کنندگان در این رویداد دارد؛ یعنی بخش جوایز آن که با در نظر گرفتن میلیون‌ها تومان جایزه نقدی انگیزه‌‌های رقابت و شرکت در این رویداد را ایجاد کرده است.

جایزه بازی‌های جدی که در گذشت این سال‌ها به مرور کامل‌تر و حرفه‌ای‌تر شده حالا دیگر  به‌عنوان رویدادی صاحب‌نام در صنعت بازی کشور آنقدر شناخته و معتبر است که شبکه بزرگی از نهادهای دانشگاهی، علمی و پژوهشی برای حمایت از آن قدم به میدان گذاشته‌اند تا سهمی در تلاش برای رشد و توسعه بازی‌های جدی در کشور داشته باشند. خوب است که نگاهی به این لیست معتبر از شبکه حامیان این رویداد در سال 1400 بیندازیم:

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرِک)، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، بنیاد ملی نخبگان، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، صندوق نوآوری و شکوفایی، دانشکده چندرسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه اصفهان، ساختار حمایتی همگرا، انستیتوی ملی بازی‌سازی، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) به نمایندگی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت سرمایه­گذاری و شتاب‌دهی تخصصی آواگیمز و مجموعه آپارات گیم.

جایزه بازی‌های جدی در دوره نیز، سه رویداد مجزا شامل سمپوزیوم، جشنواره و هکاتون برگزار خواهد شد.

1- سمپوزیوم

سمپوزیوم با هدف تمرکز بخشی به منابع علمی و تحقیق در جهت توسعه این بازی‌ها برگزار می‌شود. این بخش پذیرای مقالات علمی این حوزه فقط به زبان انگلیسی است و آثار ارسالی توسط سه داور مورد داوری سخت‌گیرانه قرار می‌گیرند. در این بخش ضمن معرفی مقاله برتر و اعطای جایزه 50 میلیون ریالی، از سایر مقالات شفاهی نیز در قالب جایزه نقدی تقدیر می‌شود. بازی‌پژوهان در این دوره و برای ارسال مقاله به سمپوزیوم، نهایتاً تا روز جمعه مورخ 23 مهر‌ماه فرصت خواهند داشت و همچون سال گذشته، مقالات فقط به‌صورت انگلیسی پذیرفته می‌شوند. مقالات باید در حوزه بازی‌های جدی باشند و محورهای این سمپوزیوم متاثر از محورهای کنفرانس‌های معتبر و مرتبط بین‌المللی است.

همچنین از میان مقالات ارسال‌شده، مقالات منتخب علاوه بر دریافت جایزه نقدی، در روز سمپوزیوم به‌صورت شفاهی ارائه می‌شوند. همچنین به شکل ویژه امسال دبیرخانه رویداد مجموعا تا سقف 50 میلیون ریال جایزه برای مقالاتی که به موضوع روش تحقیق و تجاری‌سازی بازی‌های جدی پرداخته باشند، تدارک دیده است. ضمنا برای این دوره نیز اقدامات لازم به جهت دریافت مجوز نمایه­سازی مقالات سمپوزیوم در پایگاه IEEE Xplore صورت گرفته است و پس از دریافت مجوز، مقالات تائید شده سمپوزیوم در این کتابخانه دیجیتال نمایه خواهند شد.

2- جشنواره

بخش جشنواره همچون گذشته، میزبان آثار تولیدشده در موضوعات مختلف حوزه بازی جدی است. افراد یا تیم‌هایی که در هر یک از موضوعات و شاخه‌های معرفی‌شده برای بازی‌های جدی، صاحب اثری هستند، آثار خود را برای دبیرخانه جایزه ارسال می‌کنند.

علاوه بر جوایز نقدی حامیان در این بخش، دبیرخانه رویداد در چهار موضوع زیر به آثار منتخب جایزه نقدی اهدا خواهد کرد:

  • بازی جدی سال برنده جایزه بزرگ 200 میلیون ریالی بنیاد خواهد بود.
  • فینالیست­های جشنواره مجموعا تا سقف 200 میلیون ریال جایزه دریافت خواهند کرد.
  • بازی‌هایی که در دوره­های قبلی رویداد شرکت کرده­اند، در صورت به­روزرسانی بازی خود می‌توانند مجددا در بخش بهترین به­روزرسانی شرکت و شانس خود را برای برنده شدن جایزه 30 میلیون ریالی امتحان کنند.

امسال دبیرخانه رویداد به شکل ویژه مجموعا تا سقف 100 میلیون ریال جایزه برای بازی‌های جدی در حوزه سواد سیاسی تدارک دیده است. بر این اساس، بازی‌هایی که در حوزه آموزش انتخاب سیاسی مناسب، فهم ساختارهای سیاسی یا فرهنگ انتخابات ساخته شده باشند، به شکل ویژه مورد داوری قرار می­گیرند.

لازم به ذکر است، علاقه‌مندان برای ارسال آثار، نهایتاً تا روز جمعه مورخ 23 مهر‌ماه 1400 فرصت خواهند داشت.

3- هکاتون

هکاتون بازی‌های جدی یک رویداد بازی‌سازی سه‌روزه است که با هدف ایده‌پردازی و تجربه ساخت یک بازی جدی برگزار می‌شود.

چهارمین دوره هکاتون بازی‌های جدی در سال 1400 با اتفاقی ویژه همراه خواهد بود. از سال جاری هکاتون به‌عنوان یک رویداد رقابتی مسئله‌محور ذیل طرح شهید بابایی بنیاد ملی نخبگان قرار گرفت و با حمایت مادی این بنیاد و اعطای امتیاز فعالیت نخبگی به برگزیدگان فرصتی ویژه برای شرکت‌کنندگان فراهم کرده است. همچنین ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با ارائه موضوع استعدادیابی و توانمندسازی با رویکرد شناختی حامی مالی و طراح مسئله این رویداد در شهرهای تهران، تبریز و اصفهان است که به‌صورت هم‌زمان برگزار خواهد شد و از بهترین بازی‌های رومیزی یا دیجیتالی این بخش تقدیر خواهد نمود. بنابراین افراد و تیم­های علاقه­مند می‌توانند نهایتاً تا روز جمعه مورخ 23 مهر‌ماه 1400 برای بهره‌مندی از این فرصت و شرکت در رویداد به‌صورت فردی یا تیمی ثبت‌نام کنند.

قابل توجه است که به‌منظور توانمندسازی و آموزش شرکت‌کنندگان پیش از هکاتون، کارگاه‌های آموزشی تخصصی برگزار خواهد شد که پیش‌نیاز دریافت امتیاز فعالیت نخبگی بنیاد ملی نخبگان و اجباری است. زمان کارگاه‌ها متعاقبا اعلام خواهد شد.

  • برای دانلود فراخوان کامل SeGaP2021 به زبان فارسی،اینجا کلیک کنید.
  • برای ارسال اثر به جشنواره اینجا کلیک کنید.
  • برای ثبت‌­نام فردی یا گروهی در هکاتون اینجا کلیک کنید.
  • برای ارسال مقاله به سمپوزیوم اینجا کلیک کنید.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here