آنچه در ادامه میخوانید بخشهای اصلی گزارش انجمن سرگرمیهای تعاملی ایتالیا در مورد سال 2020 است که توسط آقای مهدی حیدری و در چارچوب مطالعات پشتیبان سند جامع بازیها و سرگرمیهای دیجیتال جمهوری اسلامی ایران ترجمه و تنظیم شده است. اصل این گزارش از طریق لینکی در انتهای مطلب قابل بازیابیست.
ایتالیا دارای 16.7 میلیون نفر بازیکن است که 38% جمعیت این کشور را تشکیل میدهند. در این میان 56.3% بازیکنان مرد و 43.7% بازیکن زن هستند. در این گزارش بازیکنان ایتالیایی از نظر ردهبندی سنی به شرح زیر توصیف شدهاند:
- 10.7% بین 6 تا 10 سال؛
- 10.2% بین 11 تا 14 سال؛
- 23.9% درصد بین 15 تا 24 سال؛
- 18% بین 25 تا 34 سال؛
- 14.4% بین 35 تا 44 سال؛
- 22.8% بین 45 تا 64 سال
هر بازیکن ایتالیایی بطور متوسط 8 ساعت در هفته (ore/sett) زمان صرف بازی کرد میکند. این مقدار برای بازی با کنسول خانگی 6.9 ساعت، کنسول دستی 1.8 ساعت، کامپیوتر شخصی 4.7 ساعت، و گوشیهای هوشمند[1] 5 ساعت در هفته است.
گردش مالی بازار بازیهای دیجیتال در سال 2020 برابر 2179 میلیون یورو بوده که نسبت به 2019 با رشد 21.9 درصدی مواجه بوده است. 18 درصد این گزدش مالی معادل 395 میلیون یورو به سختافزار و مابقی آن، یعنی 82 درصد بازار به خرید نرمافزار اختصاص یافته است. به نسبت سال 2019 گردش مالی در سختافزار 10.3% و در نرمافزار 24.8% نسبت به 2019 رشد داشته است.
تجزیه گردش مالی در بخش سختافزار نشان میدهد 69.6% گردش مالی به هزینههای انواع کنسول (بارشد 6.9% نسبت به 2019) اختصاص داشته و 30.4% گردش مالی هم مربوط به لوازم جانبی بازی (با رشد 18.9% نسبت به 2019) بوده است.
کنسولهای خانگی با 245 میلیون یورو، 89 درصد گردش مالی را در سال 2020 به خود اختصاص داده که نسبت به سال 2019 با کاهش 9.2 درصدی مواجه بوده است. این در حالی است که سهم کنسولهای دستی از این گردش مالی 70.7 درصد رشد داشته است.
تعداد کنسولهای فروختهشده در سال 2020 حاکی از پیشتازی کنسولهای نسل جدید در بازار ایتالیا است. تجزیه نوع و تعداد کنسولهای فروخته شده به شرح زیر است:
- تعداد کل: 884093 دستگاه؛
- کنسولهای دستی 161772 دستگاه و کنسولهای خانگی 722321 دستگاه؛
- نسل قدیمی کنسولها[2]: 64645 دستگاه، نسل قبل کنسولها[3]: 300592 دستگاه و نسل جدید کنسولها[4]: 518856 دستگاه.
در بخش لوازم جانبی، تعداد لوازم جانبی خریداریشده برای بازی 2.531.100 دستگاه مختلف بوده و گردش مالی ناشی از آن بیش از 120 میلیون یورو بوده است. بیشترین حجم بازار و بیشترین تعداد لوازم جانبی فروخته شده به دستهبازی تعلق دارد.
تجزیه گردش مالی در بخش نرمافزار در بازار ایتالیا نیز بهشرح زیر است:
- خرید و دانلود بازیهای موبایلی با 33.5% افزایش نسبت به سال 2019 به 701 میلیون یورو رسیده است؛
- خرید نسخههای دیجیتال بازی برای پلتفرم کنسول یا رایانه با 32.7% افزایش به 799 میلیون یورو رسیده است؛
- اما خرید نسخههای فیزیکی بازی نسبت به سال قبل 6% کاهش داشته و به 284 میلیون یورو رسیده است.
20 عنوان پرفروش بازی در سال 2020 در بازار ایتالیا (شامل تمام نسخههای فیزیکی و دیجیتال روی تمام پلتفرمها) در شکل زیر نشان داده شده است:
اما به تفکیک پتلفرم ژانرهای برتر بر حسب تعداد نسخههای (فیزیکی و دیجیتال) فروخته شده بهشرح زیر است:
- در کنسول ژانرهای برتر به ترتیب عبارتند از: اکشن، ورزشی، ماجرایی
- در میان بازیهای پلتفرم رایانه، ژانرهای برتر عبارتند از: اکشن، استراتژی و ماجرایی
تجزیه پلتفرمها و دستگاههای بازی در ایتالیا نشان میدهد از میان 16.7 میلیون بازیکن ایتالیایی، بیشترین تعداد با پلتفرم موبایل بازی میکنند. جزئیات تجزیه دموگرافیک به شرح زیر است:
- 10.7 میلیون بازیکن در ایتالیا با پلتفرم موبایل بازی میکنند. 5.4 میلیون از این جمعیت بازیکنان مرد و 5.3 میلیون نفر را بازیکنان زن تشکیل میدهند. همچنین 8.5 میلیون نفر با سیستمعامل اندروید و 3.9 میلیون نفر به سیستم عامل iOS دسترسی دارند.
- 7.2 میلیون نفر از بازیکنان ایتالیایی با پلتفرم رایانه بازی میکنند که از این تعداد 2.7 میلیون نفر زن و مابقی بازیکنان مرد هستند.
- 6.7 میلیون نفر با پلتفرم کنسول بازی میکنند. از این بین 500 هزار نفر با کنسولهای نسل جدید (PS5 و ایکسباکس XS) بازی میکنند.
تفکیک میزان زمان بازی بر حسب پلتفرم و دستگاههای مختلف بین بازیکنان ایتالیایی به شرح زیر است:
بازیکنان ایتالیایی در فیسبوک (65%) و واتساپ (60%) بیش از سایر شبکههای اجتماعی عضو هستند. همچنین شبکه اجتماعی مرجح آنها برای گفتگو در مورد بازیهای دیجیتال فیسبوک و یوتیوب است.
[1] Smart device
[2] Legacy: MegaDrive, Xbox 360, PS3, PS2, PS1, SNES, NES, Wii…
[3] PS4, XBOX ONE, Wii U e 3DS
[4] PS5, Switch and Xbox Series