تجربه‌خوانی بازی جدی کشکک

0
164

بخش علمی «دریچه» از مجله تخصصی آنلاین دایرک به مطالعه موردی مراحل ساخت و عناصر مهم بازی‌های مختلفی که به‌تازگی تولید شده‌اند، تحت عنوان «تجربه‌خوانی» می‌پردازد. در هر یک از این یادداشت‌­ها، فرآیند تولید بازی از زبان اعضای همان تیم بازگو می­‌شوند. بنابراین اگر بازی‌ای تولید کرده‌اید و مایل هستید شبکه پژوهشگران بازی‌های دیجیتال با موضوع و چالش‌های طراحی و تولید بازی شما آشنا شوند، با ایمیل دایرک به نشانی research@ircg.ir در تماس باشید.

شناسنامه بازی

نام بازی

کشکک

نام تیم سازنده

کارلب

دانشگاه یا موسسه حامی

هنر اسلامی تبریز

پلتفرم بازی

رایانه و اندروید

فایل اجرایی بازی

Exe – apk

بازه تاریخی طراحی بازی

96-95

گروه هدف بازی

بیماران مبتلابه درد کشکک زانو

هزینه‌های طراحی بازی

حدود 250 هزار تومان

درآمدهای حاصل از بازی

حدود 6 الی 7 میلیون تومان

شناسنامه اعضای تیم

نام فرد

نقش فرد

حسین زارعی

طراح بازی کشکک

یونس سخاوت

استاد راهنما در بخش فنی بازی

سکینه گلجاریان

استاد راهنما در پزشکی بازی

1-معمولاً تیم‌های بازی‌سازی در ایران حول یک ایده اولیه برای ساخت یک بازی شکل می‌گیرند و تولید بازی نیازمند تشکیل تیمی شامل متخصصین حوزه‌های مختلف برای ساخت بازی مورد هدف است. تیم شما چگونه حول این ایده شکل گرفت؟

 این تیم با توجه به نیاز بیماران دارای درد کشکک زانو برای انجام تمرینات توان‌بخشی و همچنین با بازی وارسازی این تمرینات برای بهبود عملکرد این بیماران در انجام تمرینات توان‌بخشی شکل گرفت.

2-بازی‌های جدی برای حل یک مسئله و چالش با استفاده از مکانیک‌های بازی تولید می‌شوند. درواقع مهم‌ترین مزیت یک بازی جدی نسبت به سایر روش‌های حل مسئله این است که می‌تواند مسئله را با روش‌های جذاب حل کند. گرچه مسئله موردبررسی نیز باید توانایی بهبود با روش‌هایی مثل بازی را داشته باشد. در این بازی تیم شما به دنبال حل چه چالشی بود؟

انجام حرکات و تمرینات توان‌بخشی به دلیل نبود یک فیدبک مناسب برای کاربران بسیار سخت و طاقت فرساست. بیماران در انجام تمرینات توان‌بخشی نمی‌توانند متناسب با حرکت خود بازخورد مناسب را دریافت کنند. بازی کشکک به‌ منظور ارائه فیدبک مناسب در انجام حرکات توان‌بخشی به‌وسیله انجام یک بازی به بیماران کمک می‌کند تا متناسب با هر تمرین خود یک فیدبک را ببینند و به این طریق حرکات خود را به‌درستی انجام دهند و در انجام حرکات خود دچار اشتباه نشوند. همچنین بیماران در هر نقطه و مکانی می‌توانند این بازی را انجام دهند و متناسب با نوع حرکت بازخورد مناسب خود را دریافت کنند.

3-بازی جدی سعی می‌کند یک مسئله را با کمک بازی حل کند. در این مسیر نیاز است که مطالعه‌ی وسیع و تکمیلی در مسئله موردنظر صورت گیرد و چه قبل از تولید و چه در حین و یا بعد ساخت بازی جدی موردنظر، سیر پژوهشی آن به‌طور کامل و هم‌راستا با آن پیش رود. تیم شما چه فرآیند مطالعاتی و پژوهشی را در طول مدت درگیری با این بازی طی کرده است؟

برای تولید بازی کشکک مطالعات زیادی در رابطه با پروتکل‌های درمانی و روش‌های درمانی این بیماری همراه با روش‌های بازی وارسازی آن صورت گرفت. همچنین ازآنجایی‌که قرار بود این بازی home base باشد. مطالعات بسیاری هم در این رابطه انجام گرفت تا بیمار بتواند در همه مکان‌ها تمرینات توان‌بخشی خود را در قالب بازی و مطابق با یک پروتکل درمانی استاندارد انجام دهد.

4-برای حل یک چالش با استفاده از بازی‌های جدی باید از مکانیک‌های بازی به‌درستی استفاده کرد. مکانیک‌های بازی فرصت‌ها و محدودیت‌های مختلفی را در هر موضوعی ایجاد می‌کنند که تشخیص درست بهترین روش پیاده‌سازی می‌تواند اثربخشی را بهبود بخشد. شما چگونه از مکانیک‌های بازی در مسئله خودتان استفاده کرده‌اید؟

مطابق با داستان بازی، بیمار باید گوجه‌فرنگی‌هایی را در یک کارخانه رب‌سازی مورد آزمایش قرار دهد. این آزمایش در قالب دستگاه‌های یک کارخانه انجام می‌شود. هر یک از دستگاه‌های کارخانه به یک تمرین توان‌بخشی مرتبط است. فرد برای این‌که هر یک از گوجه‌فرنگی‌ها را تست کند باید با آن دستگاه ارتباط و تعامل برقرار کند. روش ارتباط و تعامل با آن دستگاه به‌وسیله انجام تمرین توان‌بخشی است. دستگاه‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده است تا متناسب با پروتکل درمانی تمرینات و حرکات فرد را کنترل کنند و به فرد در هنگام انجام تمرین برای کنترل و تعامل با دستگاه فیدبک مناسب را ارائه دهد.

5-چارت طراحی بازی دید مناسبی برای بررسی فرآیند طی شده در مسیر ساخت یک محصول ارائه می‌دهد. چارت طراحی محصول شما چگونه بوده است؟

6-درست است که بازی‌های جدی برای اهداف جدی و حل یک مسئله طراحی می‌شوند اما برای جذاب شدن یک بازی و طی کردن هدف، داستان بازی عنصر مناسبی است. داستان‌ بازی می‌تواند شامل کاراکترها، مراحل بازی، عناصر بصری و … باشد. داستان بازی شما چیست؟ شرحی از مراحل بازی و تصاویر و فیلم‌هایی از محیط این بازی لطفاً ارائه دهید؟

https://s9.picofile.com/file/8342890800/kashkak_480.mp4.html

https://s9.picofile.com/file/8342891326/Kashkak.pdf.html

https://s9.picofile.com/file/8342891576/KashkakFile.zip.html

https://s9.picofile.com/file/8342890884/Mabani_Nazari_Kashkak.pdf.html

https://s9.picofile.com/file/8342932468/Screenshot.zip.html

 

7-بعد از ساخت بازی مهم است که اثربخشی آن با روش‌های علمی موردبررسی قرار گیرد. در این مسیر است که ضعف‌ها و نقاط قوت روش به کار گرفته‌شده در بازی نمایان می‌شود. شما از چه روش‌های علمی برای آزمایش بازی خود استفاده کرده‌اید؟

نتایج آزمایش این بازی در مقاله زیر ثبت‌شده است و شما می‌توانید با مراجعه به این مقاله نتایج را مشاهده کنید.

https://s8.picofile.com/file/8342967250/CGCO_2017_Rehabilitation.pdf.html

 

8-ارائه نتایج علمی بازی برای سایر بازی‌سازان سند ارزشمندی را مهیا می‌کند تا از درس آموخته‌های سایر پژوهشگران در مسیر ساخت بازی خود استفاده کنند. آیا نتایج بررسی شما در مجلات یا کنفرانس‌ها و … تائید شده است؟

https://s8.picofile.com/file/8342967250/CGCO_2017_Rehabilitation.pdf.html

9-نحوه تجاری­‌سازی و در دسترس قرار دادن یک محصول مانند بازی یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین مراحل در تولید است. تجاری‌سازی و معرفی محصول به مشتریان هدف، نیازمند طی کردن یک مسیر درست است. آیا بازی شما تجاری شده است؟ فرآیند تجاری‌سازی بازی شما چگونه بوده است؟

خیر هنوز تجاری‌سازی نشده است و در حال تکمیل فرآیند تجاری‌سازی آن هستیم

 10-به‌عنوان یک تیم بازی‌ساز در حوزه بازی‌های جدی که مراحل زیادی را برای توسعه بازی خود طی کرده‌اید چه پیشنهادهایی برای سایر تیم‌های بازی‌ساز جدی دارید؟

برای طراحی و ساخت یک بازی جدی باید تمرین کنید و در این تمرین باید همه‌چیز را به دید یک بازی ببینید، سعی کنید هر چیزی را که در اطراف خود می‌بینید آن را در قالب یک سناریو بازی استفاده کنید. چراکه در طراحی و ساخت بازی جدی هیچ‌چیز مهم‌تر از یک سناریو بازی خوب وجود ندارد و هرچه قدر شما در این بحث خبره شوید بازی شما بهتر و کارایی آن بیشتر خواهد بود.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here