آنچه در ادامه میخوانید شامل نکات اصلی آخرین «گزارش بازار بازیهای دیجیتال در ترکیه» است که توسط آقای مهدی حیدری و در چارچوب مطالعات پشتیبان سند جامع بازیها و سرگرمیهای دیجیتال جمهوری اسلامی ایران ترجمه و تنظیم شده است. برای مطالعه گزارش اصلی به لینک انتهای مطلب مراجعه کنید.
خاورمیانه با یک میلیارد و 800 میلیون نفر جمعیت و 660 میلیون جمعیت آنلاین و بیش از 380 میلیون بازیکن یکی از مناطق فعال در بازار بازیهای دیجیتال است. درآمد کل منطقه بیش از 5.4 میلیارد دلار است. در این میان و در سال 2020، ترکیه با بیش از 880 میلیون دلار پردرآمدترین بازار خاورمیانه بوده است. رتبههای بعدی به عربستان سعودی و ایران تعلق دارد.
شکل 1 جایگاه بازار بازیهای دیجیتال ترکیه در میان بازارهای خاورمیانه
جمعیت ترکیه درسال 2020 میلادی 83.614.362 نفر است. 79% این جمعیت(66.055.000 نفر) کاربران اینترنتی هستند که 84.7% از مردان و 73.8% از زنان ترک را شامل می شوند.
استفاده کنندگان روزانه از اینترنت در رده سنی 16-64 بطور متوسط هر روز 7ساعت و 57 دقیقه از اینترنت استفاده می کنند. همچنین 55.000.000 نفر در ترکیه کاربر شبکه های اجتماعی هستند.
بعد از همهگیری کرونا سرمایهگذاری بر تبلیغات در حوزه دیجیتال نسبت به سال 2019بیشتر شد.
جدول 1 سهم سرمایهگذاری بر تبلیغات در حوزههای مختلف در ترکیه
جدول 2 تفکیک سهم انواع تبلیغات در حوزه دیجیتال به درصد
نمودار 1 متوسط زمان استفاده از شبکه های اجتماعی در ترکیه
نمودار 2 زمان صرفشده متوسط ماهانه در پلتفرمهای ویدئویی
نمودار 3 برندهای محبوب گوشی هوشمند در ترکیه
84% از کاربران اینترنت بازی موبایلی انجام میدهند. 79% بزرگسالان (بنظر میرسد منظور رده سنی بالای 35 باشد) بازی موبایلی میکنند. 49.8 درصد از بازیکنان موبایل ترکیه را زنان تشکیل میدهند. ردهبندی سنی بازیکنان در ترکیه بهشرح زیر است:
- 16 تا 24 سال: 23.9 درصد
- 25 تا 34 سال: 28.5 درصد
- 35 تا 44 سال: 25.3 درصد
- بیشتر از 45 سال: 22.4 درصد
ژانرهای مرجح بازیکنان موبایلی در ترکیه به شرح زیر است:
- اکشن-ماجرایی: 2%
- معمایی: 2%
- رانندگی: 7%
- ورزشی: 6%
- استراتژیک: 39.3%
- شبیهسازی: 3%
- کارت بازی: 26.3%
- نقشآفرینی: 21.1%
در این گزارش در مورد علاقهمندیهای بازیکنان موبایلی نیز اطلاعات ارزشمندی وجود دارد (جدول 3):
جدول 3 حوزههای علاقهمندی بازیکنان موبایلی در ترکیه
تماشای فیلم | 81.7% |
گوش دادن به موسیقی | 72.8% |
تکنولوژی | 70.5% |
غذا و نوشیدنی | 70.1% |
دنبال کردن اخبار و رویدادهای جاری | 67.8% |
بازیکنان موبایلی در ترکیه روزانه بیش از 4 ساعت با موبایل خود صرف میکنند؛ بیشترین زمان صرف بازی کردن، موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، مشاهده ویدئو، ارسال پیام و سایتهای خبری میشود (جدول 4).
جدول 4 میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی
کمتر از 1ساعت | 1-3 ساعت | 3-5 ساعت | بالای 5 ساعت | |
موبایل | 13.7% | 33.6% | 22.3% | 30.3% |
رایانه شخصی | 30.1% | 28.8% | 16.1% | 24.9% |
تلویزیون[1] | 33.9% | 37% | 17.3% | 11.8% |
تلویزیون اینترنتی[2] | 73.1% | 16.8% | 5.5% | 4.6% |
ترکیه دارای 2689 ناشر بازی در گوگلپلی است (تعداد کل ناشران روی گوگلپلی 171986 است) و این ناشران 8055 بازی با امتیاز متوسط 3.94 از 5 روی این استور نتشر کردهاند. این امتیاز بالاتر از متوسط امتیاز بازیها در گوگلپلی است. 18% از ناشران ترک همزمان روی اپاستور و گوگلپلی فعالیت میکنند.
66 میلیون و 55 هزار نفر در سال 2020 در ترکیه کاربر اینترنت هستند که معادل 79 درصد جمعیت کشور است. در سال قبل 75.3% از جمعیت این کشور دسترسی به اینترنت داشتهاند. در سال 2020 تفکیک جنسیت نشان میدهد 84.7% از مردان و 73.3% از زنان ترک به اینترنت دسترسی دارند.
کاربران شبکه های اجتماعی از 53.700.000 نفر در سال 2019 به 55.000.000 نفر در سال 2020 رسیده است. افراد 16 تا 64 ساله در ترکیه روزانه به طور متوسط 2 ساعت و 57 دقیقه مشغول شبکههای اجتماعی هستند (نمودار 4).
نمودار 4 نمایه کاربران موبایل در ترکیه
در ترکیه 36 میلیون بازیکن بازیهای دیجیتال وجود دارد. از این تعداد 35 میلیون نفر با پلتفرم موبایل، 22 میلیون نفر با پلتفرم رایانه و 17 میلیون نفر با پلتفرم کنسول بازی میکنند.
ردهبندی سنی بازیکنان ترکیه از نمودار زیر قابل مشاهده است (نمودار 5):
نمودار 5 تجزیه بازیکنان ترکیه بر حسب ردههای سنی
درآمد بازار بازیهای دیجیتال در سال 2020 برای ترکیه حدود 880 میلیون دلار بوده است. این عدد در سال 2019 معادل 830 میلیون دلار بود.
در میان بازیهای فریمیوم، بازی PUBG موبایل با بیش از 15 میلیون بار دانلود در صدر لیست بازیهای محبوب بازیکنان ترکیه قرار گرفته است.
جدول 5 محبوبترین بازیهای فریمیوم در میان بازیکنان ترکیه
در میان بازیهای پریمیوم نیز بازی ماینکرافت با 115 هزار بار دانلود در صدر فهرست بازیهای محبوب قرار بازیکنان ترکیه قرار دارد.
جدول 6 محبوبترین بازیهای پریمیوم در میان بازیکنان ترکیه
از حیث میزان درآمد هر بازی نیز PUBG موبایل پردرآمدترین بازی سال 2020 در ترکیه بوده است (با 15 میلیون دلار درآمد):
جدول 7 پردرآمدترین بازیهای در بازار ترکیه
با این توصیف، ترکیه در سال 2020 در رده 18 از حیث حجم درآمد بازار بازیهای دیجیتال ایستاده است. در زمینه بازیهای موبایلی نیز این رتبه حفظ شده است و در مقایسه با سال گذشته تغییری نداشته است.
در سال 2019 بیش 20 هزار گیمنت در ترکیه وجود داشت که بالاترین بازدید از آن ها 7000 تا 10000 بود هم چنین 7.5 میلیون نفر در ماه بطور متوسط به آنها سر می زندند اما این تعداد کافی نت در سال 2020 به 14.500 عدد رسیده که ناشی از عوارض همهگیری کرونا بود.
محبوبترین بازیهایی که در گیمنت بازی میشوند به شرح زیرند:
جدول 8 محبوبتترین بازیها در میان بازیکنان گیمنتی ترکیه
سال 2020 | سال 2019 |
PUBG | PUBG |
League Of Legends | Steam Oyunlar |
Fortnite | League Of Legends |
CS:GO | Valorant |
ZULA | Fortnite |
بیش از 125 تیم ورزشی الکترونیک دارای گواهینامه در ترکیه وجود دارد همچنین بیش از 2439 بازیکن ورزش الکترونیک دارای گواهینامه در ترکیه وجود دارد. فدراسیون ورزش الکترونیک ترکیه (TESFED) شامل 194 بازیکن زن 2439 بازیکن ورزش الکترونیک دارای گواهینامه از این فدراسیون است.
[1] Traditional TV
[2] OTT