جامعه بازیهای دیجیتال گسترده و متنوع است. دوسوم آمریکاییها – از همه سنین، نژادها، جنسیتها و پیشینهها – بازیهای دیجیتال انجام میدهند. بازیکنان زن و مرد تقریباً یکسان و اکثر آنها بالای 18 سال هستند. 215/5 میلیون نفر بازیکن فعال بازیهای دیجیتال در آمریکا وجود دارد که %48 بازیکنان زن %52 بازیکنان مرد هستند. در این گزارش منظور از بازیکنان بازیهای دیجیتال، افرادی است که حداقل یک ساعت در هفته را به بازی اختصاص میدهند. آنچه در ادامه میآید، توسط خانم رویا صدیقی، پژوهشگر همکار دایرک ترجمه شده است.
جامعه بازیکنان بازیهای دیجیتال:
کمتر از 18 سال: %24
18 تا 34 سال: %36
35 تا 44 سال: %13
45 تا 54 سال: %12
55 تا 64 سال: %9
65 سال به بالا: %6
میانگین سنی بازیکنان آمریکایی 33 سال است.
مزایای بازیهای دیجیتال:
تقویت ارتباط بین افراد (حضوری و مجازی)
ایجاد مهارتها و طرز تفکرهای گوناگون
رشد اقتصادی
بازیکنان بازیهای دیجیتال معتقدند…
73% بازیهای دیجیتال به بچهها آموزش میدهند که چگونه به شیوهای سالم برنده یا بازنده شوند
89% بازیهای دیجیتال استرسزدا هستند
91% بازیهای دیجیتال تحریکگر ذهن هستند
81% بازیهای دیجیتال الهامبخش هستند
93% بازیهای دیجیتال شادی آفرین هستند
مهارتهایی که به کمک بازیهای دیجیتال کسب میشوند (از دیدگاه بازیکنان):
61% مهارتهای رهبری
63% مهارتهای ارتباطی
86% مهارتهای کار گروهی و اشتراکی
86% مهارتهای خلاق
88% مهارتهای شناختی
مزایای بازیهای دیجیتال:
تقویت ارتباط بین افراد (حضوری و مجازی)
ایجاد مهارتها و طرز تفکرهای گوناگون
رشد اقتصادی
بازیکنان بازیهای دیجیتال معتقدند…
73% بازیهای دیجیتال به بچهها آموزش میدهند که چگونه به شیوهای سالم برنده یا بازنده شوند
89% بازیهای دیجیتال استرسزدا هستند
91% بازیهای دیجیتال تحریکگر ذهن هستند
81% بازیهای دیجیتال الهامبخش هستند
93% بازیهای دیجیتال شادی آفرین هستند
بازیکنان معتقدند بازیهای دیجیتال باعث نزدیکی افراد به هم میشود.
90% بازیکنان معتقدند بازیهای دیجیتال تجربیات جدیدی را برای افراد ایجاد میکند.
83% بازیکنان معتقدند بازیهای دیجیتال باعث ایجاد حس همبستگی میشود.
73% والدین اعتقاد دارند بازیهای دیجیتال در دوران پاندمی کرونا احساس راحتی و آرامش برای فرزندان آنها ایجاد نموده است.
دلایل افراد برای انجام بازیهای دیجیتال:
ارتباطات %26
آسودگی %38
استفاده از مغز %44
رهایی از روزمرگی %46
کاهش اضطراب %57
برای لذت بردن %63
ایجاد ارتباطات اجتماعی و همبستگی از طریق بازیهای دیجیتال
اکثریتقریببهاتفاق بازیکنان بازیهای دیجیتال با دیگران ازجمله دوستان، خانواده و شرکا بازی میکنند. تعداد آمریکاییهایی که از طریق بازیهای دیجیتال روابط جدیدی ایجاد کردهاند یا روابط موجود را عمیقتر کردهاند، همچنان در حال افزایش است.
بازیکنان بهطور متوسط 13 ساعت در هفته را صرف بازیهای دیجیتال میکنند که 41 درصد از این زمان صرف بازی با دیگران میشود. (%25 چند نفره آنلاین، %16 چند نفره حضوری)
83% با دیگران بهصورت آنلاین یا حضوری بازی میکنند
77% در سال 2021 و 65 درصد در سال 2020
83% بازیکنان بهطور آنلاین و یا حضوری با سایرین بازی میکنند. (افزایش 8 و 6 درصدی نسبت به سال 2020 و 2021)
22% بازیکنان در هفته بهطور متوسط 1 تا 3 ساعت را به بازی اختصاص میدهند.
78% بازیکنان بیشتر از سه ساعت در طول هفته بازی میکنند.
41% بازیکنان زمان خود را صرف بازی با دیگران میکنند. (%25 بهصورت بازی آنلاین چندنفره %16 بهصورت بازی حضوری چندنفره)
افرادی که بازیکنان زمان خود را با آنها سپری میکنند:
ایجاد ارتباطات اجتماعی و همبستگی از طریق بازیهای دیجیتال:
55% بازیکنان معتقدند بازیهای دیجیتال به آنها کمک کرده تا ارتباط عمیقتری با دیگران برقرار کنند.
46% بازیکنان از طریق بازی با یک فرد مهم در زندگی مثل همسر یا دوست خو آشنا شدهاند.
(4% افزایش نسبت به سال گذشته)
72% بازیکنان معتقدند بازیها را برای روابط موجود آنها تأثیر دارد.
89% بازیکنان اعتقاد دارند بازیهای دیجیتال بر روابط جدید آنها تأثیر مثبت دارد.
83% بازیکنان میگویند بازیها آنها را با افراد جدید آشنا کردهاند.
61% اعتقاد دارند که بازیهای رایانهای به حفظ ارتباط با خانواده و دوستان کمک کرده است.
(8% افزایش نسبت به سال گذشته)
61% بازیکنان از طریق بازی با افراد دیگر آشنا شدهاند که در غیر از بازی غیرممکن بود.
(7% افزایش نسبت به سال گذشته)
78% بازیکنان موافق هستند که بازیهای دیجیتال تعامل اجتماعی را ترویج میکنند.
67% والدین موافق هستند که بازیهای دیجیتال به فرزندشان کمک کرد تا در طول همهگیری با دوستان و خانواده ارتباط برقرار کند.
عادات و ترجیحات بازیکن (ترجیحات بازی بر اساس پلت فرم):
گوشی هوشمند: آرکید %60 معمایی %71
کنسول: اکشن %61 آرکید %68
رایانه شخصی: آرکید %61 معمایی %64
خانوادهها و بازیهای دیجیتال:
4839 عنوان بازی: تعداد بازیهای بررسی شده توسط ESRB در سال 2021:
84% والدین از وجود نظام ردهبندی ESRB مطلع هستند
75% بهصورت منظم از نظام ردهبندیESRB استفاده میکنند
«اکثر والدین قوانین خانگی برای بازیهای دیجیتال دارند»
83% از والدین از تنظیمات کنترل والدین (parental control) حداقل دریکی از وسایل بازی فرزندشان استفاده میکنند
92% از خانوادهها از فرزندان خود میخواهند قبل از خرید آیتمها درون برنامهای از آنها اجازه بگیرند
82% خانوادهها میگویند فرزندانشان باید قبل از انجام یک بازی جدید اجازه بگیرند
79% خانوادهها قوانینی برای مدتزمان انجام بازی توسط فرزندان خود وضع کردند. زمان خاصی از روز یا مدتزمانی که فرزندانشان میتوانند بازی کنند (یا هر دو) .
76% خانوادهها میگویند فرزندانشان برای برقراری ارتباط آنلاین با دیگران باید از والدین اجازه بگیرند
77% از والدین حداقل بهصورت هفتگی با فرزندان خود بازی میکنند (%74 در سال 2021 و %55 در سال 2020)
دلایل اصلی خانوادهها برای بازی با فرزندانشان:
66% برای همه ما سرگرمکننده است.
59% راهی عالی برای گذراندن وقت اعضای خانواده در کنار یکدیگر است.
56% این فرصت خوبی برای من است تا با فرزندم معاشرت کنم.
55% فرزندم از من میخواهد.
بازیهای دیجیتال فراتر از سرگرمی:
86 درصد از والدین موافق هستند که بازیهای دیجیتال میتوانند آموزشی باشند
88 درصد از والدین موافق هستند که بازیهای دیجیتال به توسعه مهارتهای کار گروهی و همکاری کمک میکند
91 درصد از والدین موافق هستند که بازیهای دیجیتال به رشد مهارتهای حل مسئله کمک میکند و 80 درصد موافق هستند که بازیهای دیجیتال به توسعه مهارتهای ارتباطی کمک میکند.
81 درصد از والدین موافق هستند که بازیهای دیجیتال به بچهها یاد میدهند چگونه به شیوهای سالم برنده شوند و ببازند.
مشخصات بازیکنان بازیهای دیجیتال در رده سنی 18 تا 34 سال:
در این گروه سنی، مردان درصد بیشتری از زمان بازی خود (%52) را نسبت به زنان (%44) صرف بازی با دیگران میکنند.
92% با دیگران بازی میکنند
64% با دوستان بازی میکنند
84% بیش از 3 ساعت در هفته بازی میکنند
محبوبترین پلتفرمها در این گروه سنی:
گوشی هوشمند %67
کنسول %66
بیش از یک دستگاه %64
ژانرهای بازی ترجیحی این گروه سنی:
آرکید: %62
پازل و اکشن: %55
تیراندازی: %54
مشخصات بازیکنان بازیهای دیجیتال در رده سنی 35 تا 44 سال:
در این گروه سنی، مردان (%62) کمی بیشتر از زنان (%57) برای تفریح بازی میکنند. زنان (%56) کمی بیشتر از مردان (%51) برای استراحت و برای بهدستآوردن آرامش بازی میکنند.
89% با دیگران بازی میکنند
48% با دوستان بازی میکنند
75% بیش از 3 ساعت در هفته بازی میکنند
محبوبترین پلتفرمها در این گروه سنی:
گوشی هوشمند %77
کنسول %57
بیش از یک دستگاه: %59
ژانرهای بازی ترجیحی این گروه سنی:
آرکید %62
پازل و اکشن %55
تیراندازی %54
مشخصات بازیکنان بازیهای دیجیتال در رده سنی 45 تا 54 سال:
75% با دیگران بازی میکنند
30% با دوستان بازی میکنند
74% بیش از 3 ساعت در هفته بازی میکنند
محبوبترین پلتفرمها در این گروه سنی:
گوشی هوشمند %74
کنسول %43
بیش از یک دستگاه %57
ژانرهای بازی ترجیحی این گروه سنی:
پازل %74
آرکید %56
کارتی %54
مشخصات بازیکنان بازیهای دیجیتال در رده سنی 55 تا 64 سال:
(78%) افراد این گروه میگویند که بازیهای دیجیتال باعث ایجاد احساس همبستگی و پیوند اجتماعی میشود (%58) مردان و (%39) زنان اعلام کردند زمان خود را با افرادی سپری که بدون بازیهای دیجیتال غیرممکن بود با آنها ارتباط برقرار کنند.
66% با دیگران بازی میکنند
43% با دوستان بازی میکنند
71% بیش از 3 ساعت در هفته بازی میکنند.
محبوبترین پلتفرمها در این گروه سنی:
گوشی هوشمند %65
رایانه شخصی %42
ژانرهای بازی ترجیحی این گروه سنی:
پازل %76
کارتی %59
آرکید %41
مشخصات بازیکنان بازیهای دیجیتال در رده سنی 65 سال به بالا:
56% با دیگران بازی میکنند
42% با دوستان بازی میکنند
71% بیش از 3 ساعت در هفته بازی میکنند
محبوبترین پلتفرمها در این گروه سنی:
گوشی هوشمند %65
رایانه شخصی %57
ژانرهای بازی ترجیحی این گروه سنی:
پازل %76
کارتی %63
آرکید %37
بازار بازیهای دیجیتال و رفتار خرید:
67 درصد از بازیکنان حداقل چند بار در سال خریدهای درون بازی انجام میدهند
45 درصد از بازیکنان میگویند که به بازیها از طریق اشتراک (کتابخانه بازی، عضویت آنلاین کنسول، یا اشتراکهای خاص عنوان) دسترسی دارند.
60 درصد از بازیکنان در سال گذشته به یک بازی رایگان دسترسی داشتهاند.
5 عامل مهم که بر تصمیمات خریداران بازیهای دیجیتال تأثیرگذار است:
50% کیفیت کلی بازی
35% داستان بازی برای فرد جالب است
27% آشنایی با بازی از طریق تجربیات گذشته
44% قیمت بازی
25% نقدهای ویدئویی بازی/گیم پلی بازی
وضعیت فروش صنعت بازی در سالهای 2019 تا 2021(میلیارد دلار):
سال2019: 43/4
سال2020: 56/1
سال 2021: 60/4
جمع کل فروش درسال2021مبلغ 4/60 میلیارد دلار بوده و شامل:
فروش محتوا: 7/51 میلیارد دلار
فروش سخت افزار: 1/6 میلیارد دلار
فروش لوازم جانبی: 7/2 میلیارد دلار