بریتانیا مرکز استعدادهای بازی است که در زمینههایی مانند واقعیت جایگزین، هوش مصنوعی و موبایل پیشگام است. آموزش عالی بریتانیا حامی قوی صنعت بازی است و با دانشگاهها و کالجهای متعددی که دورههای بازیهای دیجیتال را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه میدهند، همکاری میکند. انجمن TIGA در ژانویه ۲۰۱۵ یک فرایند اعتباربخشی را معرفی کرد تا اطمینان حاصل کند که دانشگاهها و کالجها میتوانند فارغالتحصیلانی با مهارتهای مرتبط با صنعت بازی را تولید کنند… این گزارش به وضعیت اشتغال در حوزه بازیهای دیجیتال در بریتانیا اشاره دارد. آنچه در ادامه میآید، توسط خانم مهشید شهیدی، پژوهشگر همکار دایرک جمعآوری شده است.
وضعیت شاغلان در صنعت بازی در بریتانیا بر مبنای نوع شغل
بر اساس اطلاعات گزارش صنعت بازی در انگلستان که از سوی دانشگاه شفیلد منتشر شده است، ۳ گروه فروش و بازاریابی، عملیات تجاری و برنامهنویسی بیشترین میزان شاغلان را در صنعت بازی این کشور به خود اختصاص دادهاند. دادههای این گزارش نشان میدهد که تعداد شاغلان در بخش طراحی و دیزاین از ۱۱% در سال ۲۰۲۰ به ۸% در سال ۲۰۲۲ کاهشیافته است.
باتوجهبه نمودار زیر بزرگترین گروه از شاغلان در صنعت بازی در انگلستان، افرادی بودند که بهعنوان کارمندان تماموقت و دائمی استخدام شده بودند.
در مقایسه با دادههای جمعآوریشده در سال ۲۰۱۹، این گروه از ۷۸% به ۸۲% افزایشیافته است و تعداد افراد آزادکار و پارهوقت همگی تا حدودی کاهشیافتهاند.
بررسی سوابق فعالیت شاغلان در این صنعت نشان میدهد که نزدیک به یکسوم از شاغلان برای بیش از یک دهه در حوزه تولید بازیهای دیجیتال کار کردهاند، درحالیکه بیش از نیمی از پاسخدهندگان حداقل برای پنج سال در صنعت بازی مشغول فعالیت بودهاند. ۱۲% شاغلان نیز برای کمتر از یک سال در زمینه تولید بازیها کار کردهاند.
وضعیت شاغلان در صنعت بازی بر مبنای سن
نیروی کار صنعت بازیهای بریتانیا افراد جوانتر بیشتری نسبت به کل نیروی کار بریتانیا دارد. ۱۳% از افرادی که در حوزه بازی کار میکنند ۲۵ سال یا کمتر دارند که این عدد را میتوان با رقم ۱۰% در کل نیروی کار بریتانیا مقایسه کرد، علاوه بر این در مجموع ۶۱% از افرادی که در صنعت بازیها کار میکنند ۳۵ سال یا کمتر دارند که میتوان آن را با ۳۳% از افراد در کل نیروی کار مقایسه کرد.
بااینوجود درحالیکه نیروی کار صنعت بازیهای بریتانیا جوانتر از نیروی کار کلی است، در مقایسه با سرشماری سال ۲۰۲۰ دچار تغییرات شده است. در مجموع ۶۱% از شاغلان پاسخ دادهاند که ۳۵ سال یا جوانتر بودهاند که این عدد نسبت به ۶۶% دو سال قبل کاهشیافته است.
وضعیت شاغلان در صنعت بازی بر مبنای جنسیت
بهطورکلی، ۶۷% از فعالان شاغل در صنعت بازی بریتانیا را مردان و ۳۳% را زنان تشکیل میدهند. درصد شاغلان زن از سال ۲۰۲۰ از ۲۸% به ۳۳% افزایشیافته است. مشخصات جنسیتی شاغلان در صنعت بازی با سن متفاوت است. در گروههای سنی ۳۶ سال و بالاتر نسبت مردان بیشتر است، درحالیکه در گروه زیر ۲۵ سال بیشترین نسبت مربوط به زنان است.
وضعیت شاغلان در صنعت بازی بر مبنای ملیت
بررسیها نشان میدهد که ۷۱% از شاغلان فعال در صنعت بازی بریتانیا را مردم و افراد دارای تابعیت بریتانیا تشکیل میدهند، ۲۰% دارای ملیت یک کشور در اتحادیه اروپا هستند و ۹% تابعیت یک کشور دیگر را دارند، همچنین در پاسخ به این سؤال که در کدام کشور دوران کودکی هزینه خود را گذراندهاند؛ در سراسر نمونه، ۸۱ کشور مختلف حضور داشتند.
در مجموع میتوان گفت، صنعت بازی یکی از بزرگترین بخشهای صنعت سرگرمی در جهان است و هر روز نیز بیش از گذشته درحالرشد است. صنعت بازیها بهشدت رقابتی است و این صنعت به بهترین استعداد با مهارتهای بالا نیاز دارد و بریتانیا در موقعیت بسیار خوبی در تولید بازیها و همچنین تربیت نیروی انسانی قرار دارد. سرشماری صنعت بازیهای بریتانیا در سال ۲۰۲۲ نشان میدهد که ۶۷% نیروی کار مرد و ۳۳% را زنان تشکیل میدهند.
آمارها همچنین نشان میدهد نیروی کار صنعت بازی در بریتانیا بهشدت بینالمللی باقیمانده است، بهطوریکه ۲۰% از افراد در صنعت بازیهای بریتانیا ملیت خود را از منطقه اقتصادی اروپا و ۹% از بقیه جهان گزارش کردهاند.