مروری بر فعالیت برخی از مراکز آموزش بازی سازی در جهان ( بخش اول)

0
49

امروزه به نظر می‌آید بازی‌های ویدئویی به عنوان یکی از  شکل‌های سرگرمی برای همه نسل‌ها جذاب شده‌ است و دیده می‌شود که افراد در گروه‌های سنی متفاوت به انواع مختلفی از آن با توجه به علایق و ترجیحات خود روی آورده‌اند که استقبال گسترده از مصرف این صنعت فرهنگی در جهان سبب توسعه مراکز آموزشی در این حوزه در سطح جهان شده است، در این یادداشت برخی از این مراکز به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند.

آنچه در ادامه می‌آید، توسط خانم مهشید شهیدی، پژوهشگر همکار دایرک جمع‌آوری و تنظیم شده است.

برای فعالیت در صنعت بازی‌های ویدئویی همچون سایر صنایع فرهنگی نقش آموزش و مهارت افزایی بسیار ضروری و پراهمیت است، در این صنعت به دلیل رقابت گسترده در سطح جهانی، نقش استفاده از منابع روز و مناسب و پرورش تکنیکی و فنی بسیار ضروری و با اهمیت است. در حقیقت بازی‌های ویدئویی ارتباط مستقیمی با توسعه فناوری‌های گوناگون داشته و رشد خود را بر لبه دانش و نوآوری‌های روز دنبال می‌کنند. تاکید بر فناوری‌های گوناگون از این جهت است که برخی از پیشرفت‌ها مستقیما در حوزه رایانه اتفاق می‌افتند و برای مثال نسل‌های جدیدتر سخت افزارها یا نرم افزارهای رایانه‌ای با حک شدگی در صنعت بازی تثبیت و همه‌گیر می‌شوند اما این در حالی است که برخی دیگر از فناوری‌ها مستقیما در این حوزه نیستند؛ ولی در نهایت حول بازی‌های ویدئویی هویت خود را گسترش می‌دهند، برای مثال فناوری‌های زیرساختی همچون بلاکچین نیز به سرعت کاربرد خود را در زمینه بازی پیدا کرده و در حال بزرگتر شدن است. در مجموع می‌توان آموزش ابزارهای مختلف نظیر یونیتی، نرم افزار بیلد باکس[1]، آموزش سبک‌شناسی بازی‌های کامپیوتری، آموزش برنامه نویسی اسکرچ [2]و …را می‌توان در زمره دوره‌های آموزشی مرتبط با صنعت بازی‌سازی[3] دانست.

نمونه‌های موفق از مراکز آموزش بازی‌سازی در جهان

1.CG Spectrum                                                                                                                                           

یک موسسه آموزشی آنلاین است که آموزش‌های تخصصی در حوزه مهارت‌های صنعتی، انیمیشن، افکت‌های تصویری و بازی‌سازی ارائه می‌دهد. این موسسه در سال  2022 در کشور استرالیا تاسیس شد و متعهد گشته تا استعداد‌های خلاقانه و فنی هنرمندان را پرورش دهد. CG Spectrum  با کارگاه‌های تمرینی و پروژه‌های علمی این فرصت را به دانشجویان می‌دهد تا بااستفاده از تکنیک‌های پیشرفته و به‌روز تجارب حقیقی در صنایع مختلف کسب کنند.

موسسه آموزشیCG Spectrum  در حال حاضر در سه حوزه آموزشی 1.مفاهیم خلاقانه مثل مفاهیم و قواعد کلی بازی، فیلم، هنر، طراحی، روایت‌گری و نورپردازی 2.مفاهیم حوزه صنعت مثل تاریخچه کلی صنعت، ارتباطات، شناخت و حل مسئله، مدیریت پروژه، راه‌اندازی کسب‌و‌کار و بازاریابی 3.مفاهیم و مهارت‌های فنی مثل ساخت مفاهیم تصویری، تکنیک‌های ساخت کاراکتر،Level Design، طراحی کاراکتر آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد.

2. Game Academy

گیم آکادمی یک موسسه فرانسوی فعال درحوزه بازی است که متمرکز برسه حوزه 3D،گیم دیزاین و هنر است. این موسسه توانسته برنامه‌های جامعی برای توسعه‌دهندگان و هنرمندان حوزه بازی ارائه دهد. هدف این آکادمی برآورده کردن تقاضای روبه رشد مخاطبان این حوزه است. در حال حاضر این آکادمی با استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند Unreal Engine ،Zbrush ،Unity،Substance ،Photoshop و … تعلیم داده و به صنعت بازی ارائه می‌دهد.آموزش‌های آکادمی بازی 70درصد به‌صورت تئوری و 30درصد به‌صورت عملی با هدف ساخت بازی درگروه‌هایی متشکل از طراحان هنری، برنامه‌نویسان و راهبران است.

3.ARTFX Schools                

 ARTFX  یک کالج هنر غیرانتفاعی فرانسوی است که دانشجویان را در زمینه‌های مختلفی مثل VFX،CGI،3D انیمیشن و بازی‌های ویدئویی آموزش می‌دهد. این کالج که توسط متخصصان حوزه بازی، فیلم و ویژوآل افکت تاسیس شده، تنها کالج تخصصی اروپا است که به تجمیع CGI  و لایو‌اکشن در آموزش‌هایش می‌پردازد و تبدیل به مرکزی برای رجوع برای آموزش‌هایی در حوزه CGI وCG  شده است. در این کالج دانشجویان می‌توانند مهارت‌های حرفه‌ای خود را توسعه دهند و شبکه‌ای قوی از ارتباطات با هنرمندان مطرح این حوزه ایجاد کنند. آمارها نشان می‌دهد این کالج نرخ اشتغال‌زایی 99درصد پس از تحصیل در استودیو‌های تخصصی را داراست.

4.Future Games    

انیستیتو تخصصی Future Games  با شعار «جایی که مسیرشغلی‌تان از آن آغاز می‌شود» با پردیس‌های علمی‌اش در شهرهای مختلف سوئد و لهستان دامنه متفاوتی از برنامه‌های آموزشی را به مخاطبان پیشنهاد می‌دهد. از دوره‌های کوتاه مدت فصلی گرفته تا دوره‌‌های آموزشی بلندمدت به علاقه‌مندان. این انیستیتو با 20 سال سابقه حضور در حوزه بازی حائز بالاترین رتبه‌های آموزشی در دنیا است.

انیستیتو Future Games در حوزه طراحی بازی، برنامه‌نویسی، افکت‌های بصری، کنترل کیفیت فعال است. این انستیتو با نرم افزارهایی مانند Adobe After Effect،Adobe Audition، Blender، Houdini،Maya،Unreal Engine،Unity و…آموزش‌های خود را ارائه می‌دهد.

5.PIXL VISN

این موسسه در سال 2010 در کلن آلمان تأسیس شده است و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز استعدادیابی هنرمندان جلوه‌های بصری سه بعدی در منطقه آلمانی زبان به شمار می‌آید. مربیان این موسسه در  استودیوهای بزرگ در سراسر جهان کار می‌کنند و به ساخت فیلم‌های برجسته هالیوود، سریال‌های تلویزیونی موفق و بازی‌های ویدئویی پرفروش کمک می‌کنند.

PIXL VISN به طور مداوم یکی از بهترین مدارس در جهان است و از سال 2018، بارها و بارها در رده‌بندی مدارس جهانی رسمی در لیست 10 مدرسه برتر جهان در دسته بندی‌های جلوه‌های بصری و انیمیشن سه بعدی قرار گرفته است.

[1] Buildbox

[2] Scratch

[3] لازم به ذکر است در این گزارش، مقصود از بازی‌سازی، فرایندی برای ساخت، توسعه و عرضه یک بازی است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here