گزارش «نمای باز ۱۴۰۲: شاخص‌ترین اطلاعات مصرف رسانه بازی‌ در ایران» منتشر شد

0
78
نمای باز 1402

معرفی این گزارش:

گزارش «نمای باز ۱۴۰۲» مبتنی بر داده‌های حاصل از یک پیمایش ملی است که طی آن اطلاعات ۶٬۵۲۱ خانوار (معادل ۲۰٬۹۰۱ نفر) گردآوری گردید. ۶٬۶۸۰ نفر در سال ۱۴۰۲ با یکی از دستگاه‌های کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی هوشمند، تبلت و یا کنسول بیش از یک ساعت در هفته بازی کرده‌اند. اگرچه این عدد معادل حدود ۳۲ درصد از نمونه خام است. اما پس از اعمال وزن‌های آماری، مشخص شد که ۳۴/۳ درصد از جامعه ایران بازیکن (گیمر) محسوب می‌شوند.

مسئولیت طراحی پرسشنامه، تعیین حجم و ساختار نمونه، تدوین روش‌شناسی و نظارت بر تمامی مراحل اجرا بر عهده مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) بوده است. اجرای میدانی این طرح نیز بنا به تصمیم بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) انجام پذیرفت.

برای تضمین نمایندگی آماری مناسب، روش نمونه‌گیری خوشه‌ای.طبقه‌ای به کار گرفته شد؛ بدین معنا که بر اساس توزیع واقعی جمعیت کشور، سهم هریک از روستاها، شهرهای غیرمرکزی و مراکز استان‌ها در نمونه لحاظ گردید. شایان ذکر است اگرچه عملیات گردآوری داده‌ها در ابتدای سال ۱۴۰۳ صورت گرفت، اما متغیرهای مصرفی و رفتاری مورد پرسش، ناظر بر سال ۱۴۰۲ است.

فرایند طراحی و اجرای پیمایش با بهره‌گیری از راهنمایی‌های مشاوران و متخصصان صورت گرفت. همچنین، روش محاسبات و استنتاج‌های آماری به تأیید جمعی از صاحب‌نظران برجسته این حوزه همچون مرکز سیاست‌پژوهی و تحلیل داده نمافر و مرکز پژوهش‌های مجلس رسیده است.

فهرست مطالب:

_ مقدمه

_ روش‌شناسی گزارش

_ در یک نگاه

_ چه کسانی بازی می‌کنند؟

_ چگونه بازی می‌کنند؟

_ چه بازی‌هایی می‌کنند؟

_ چگونه تماشا می‌کنند؟

_ چقدر هزینه می‌کنند؟

_ رو به جلو

_ ما چه کسانی هستیم؟

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here