بازیهای تبلیغاتی با هدف تبلیغ برای یک محصول، خدمت یا شرکت ساخته میشوند. بعضی از این بازیها تنها با هدف معرفی یک برند طراحی میشوند و برخی برای تبلیغ یک محصول ویژه از یک شرکت روانه بازار میشوند. این بازیها اغلب رایگان هستند. گاهی بازیهای تبلیغاتی بهطور مستقل ساخته نمیشوند بلکه طی قراردادی که میان یک برند با شرکت سازنده یک بازی محبوب منعقد میشود، تبلیغ محصول آن برند در بازی صورت خواهد گرفت مثلاً خواهید دید که کاراکتر موجود در بازی از نوشیدنی یک برند معروف استفاده میکند. در این یادداشت به اشتباهاتی که ممکن است در مراحل مختلف ساخت یک بازی تبلیغاتی روی دهد و بازی را با شکست مواجه کند، اشاره خواهیم کرد. با اجتناب از این اشتباهات خواهید توانست یک بازی تبلیغاتی موفق بسازید.
اهداف تجاری
کوتاهمدت فکر میکنید
ساخت بازیهای دیجیتال، پیچیدهتر و گرانتر از ساخت سایر رسانهها است. به همین دلیل ساخت یک بازی برای رسیدن به اهداف کوتاهمدت، درواقع هدر دادن پول خواهد بود. بازیهای دیجیتال میتوانند در دورههای طولانی عملکرد مناسب داشته باشند و بازیهای موفق را نیز میتوان با افزودن محتوای جدید، گسترش داد.
اهداف متناقض را پیگیری میکنید
ممکن است برای یک بازی تبلیغاتی بیش از یک هدف تجاری تعریف شده باشد اما اگر این اهداف در تقابل با یکدیگر عمل کنند، بازی موردنظر موفقیت ناچیزی در دستیابی به هریک از این اهداف خواهد داشت. اگر در پی افزایش شهرت برند خود هستید به بازیکنان زیادی نیز نیاز دارید در عین حال اگر به دنبال جمعآوری اطلاعات باشید خواهید دید که برخی از کاربران علاقهای به مشارکت در این کار نداشته و از بازی استقبال نخواهند کرد. این دو هدف با یکدیگر در تعارض بوده و نباید هر دو به عنوان اهداف یک بازی مد نظر قرار گیرند. بنابراین یک قانون خوب در بازیهای تبلیغاتی وجود دارد که میگوید: «بر روی یک هدف تمرکز کنید».
هنگامی که کانالهای کافی برای دسترسی به مخاطبان موردنیاز خود ندارید، اقدام به استفاده از بازی تبلیغاتی میکنید
اگر بازی خود را در یک فروشگاه عرضه کنید و انتظار داشته باشید که هزاران نفر نیز آن را بازی کنند باید گفت که پروژه خود را با شکست روبرو خواهید ساخت. بدون در دست داشتن بودجه کلان بازاریابی و دسترسی به تعداد قابل توجهی از کانالهایی که شما را به مخاطب هدف خود متصل میسازند نمیتوان موفقیت در بازیهای تبلیغاتی را تضمین کرد.
طراحی بازی
جنبه سرگرمی بازی را نادیده میگیرید
از بازی تبلیغاتی، تنها برای تبلیغ و ترویج محصولات یا برند خود استفاده نکنید بلکه با بازیتان مشتریان خود را شاد و سرگرم کنید. با جذاب کردن بازی میتوانید ارتباط مثبتی را میان مشتریان و برند خود به وجود آورید. اگر بازی، سرگرمکننده و جذاب نباشد هیچکس آن را بازی نخواهد کرد.
ایدههای بازیسازی خودتان را بهکار میبرید
بعید است که ایده شما برای ساخت بازی، ایدهای ناب و تازه باشد و از اهداف تجاری و ارزشهای برند موردنظر پشتیبانی کرده و در نهایت منجر به یک محصول منسجم سرگرمی شود. توصیه ما این است که از متخصصان این حوزه کمک بگیرید.
به سراغ یک شرکت رسانهای معمولی برای ساخت بازی میروید
هرچند که بازیهای دیجیتال ابعاد مشترکی با سایر رسانهها نظیر ویدئو دارند اما رسانههای خانگی قدیمی وسیله مناسبی برای ساخت بازی نیستند. چندین دلیل برای این ادعا وجود دارد ولی بهطور خلاصه باید گفت که این رسانههای خانگی، شما را مستعد ارتکاب بسیاری از اشتباهاتی خواهند کرد که در این مطلب به آنها اشاره کردهایم.
به هنگام طراحی بازی از دید مشتری به آن نگاه نمیکنید
مهمترین ابزاری که به هنگام طراحی بازی تبلیغاتی به کارتان میآید، شناخت شما از مخاطبانتان است. تا جایی که میتوانید درباره مخاطب هدف خود دانش کسب کنید و آن را در اختیار تیم طراحیکننده بازی قرار دهید. اطلاعاتی نظیر اینکه این افراد چه کسانی هستند؟ چه میکنند؟ علاقهمندیهایشان چیست؟ به چه چیزهایی اهمیت میدهند؟ و چه چیزی آنها را به انجام کاری ترغیب میکند؟ میتواند کمک شایانی به طراحی بازی کند.
نمونه اولیه نمیسازید
یکی از راههای مطمئن برای طراحی یک بازی سرگرمکننده و جذاب، دنبال کردن یک روند تکراری و آزمایش بازی بهطور منظم با بازیکنان واقعی است. به همین منظور یک گروه آزمایشی از بازیکنان تشکیل دهید و بازی را پیش از آنکه بهطور عمومی منتشر کنید بر روی این افراد مورد آزمایش قرار دهید.
کورکورانه بازیهای محبوب را تکثیر میکنید (کلون میکنید)
تکثیر مجدد بازیهای محبوب موجود در بازار، مزایایی دارد اما در اینجا باید به معایب آن هم اشاره کنیم:
– بازی تبلیغاتی ساختهشده بر این اساس اغلب با در مقایسه با بازی اصلی، ضعیف به نظر میرسد بهخصوص اگر با بودجهای کم ساخته شده باشد.
– این بازی ممکن است با برند یا اهداف تجاری شما ناسازگار باشد.
– تاکنون نسخههای بسیاری از بازیهای محبوب تکثیر شده است و بازی شما هم یک محصول تکراری به نظر خواهد رسید.
– بازیکنان حرفهای ممکن است از اینکه شما از خلاقیت دیگران در بازیهای محبوب برای رسیدن به موفقیت خود استفاده میکنید، خشمگین شوند.
از شاخص کلیدی عملکرد (KPI) برای اندازهگیری میزان موفقیت بازی خود در دستیابی به اهداف تجاری استفاده نمیکنید
علاوه بر استفاده از شاخص کلیدی عملکرد در کسبوکار باید این شاخص را در بازی طراحیشده خود نیز اندازهگیری کنید تا بتوانید بر سلامت بازی خود نظارت داشته باشید. اگر بازی تبلیغاتی شما عملکرد مناسبی بهعنوان یک بازی نداشته باشد، نمیتوانید به اهداف تجاری خود دست یابید. سنجش شاخص کلیدی عملکرد بازی به بازسازی و بهبود آن کمک کرده و نهایتاً KPI کسبوکارتان را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.
محتوای بازی را میفروشید
گاهی صاحبان مشاغل تلاش میکنند تا هزینههای ساخت بازی تبلیغاتی را از طریق فروش بازی یا محتواهای اضافی، جبران کنند. کسب درآمد از بازیهای دیجیتال، کسبوکاری متفاوت از آن چیزی است که به آن مشغول هستید و تلاش برای کسب درآمد از بازیها همزمان با تلاش برای بهبود کسبوکار اصلیتان موجب کاهش شانس موفقیت و اثرگذاری بازی تبلیغاتی شما خواهد شد.
تلاش میکنید تا از بازی خود از طریق تبلیغات درآمد کسب کنید
این کار مثل این است که یک تلویزیون تبلیغاتی بسازید و از شرکتهای دیگر پول بگیرید تا بیلبورد تبلیغاتیشان را در آگهیها نشان دهید. این کار بیمعنی به نظر میرسد. تبلیغات ثانویه، بازیکنان را اذیت کرده و متوسط زمان انجام بازی و پایداری آن در میان بازیکنان را کاهش میدهد.
بازیکنان را مجبور میکنید که ابتدا ثبتنام کنند و سپس به آنها اجازه بازی میدهید
در یکی از پروژههای بازیسازی که بهطور آزمایشی راهاندازی شده بود، نیمی از بازیکنان قبل از آنکه وارد مرحله ثبت نام شوند، بازی را ترک کردند. با وادار کردن بازیکنان به ثبت نام پیش از انجام بازی، ریسک از دست دادن بسیاری از آنها را به جان خواهید خرید.
اطلاعاتی بیش از آنچه نیاز دارید از مخاطب میپرسید
حداقل اطلاعاتی که نیاز دارید را از بازیکن بپرسید تا تجربه مثبتی از بازی خود در ذهن بازیکن شکل دهید. هرچه دادههای کمتری را از بازیکن دریافت کنید، با ریسک کمتری در از دست دادن بازیکنان در ابتدای بازی روبرو خواهید شد، بازی شما جذابیت کمتری برای هکرها خواهد داشت و مجبور به عبور از حلقههای کمتری از مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی خواهید بود.
بازیکنان را ترغیب به اشتراکگذاری چیزهایی میکنید که جذابیتی برای آنها ندارد
اگر میخواهید بازیکنان محتواهایی از بازی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند باید اطمینان حاصل کنید که این بخش از بازی هم برای بازیکن و هم برای دیگران جذاب و سرگرمکننده باشد. محتوای موردنظر باید منحصر به فرد و سرگرمکننده باشد و بازیکن بتواند از طریق آن برای دیگران رجزخوانی کرده و به موفقیتهایش ببالد.
از جایزههای مجازی استفاده نمیکنید
اعطای جایزههای فیزیکی برای بازیکنان جذابیت ایجاد میکند اما نباید شما را از فرصتی که جایزههای فیزیکی برایتان فراهم میآورد نیز غافل کند. البته باید این را هم در نظر داشت که جایزههای مجازی تنها زمانی کارا هستند که بازی شما به اندازه کافی جذاب باشد.
امکان خاموش کردن موسیقی و صدا را در بازی قرار نمیدهید
سه دلیل وجود دارد که بازیکنان صدا یا موسیقی بازی را خاموش میکنند: (1) صدا یا موسیقی اعصابشان را خرد میکند، (2) در جایی بازی میکنند که نمیتوانند بازی را با صدا انجام دهند، (3) میخواهند به موسیقی دیگری بر روی دستگاه خود گوش دهند. بازیکنان اگر نتوانند صدا یا موسیقی بازی را قطع کنند، ممکن است انجام بازی را متوقف کنند.
ژانر، تم یا مکانیکهایی از بازی را بهکار میگیرید که در تضاد با ارزشهای برندتان است
اگر یک بازی غیر خشن میخواهید قطعاً یک بازی با ژانر اول شخص تیرانداز نمیسازید. همچنین اگر نمیخواهید محصولی که در حال تبلیغ آن هستید، قطعه قطعه شود بازیای مشابه فروت نینجا نمیسازید. صاحبان برندها هنگامی که تصمیم میگیرند بازی مشابهی با یکی از بازیهای محبوب موجود در بازار بدون در نظر گرفتن کاربرد آن در تبلیغ برند خود بسازند بهشدت مستعد افتادن در دام این اشتباه هستند. گاهی اشتباه اول منجر به دومین اشتباه میشود و طراحان بازی مهمترین مکانیکهای موجود در یک بازی معروف را با هدف اصلاح ناسازگاری با برند خود، حذف میکنند. بهعنوان مثال بازی فروت نینجا بدون قطعه قطعه کردن چیزها اصلاً جذاب نیست.
ژانر، تم یا مکانیکهایی از بازی را بهکار میگیرید که در تضاد با اهداف تجاریتان است
بهعنوان مثال، اگر هدف تجاری شما برقراری ارتباط با مخاطب بهمنظور افزایش ارزشهای برندتان باشد، یک بازی کازینویی مناسب این کار نیست هرچند که این سبک از بازی برای اهداف تجاری دیگری کارآمد به نظر برسد.
از متن داخل بازی برای آموزش به مشتریهای خود استفاده میکنید
افراد در داخل بازی یا برنامکهای دیگر چیزی را نمیخوانند چراکه بازیها برای بازی کردن هستند و نه برای خواندن. بنابراین بهتر است آنچه میخواهید به مخاطبان خود بگویید را از طریق طراحی بازی و مکانیکهای آن منتقل سازید.
بیش از حد بر جایزههای فیزیکی تکیه میکنید
اگر میخواهید جایزههای فیزیکی را همراه بازی بهکار بگیرید باید نقش این جایزهها را بهخوبی بشناسید. بازی طراحیشده شما باید بهقدری جذاب باشد که دیگر نیازی به تطمیع بازیکن به انجام بازی از طریق جوایز مختلف نداشته باشد. از طرفی جایزهها هر قدر هم بزرگ باشند نمیتوانند طراحی بد یک بازی را جبران کنند.
یک بازی اشتباه برای مخاطب هدف خود میسازید
سبکی از بازی را برای طراحی انتخاب کنید که موردعلاقه مخاطب هدفتان باشد. مثلاً بازیهای ورزشی مناسب تبلیغ محصولات ورزشی و بازیهای ماشینسواری مناسب تبلیغ ماشینها هستند.
مزایا و معایب بازیهای جاسازیشده در برنامکها (Embedded Games) در مقابل بازیهای مستقل را نمیدانید
جاسازی بازیها در برنامکهای دیگر راهی برای افزایش نرخ بقای یک بازی و دیدگاههای مثبت پیرامون آن در فروشگاههای برنامکی میشود. اما این دسته از بازیها محدودیتهای بسیاری نیز دارند و برای برخی از اهداف تجاری، بازیهای مستقل تأثیر بیشتری خواهند گذاشت.
در طول زمان در بازی خود تنوع ایجاد نمیکنید
هر چیز تکراریای در نهایت برای افراد کسلکننده میشود. بهتر است محتواهای مختلف و حتی جوایز را با یکدیگر ترکیب کنید تا طول عمر بازی خود را افزایش داده و هوادارانی وفادار برای خود دست و پا کنید.
به ویژگیهای جانبی بیش از حد اهمیت میدهید
در مورد ویژگیهای جانبی و مواردی چون اشتراکگذاری محتوا، لیدربوردها و دستاوردهای بازیکنان، خساست به خرج دهید. نمیخواهیم بگوییم که آنها را نادیده بگیرید اما این موارد بهتر است که بازی شما را پشتیبانی کنند نه اینکه بر آن سایه بیاندازند.
توازن میان پلتفرمها را نادیده میگیرید
بازیهای تبلیغاتیای وجود دارند که بر روی هر پلتفرمی موفق عمل کردهاند. مشکل زمانی ایجاد میشود که شما سعی میکنید یک بازی مبتنی بر کنسول را بهصورت آنلاین بسازید یا بودجه ساخت یک بازی فلش را برای ساخت یک بازی حرفهای بهکار بگیرید؛ نتیجه بسیار ضعیف بوده و با این کار پول زیادی را از دست خواهید داد.
بازی را بیش از حد پیچیده میکنید
جذابیت بازی مستلزم پیچیدگی آن نیست. بازی را ساده بگیرید و بودجه خود را طوری صرف کنید که مطمئن باشید بازیتان از لحاظ طراحی، جذاب بوده و از دید هنری، فوقالعاده به نظر میرسد و همچنین موسیقی گیرایی دارد. بازیهای تبلیغاتی پیشرفته از لحاظ تکنیکی نیز جایگاه ویژه خود را دارند اما این دسته از بازیها تنها زمانی شانس موفقیت دارند که پول کافی برای آن هزینه شده باشد.
بازی کوچکی را درون یک بازی دیگر قرار میدهید
این یک تصور غلط است که این کار بازی را جذابتر میکند. درحالیکه اینطور نیست و این شیوه فقط موجب افزایش هزینهها و آزردن بازیکن میشود.
اجرای بازی
عناصر برند خود را متناسب با سبک بازی طراحی نمیکنید
اگر بازی شما با سبک دوبعدی طراحی شده است باید لوگو و محصولاتتان نیز با همین سبک طراحی شوند. اگر این کار در تضاد با مقررات برند شما قرار دارد پس بهتر است از سبکی استفاده کنید که نیازمند تغییر سبک طراحی لوگو و محصولات خود نباشید. برند کوکاکولا نمونه بارز رعایت این قانون است.
برای آرت بازی هزینه نمیکنید
بازی، برند شما را بزرگ میکند و اگر از دید هنری ضعیف به نظر برسد، برند شما نیز ضعیف ارزیابی خواهد شد. بازیکنان اگر از آرت بازی لذت ببرند ممکن است اسکرینشاتهایی از آن را با دیگران به اشتراک بگذارند و همین امر به تبلیغ هرچه بیشتر برند کمک خواهد کرد.
وقت و هزینه کافی برای صدا و موسیقی بازی نمیگذارید
موسیقی درون بازی یکی از مواردی است که بازیکنان را به انجام آن ترغیب میکند. صداسازی مناسب میتواند از موسیقی هم جذابتر باشد.
بازاریابی
به اندازه کافی برای بازی بازاریابی نمیکنید
اگر بازی خوبی ساخته باشید، به راحتی میتوانید آن را تبدیل به محبوبترین بازی تبلیغاتی کنید برای بالا بردن تعداد افرادی که در معرض بازی قرار میگیرند، نیاز به بازاریابی دارید:
– تصویری قهرمانانه از بازی خود ساخته و در صفحه اصلی سایت قرار دهید.
– بازی خود را از طریق یک ویدئوی کوتاه که گیمپلی بازی را نمایش میدهد در شبکههای اجتماعی معرفی کنید.
– با استریمرها در ارتباط باشید.
– از کانالهای غیر دیجیتال استفاده کنید نظیر پوسترهای فروشگاهی، بستهبندی محصولات و تبلیغات چاپی.
درباره بازی خود اغراق میکنید
در بازاریابی نباید بازی خود را بهتر از آن چیزی که هست نشان دهید. نگران ضعیف بودن بازی خود نباشید چراکه بازی شما حتماً نباید بهترین باشد. بازی جذابی که به درستی با برند شما سازگار شده، میتواند عملکرد مناسبی داشته و بازیکنان بسیاری را جذب کند.
نامی ضعیف برای بازی انتخاب میکنید
نام بازی تبلیغاتی شما باید منحصر به فرد با قابلیت تلفظ آسان، به یاد ماندنی، مرتبط، برگرفته از نام برند و با قابلیت جستجو (مثلاً حروف غیر الفبایی در آن وجود نداشته باشد) باشد.
عملکردها
از بازی خود به عنوان یک کانال بازاریابی اضافی استفاده نمیکنید
زمانی که یک بازیکن با بازی شما درگیر میشود، میتوانید از این فرصت استفاده کرده و با وی ارتباط برقرار کنید چراکه بازی میتواند بهعنوان یک وسیله قدرتمند در رساندن اخبار و پیامهای شما عمل کند. استراتژیهایی چون ارسال نوتیفیکیشن یا انجام مکالماتی در بازی از جمله راههای ارتباط با مخاطب است. اما مراقب باشید که این پیامها مرتبط بوده و حتماً با اجازه مخاطب برای وی ارسال شود.
انجمنی را برای بازی خود تشکیل نمیدهید
بازیهایی که توسط انجمنهای قدرتمند پشتیبانی میشوند، بیشتر عمر میکنند. این بازیها بازیکنان بیشتری را جذب میکنند چراکه اعضای انجمنها آن را مورد حمایت قرار میدهند. راهی آسان برای گرد هم آمدن بازیکنان به وجود آورید و سپس خودتان مدیریت آن را به دست بگیرید، در غیر این صورت کنترل انجمن از دست شما خارج شده و امکان آسیب به برندتان وجود خواهد داشت.
برای پشتیبانی از بازی برنامهریزی نمیکنید
ممکن است در مسیر بازی مشکلی به وجود آید، در این صورت باید تیمی آماده داشته باشید که در سریعترین زمان وارد عمل شده و مشکل را برطرف کند. همچنین باید همیشه پاسخگوی سؤالات مشتریان بوده و براساس رفتار آنها تغییرات لازم را اعمال کنید.
به تقلب در بازی فکر نمیکنید
بعضی بازیکنان تقلب میکنند و جذابیت بازی را برای دیگر بازیکنان از بین میبرند. شما نیازمند سیستمی هستید که شکلهای تقلب را شناسایی کرده و راهی را برای پاسخ به تقلبها پیدا کند.
به بازسازی و مراقبت از بازی خود فکر نمیکنید
مراقبت از بازیها دشوارتر از سایر رسانهها است. بسیاری از بازیهای تبلیغاتی که چند سال پیش ساخته شدهاند امروز دیگر جذابیتی ندارند. با فکر کردن درباره سرنوشت بازی خود پس از به پایان رسیدن دورهاش میتوانید از فراموشی بازی خود جلوگیری کنید.
بازیهای تبلیغاتی زمانی که درست و مناسب ساخته شده و بهکار گرفته شوند، میتوانند نتایج شگفتانگیزی را بهوجود آورند. در ساخت این بازیها اشتباهاتی که به آن اشاره کردیم را در نظر داشته باشید و سپس به سراغ ساخت یک شاهکار بروید.
برای مطالعه منبع اصلی این یادداشت به لینک زیر مراجعه نمایید: