کدام بازی‌های موبایلی بالاترین امتیازها را می‌گیرند؟ / یادداشت چهارم از سلسله تحلیل‌های رگرسیونی روی داده‌های کافه بازار

0
42 بازدید
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مقدمه

در تحلیل‌های رگرسیونی روی داده­‌های کافه بازار، به بررسی عوامل تأثیرگذار بر هر بازی در کسب رضایت کاربران و مشخص کردن ویژگی‌های مؤثر در کسب امتیاز بیشتر از طرف کاربران پرداخته‌ شده است. در این گزارش، با توجه به تغییر ساختار در دسته‌بندی ژانر‌های بازی‌ که از طرف کافه بازار صورت گرفته است به بررسی بخت کسب رتبه‌ی خیلی خوب در میان ژانر‌ها و همچنین، به معرفی بازی‌هایی با بیشترین میزان رشد در تعداد نصب فعال می‌پردازیم. به مانند گزارش‌های گذشته، برای انجام این گزارش از مدل رگرسیون لوژستیک برای پاسخ‌های ترتیبی استفاده کرده‌ایم. در این گزارش متغیر‌های موجود بدون تغییر نسبت به گزارش قبل باقی‌مانده است.

همچنین به‌منظور بررسی دقیق‌تر دقت مدل با تقسیم داده‌ها به دو گروه داده‌های آموزشی که شامل ۷۰ درصد داده‌ها می‌شوند و داده‌های آزمایشی که باقی ۳۰ درصد داده را در برمی‌گیرند به‌دقت تقریباً ۹۰.۲۶ درصدی مدل در اختصاص برچسب صحیح امتیاز تعدیل‌شده به بازی‌ها می‌رسیم.

در این یادداشت از داده­های گردآوری‌شده از فروشگاه بازار در نیمه دوم خرداد‌ماه سال ۱۳۹۹ و مفهوم امتیاز تعدیل‌شده خیلی خوب مشابه با یادداشت اول استفاده‌شده است.

۱۰ بازی با بیشترین رشد بر اساس تعداد نصب فعال در فاصله‌ی زمانی نیمه‌ی اول اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ تا نیمه‌دوم خرداد ۱۳۹۹ در جدول زیر خلاصه شده است.

ژانر

با تغییر صورت گرفته در تقسیم‌بندی ژانر بر اساس وبلاگ کافه بازار، مولفه ی ژانر از این پس به زیر بخش های استراتژی، اکشن، امتیازی، تفننی، رانندگی، شبیه سازی، کلمات و دانستنی ها، معمایی و ورزشی تقسیم میشود. در این مولفه ژانر رانندگی به عنوان رده ی مبنا در نظر گرفته شده است.

بر اساس آنچه در جدول ارائه شده است، بازی­‌های ژانر کلمات و دانستنی ها به مانند قبل بیشترین بخت را برای دریافت امتیاز تعدیل شده خیلی خوب دارا هستند. در توضیح بخت، میتوان اینگونه استدلال کرد که به‌عنوان مثال، بخت دریافت امتیاز تعدیل شده ی خیلی خوب برای یک بازی در ژانر استراتژی، ۲.۵۳ برابر بیشتر از یک بازی در ژانر رانندگی است.

مدل‌های درآمدی

وضعیت پرداخت هر بازی به هفت زیر بخش بازی‌های رایگان، رایگان با پرداخت درون برنامه‌ای، فروشی با هزینه‌ی بین ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان، ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تومان، ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ تومان و بالای ۲۰۰۰۰ تومان تقسیم می‌شود. در تحلیل این مؤلفه، بازی‌های فروشی بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ تومان به‌عنوان رده‌ی مبنا در نظر گرفته‌شده است، درنتیجه سایر زیر بخش‌های مؤلفه‌ی وضعیت پرداخت با آن مقایسه می‌شوند. جدول ۳ نتایج این تحلیل را مشخص می­کند.

بازی‌های دارای درون پرداخت به مانند قبل از بخت بیشتری برای کسب امتیاز خیلی خوب نسبت به سایر مدل‌های درآمدی برخوردار هستند. همچنین آنچه قابل مشاهده است، افزایش بخت این نوع بازی‌ها نسبت به گزارش پیشین است.

حجم بازی

حجم بازی‌ها را به پنج دسته تقسیم کرده و آن‌ها را به‌صورت متغیر دسته‌ای وارد مدل کرده‌ایم. جدول ۴ نتایج این بخش را نشان می‌دهد.

با توجه به جدول فوق بازی‌هایی با حجم بیشتر بخت بیشتری برای کسب امتیاز تعدیل شده‌ی خیلی خوب دارد.

مدت‌زمان سپری‌شده از انتشار

مدت‌زمان سپری‌شده از انتشار بازی به ۵ زیر بخش تقسیم‌شده است تا به شکل یک متغیر دسته‌بندی‌شده دربیاید. جدول ۵ نتایج تحلیل روی مدت‌زمان سپری‌شده از انتشار را مشخص می­کند. تعداد روزهای انتشار کمتر از ۵۰۰ روز به‌عنوان رده‌ی مبنا انتخاب‌شده است.

نصب فعال

تعداد نصب‌های فعال هر بازی یکی از مهمترین عوامل در بروز موفقیت بازی و کسب امتیاز تعدیل شده‌ی خیلی خوب است. ما این متغیر را نیز مانند سایر متغیر‌های کمکی به صورت دسته بندی شده وارد مدل کرده‌ایم. در این ویژگی رده‌ی مبنا تعداد نصب‌های فعال کمتر از ۱۰۰ نصب فعال بوده است. جدول ۶ نتایج این بخش را مشخص می­کند.

 

همانطور که ملاحطه میکنید، بخت دریافت امتیاز تعدیل شده ی خیلی خوب برای بازی هایی که بیش از ۵۰۰۰ نصب فعال دارند نسبت به بازی هایی با کمتر از ۱۰۰ نصب فعال حدود ۵۷.۰۹ برابر است.

آنچه در این تحقیق منعکس شد، بخش کوچکی از تلاش برای درک بهتر وضعیت بازی­‌های موبایلی در ایران است. مسلماً این تلاش‌­های آماری با کاستی­‌های فراوانی همراه بوده و راهی طولانی برای بهبود و کاربردی شدن در پیش دارد. به شکل خاص، هرچه متغیرهای بیشتری در مدل وارد شوند، نتایج مدل معتبرتر خواهد بود و در اولین یادداشت از سلسله یادداشت‌­های تحلیل رگرسیونی روی‌داده‌های کافه بازار از ساختار ساده­ای برای تحلیل استفاده‌شده است. طی کردن این مسیر به‌تنهایی میسر نخواهد بود و به همین دلیل از همه علاقه‌­مندان دعوت می­‌شود برای ارائه انتقادات و پیشنهاد‌ها، نظرات خود را به آدرس research@ircg.ir ایمیل کنند.

 

کارشناسی ارشد آمار ریاضی از دانشگاه تهران، عضو مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) و علاقه‌مند به علوم داده هستم. تحلیل داده و داده‌کاوی مربوط به حوزه بازی‌های دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهم.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید