تأثیر کوتاه‌مدت ویروس کرونا بر بازار ورزش‌های الکترونیک

0
233

در نیوزو، به‌روز نگه داشتن پیش‌بینی‌های صورت گرفته مربوط به گزارش‌های بازار ورزش‌های الکترونیکی بسیار مهم است. با توجه به تحلیل‌هایی که اخیراً در داده‌ها و تحقیقات انجام‌شده، صورت گرفته است نیوزو درآمدهای جهانی و منطقه‌ای این حوزه در سال 2020 را مورد ارزیابی مجدد قرار داده است. این یادداشت را پژوهشگر همکار دایرک، سرکار خانم هیلا هومند، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی تدوین کرده‌­اند.

نیوزو پیش‌بینی در خصوص ورزش‌های الکترونیکی را به‌آرامی تعدیل و تنظیم می‌کند: تأثیر کوتاه‌مدت ویروس کرونا بر بازار ورزش‌های الکترونیکی

اکنون تخمین ما در خصوص بازار ورزش‌های الکترونیکی درآمدی معادل 1059.3 میلیون دلار در سال 2020 است. این میزان کمتر از آخرین پیش‌بینی ما که مبلغی معادل 1100.1 بود، است. در حین حال پیش‌بینی مربوط به سال 2023 را از مبلغ 1556.7 به 1598.2 افزایش داده‌ایم که در ادامه به دلیل این تجدیدنظر اشاره خواهیم کرد.

چه چیزی موجب تجدیدنظر در پیش‌بینی نیوزو در خصوص درآمدهای حاصل از ورزش‌های الکترونیکی در سال 2020 شد؟

بزرگ‌ترین فاکتور برای تجدیدنظر در خصوص پیش‌بینی‌های صورت گرفته وضعیت ناراحت‌کننده و بی‌سابقه‌ای است که همه‌ی ما با آن روبرو هستیم: همه‌گیری ویروس کرونا یا کووید 19. در نیوزو ما شانس توانایی ادامه کار (از خانه را) داریم، بنابراین به انتشار دیدگاه‌های موجود در حوزه‌ی بازار ورزش‌های الکترونیکی و بازی‌های دیجیتالی ادامه دهیم؛ اما پیش‌ازاین کار باید این نکته را یادآور شویم که تجدیدنظر صورت گرفته ربطی به کاهش درخواست (مخاطب کاهش نیافته) و یا کاهش بستر مناسب برای عرضه ندارد (با توجه به شیوع کووید 19 تا حدی تعداد زیادی از رویدادها به تأخیر انداخته شد و یا لغو شده و یا به شکل آنلاین برگزار شده اما از تعداد سازمان دهندگان رویدادهای مرتبط کاسته نشده است). در عوض باید اظهار کنیم که مبنای این تجدیدنظر بر اساس توقف موقت فعالیت ورزش‌های الکترونیکی (حرکت به سمت رویدادهای صرفاً دیجیتال) است.

به‌طور مثال با نگاهی به تأثیر ویژه کووید 19 ما اصلاحاتی در پیش‌بینی‌های مربوط به بلیت‌ها و کالاهای این حوزه انجام داده‌ایم و میزان آن را از 121.7 میلیون دلار به 106.5 میلیون دلار و در خصوص مسائل حقوقی و حمایت‌های مالی نیز میزان آن‌ها را به ترتیب از 185.4 میلیون به 176.2 میلیون و 636.9 میلیون دلار به 614.9 میلیون دلار، تغییر داده‌ایم.

ازآنجایی‌که حقوق مربوط به رسانه‌ها و حمایت مالی عمدتاً از طریق پخش تأمین و هدایت می‌شود، ظرفیت لیگ‌ها برای انتقال و برگزاری به‌صورت آنلاین فقط روند نزولی در کالاها و بلیت‌ها را در پی دارد و درعین‌حال که رویدادهای لغو شده ریزش عمده‌ای را در اصلاحات مربوط به حقوق رسانه‌ها و حمایت مالی را موجب می‌شود.

با توجه به رویدادهای لغو شده و یا به تعویق افتاده، درآمد حاصل از ورزش‌های الکترونیکی ازآنچه تصور می‌شد سریع‌تر رشد خواهد کرد

ما تغییری کوچک اما با روندی افزایشی در درآمدهای در جریان ایجاد کردیم. قرنطینه جهانی به بینش گسترده‌تر و بالاتری منجر شده است و ما انتظار ورود متقاضیان جدیدی را به این بازار داریم؛ بنابراین در پیش‌بینی ما برای درآمد حاصل از تیم‌ها از 18.2 میلیون دلار به 19.9 میلیون دلار در سال 2020 و 31.6 میلیون دلار به 34.4 میلیون دلار در سال 2023 افزایش یافت.

در ماه فوریه تخمین زده بودیم که سررسید بازارهای برتری ازجمله آمریکای شمالی، اروپا، کره جنوبی و چین هزینه مربوط به ناشران را کاهش دهد؛ و درنهایت، برگزارکنندگان بتوانند نرخ‌های رقابتی بیشتری را برای میزبانی تورنمنت‌ها ارائه دهند و به‌این‌ترتیب به‌طور بالقوه جبران هزینه‌های حاصل از تلاش آن‌ها برای جلب حقوق رسانه‌ای و درآمدهای حامیان مالی باشد. بااین‌حال، تحلیل گسترده، روزانه و لحظه‌به‌لحظه‌ی ‌ما از بازار، نشان داد که جریان پایداری از رقابت‌های جدید، عناوین و ناشران منجر به تقاضای بیشتر و بالاتر رفتن هزینه‌های ناشران در بازارهایی که ذکر شد، گشته است.

درنتیجه در پیش‌بینی ما هزینه‌های ناشران جهانی را به مبلغ 120.2 میلیون دلار در سال 2020 افزایش دادیم؛ و همچنان اطمینان داریم که ورزش‌های الکترونیکی یک تجارت جذاب یا فرصت بازاریابی برای ناشران خواهد بود و در هر دو حوزه‌ی بازارهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته این رشد در سال‌های آینده پایدار خواهد بود.

آیا کووید 19 درآمد حاصل از استریمینگ ورزش‌های الکترونیک را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد؟

توجه به این نکته ضروری است که اصلاحات و تجدیدنظر بر مبنای تعویق‌های صورت گرفته مربوط به گذشته و یا آینده نزدیک، انتقال به بستری جدید و به‌صورت آنلاین و یا لغو کامل رویدادها است. اگر شیوع این ویروس در نیمه دوم سال جاری ادامه یافته و یا حتی به سال آینده برسد به‌احتمال‌زیاد اصلاحات نزولی بیشتری را در پیش‌بینی‌های خود اعمال خواهیم کرد.

در حال حاضر ما تأثیر رکود اقتصادی ناشی از کاهش فعالیت‌های اقتصادی حاصل از این ویروس را مدنظر قرار نمی‌دهیم. تأثیر منفی بر روی محصولاتی که موردپذیرش و اقبال عمومی افراد جامعه (افراد حقیقی نه حقوقی) است، می‌تواند درآمد حاصل از مسائل مربوط به حقوق مادی و معنوی و حمایت‌های مالی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

مانند همیشه، ما همچنان چشم‌انداز ورزش‌های الکترونیک را در بستر شرایط به وجود آمده و این عامل تأثیرگذار جهانی تحت نظر قرار خواهیم داد و اعداد و ارقام مربوط به درآمدها را در گزارش‌های چهارگانه‌ی سالانه‌ی مربوط به بازار جهانی ورزش‌های الکترونیکی، به‌روزرسانی خواهیم کرد.

اشتراک در گزارش نیوزو درباره‌ی بازار جهانی ورزش‌های دیجیتال شامل چه چیزهایی می‌شود؟

علاوه بر شرح دقیق جزئیات درآمد و شمار مخاطبان در سطح جهانی و منطقه، گزارش کامل اشتراک شامل توسعه و تحولات بر اساس منطقه، دیدگاه‌های مربوط به جمعیت، رویدادهای برتر و حق امتیاز مربوط به این رویدادها، علایق و گرایش‌های رایج است که تجارت مربوط به ورزش‌های الکترونیکی را شکل داده و یا باعث به وجود آمدن اختلال در آن می‌شوند.

این گزارش سالانه بخشی از سرویس گزارش بازار ورزش‌های الکترونیکی جهانی است که شامل زمینه‌ها و گرایش‌های رایج موجود و به‌روزرسانی پیش‌بینی‌ها، دسترسی به داده‌های بازارهای به‌مراتب کوچک‌تر و حمایت و پشتیبانی یک تحلیلگر خبره است.

این چشم‌اندازها و دیدگاه‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا فرصت‌های موجود در حوزه‌ی ورزش‌های الکترونیکی را کشف کنند و راهکارهای مناسبی را ایجاد کرده و در صدر آخرین روندهای به‌روز و رایج قرار گیرند. به همین دلیلی است که بسیاری از برندها از مشترکان این گزارش به شمار می‌روند که شامل بسیاری از بازی‌های جهانی، رسانه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده سخت‌افزار و به همین ترتیب تیم‌های ورزش‌های الکترونیکی، سازمان دهندگان و برگزارکنندگان فعال در این حوزه و حامیان مالی است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here