بی‌شک DGRC از لحاظ جامعیت و حوزه شمول رشته های علمی بی‌بدیل است

گفتگوی اختصاصی خبرگزاری مهر با فرزانه شریفی

0
448
فرزانه شریفی، مسئول اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل DGRC در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری مهر تشریح کرد: بی‌شک به دلیل جامعیت و حوزه شمول رشته‌های علمی، کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال در کشور بی‌بدیل است.

به نقل از خبرگزاری مهر، تا زمان برگزاری رسمی نخستین کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال که به همت مرکز دایرک بعنوان بازوی پژوهشی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اوایل آذرماه امسال برگزار خواهد شد، حدود سه ماه زمان باقی است. با این وجود دبیرخانه این کنفرانس شاهد استقبال پژوهشگران و محققان دانشگاهی برای مشارکت در این رویداد است.
فرزانه شریفی، مسئول اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال، در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح ضرورت‌های برگزاری این کنفرانس تحقیقاتی گفت: یکی از مهمترین ماموریت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، فعال سازی ظرفیت‌های پژوهشی کشور در حوزه بازی‌های دیجیتال و وصل کردن این ظرفیت ها به صنعت بازی است. در این زمینه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تا کنون از کلیه کنفرانس‌ها و همایش‌های داخلی که با محوریت بازی‌های دیجیتال برگزار شده‌اند، حمایت‌های متعددی کرده است اما برخی از این کنفرانس‌ها به دلیل عدم گسترش شبکه پژوهشگران، عدم اتصال دانشگاه با صنعت و عدم فعالسازی مراکز علمی سراسر کشور و نیز تمایل به انحصارطلبی بودجه‌های دولتی را به هدر داده‌اند.
شریفی ادامه داد: این کنفرانسها به دلیل دید غیرجامع، محدود و غیرنوآورانه خود به مطالعات بازی، مقالات علمی نسبتاً بی کیفیتی را وارد تولیدات علمی این حوزه کرده‌اند و این موضوع مبنای عدم تقویت بنیان‌های علمی، عدم ورود پژوهشگران جدید و در نهایت رکود پژوهش در عرصه مطالعات بازی شده است.

افزایش پژوهش؛ پراکندگی پژوهشگران!

وی افزود: ما بر اساس آمارهای موجود، طی دو سال گذشته شاهد افزایش پژوهش علمی در حوزه بازی در کشور بوده‌ایم اما پژوهش‌های صورت گرفته غالباً به صورت پراکنده و متمرکز بر حوزه‌هایی خاص منتشر شده اند که نیازهای علمی دیگر رشته ها را مرتفع نکرده و پژوهش را در حوزه‌های بسیاری همچنان مغفول نگه داشته‌اند. آمارهای مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) در پایان سال ۱۳۹۵ که با رصد کلیه پژوهش‌های داخلی صورت گرفته شامل مقالات علمی پژوهشی، مقالات کنفرانسی، پایان نامه‌ها و کتاب‌ها در حوزه بازی به دست آمد، موید ضرورت برگزاری یک کنفرانس علمی جامع بود.
مسئول اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال ادامه داد: بنابر همین ضرورت، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان متولی اصلی، اقدام به برگزاری «کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال:  گرایش‌ها، فناوری‌ها و کاربردها» (DGRC) در دوم آذرماه امسال در دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران خواهد کرد. این کنفرانس، کنفرانسی جامع و میان رشته‌ای است که هر سال با همکاری یکی از دانشگاه‌های باسابقه و فعال کشور در زمینه بازی‌های دیجیتال برگزار می شود و برگزاری آن ضمن برطرف سازی کاستی‌های گذشته در حوزه های مطالعاتی مختلف، می‌تواند ظرفیت‌های پژوهشی کل کشور را در زمینه بازی‌های دیجیتال که پیش از این فعال نشده است، فعال کند.
شریفی توضیح داد: اصلی‌ترین دلیل انتخاب دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان محل برگزاری اولین دوره DGRC، برخورداری آن از سابقه‌ای طولانی در عرصه پژوهش و بازی‌سازی در کشور بوده است و علاوه بر اساتید، مجموعه‌هایی همچون آزمایشگاه بازی‌سازی این دانشگاه، گروه‌ها و تیم‌های فعال بازیسازی و نیز شاخه دانشجویی IEEE، از شرکت کنندگان و حامیان علمی و اجرایی این کنفرانس هستند.

کنفرانس بازی‌ها با همراهی متخصصان سایر علوم

این کارشناس بازی‌های دیجیتال افزود: این کنفرانس بدون استثنا کلیه حوزه‌های علمی اعم از علوم پزشکی، فنی مهندسی، علوم انسانی و هنر و علوم اجتماعی را دربرگرفته و این امر هم در انتخاب محورهای علمی فراخوان مقالات، هم در انتخاب اعضای شورای سیاستگذاری و کمیته علمی و هم در برگزاری پنل‌های علمی و تخصصی تبلور یافته است و بی شک به دلیل این جامعیت و حوزه شمول رشته های علمی، کنفرانس تحقیقات بازیهای دیجیتال در کشور بی بدیل است.
شریفی افزود: دبیران علمی، اجرایی و دبیر برگزاری کنفرانس تحقیقات بازیهای دیجیتال از شخصیت‌های علمی و اجرایی برجسته حوزه بازی در کشور محسوب می‌شوند. دبیر علمی کنفرانس تحقیقات بازیهای دیجیتال، دکتر بهروز مینایی دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران، شاخصترین چهره علمی کشور در حوزه بازی‌های دیجیتال و نیز موسس بنیاد ملی بازیهای رایانه ای است.
به گفته مسئول اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال، ۸۰ درصد از اعضای کمیته علمی کنفرانس تحقیقات بازیهای دیجیتال، عضو هیئت علمی دانشگاههای فعال کشور در حوزه بازیهای دیجیتال هستند که به تفکیک، ۶ درصد از کل اعضای کمیته علمی استاد تمام، ۲۰ درصد دانشیار و ۵۳ درصد استادیار دانشگاه هستند و ضمناً جامعیت تخصصهای اعضای کمیته علمی کنفرانس از جنبه ارتباط با صنعت بازی به طور کامل درنظر گرفته شده است.
شریفی ادامه داد: ۳۰ درصد از اعضای کمیته علمی کنفرانس مهندسی کامپیوتر، ۱۶ درصد دکترای مدیریت، ۱۳ درصد دکترای علوم ارتباطات، ۱۳ درصد از گروه علوم پزشکی و علوم اعصاب، ۱۰ درصد دکترای روانشناسی و سایر اعضا از گروههای مختلف علمی همچون برق، فناوری اطلاعات، فیزیک و ریاضیات هستند. همچنین غالب اعضای کمیته علمی کنفرانس را اساتید دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی و علم و صنعت ایران تشکیل می‌دهند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here