برگزاری جلسه دومین کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال با حضور اعضای کمیته علمی

0
235
جلسه رسمی کمیته علمی دومین کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال، با حضور اعضای کمیته علمی این دوره از کنفرانس، دردوم مرداد ماه 1397، در محل بنیاد ملی بازی‌های رایانه­‌ای برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، صبح امروز سه‌شنبه 2 مردادماه، نشست معرفی اعضای کمیته علمی دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین‌المللی «تحقیقات بازی‌های دیجیتال» در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد. این کنفرانس قرار است در روزهای هشتم و نهم آذرماه سال جاری برگزار شود.

در آغاز جلسه ابتدا سید محمدعلی سیدحسینی معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای طی سخنانی به معرفی دبیران علمی و اجرایی کمیته علمی پرداخت. بر این اساس دکتر بهروز مینایی دبیر علمی کنفرانس، دکتر سیاوش صلواتیان دبیر اجرایی و دکتر داود نعمتی انارکی دبیر علمی ویژه این دوره از کنفرانس خواهند بود.

معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه به تعداد کل اعضای کمیته علمی به تفکیک حوزه علمی، درجه دانشگاهی و نوع دانشگاه اشاره کرد. طبق این اطلاعات تعداد کل اعضای کمیته علمی کنفرانس تا این لحظه 51 نفر است. در میان این 51 نفر 41 نفر ایرانی، 6 نفر غیرایرانی و 4 نفر ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند. 26 نفر از اعضای کمیته علمی در حوزه علوم انسانی، 18 نفر در حوزه فنی و مهندسی، 4 نفر در حوزه هنر و 3 نفر در حوزه پزشکی به فعالیت‌های علمی می‌پردازند.

از 51 عضو کمیته علمی کنفرانس، 5 نفر استاد تمام، 12 نفر دانشیار، 28 نفر استادیار، 4 نفر دارای مدرک دکتری و 2 نفر دانشجوی مقطع دکتری هستند.

در ادامه این نشست فرزانه شریفی مدیر پروژه کنفرانس در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به اقدامات بنیاد در راستای رویکرد بین‌المللی کنفرانس پرداخت. شریفی اضافه کرد علاوه بر پایگاه‌های داخلی از قبیل سیویلیکا، مقالات پذیرفته شده در پایگاه‌های IEEE و ISC هم نمایه خواهند شد ضمنا به مقالات پذیرفته شده، شماره doi بین‌المللی نیز اختصاص خواهد یافت. علاوه بر این، مقالات برتر کنفرانس نیز در صورت بررسی و احراز صلاحیت از سوی فصلنامه‌های پژوهشی داخلی و بین‌المللی، پس از برگزاری کنفرانس در این ژورنال‌های علمی منتشر خواهند شد.

شریفی در ادامه به حضور پروفسور مارک گریفیتز، به عنوان یکی از سخنران‌های کلیدی کنفرانس اشاره کرد. پروفسور گریفیتز در حوزه بازی‌های دیجیتال و اعتیاد به بازی، فعالیت‌های علمی گسترده‌ای را در کارنامه خود دارد.

از دیگر سخنران‌های این جلسه می‌توان به حامد نصیری، دبیر «جایزه بازی‌های جدی» (SeGaP)، اشاره کرد. وی اطلاعاتی را در مورد این بخش در اختیار اعضای کمیته علمی قرار داد. نصیری با مرور تجربه سال گذشته، به این نکته اشاره کرد که سال قبل، 54 بازی به دبیرخانه جایزه بازی‌های جدی ارسال شد و بازی در سه مرحله فنی (از طریق داوران متخصص حوزه بازی‌سازی)، تجاری (با همکاری شتاب‌دهنده‌ آواگیمز) و علمی (با مدد داورانی که در حوزه بازی‌های جدی تخصص دارند) مورد داوری قرار گرفت و نهایتا 5 فینالیست انتخاب و از میان آن‌ها یک بازی (بازی آموزشی طرلان) به عنوان برنده نهایی انتخاب شد. بازی منتخب 20 میلیون و بازی RehabMap با اختلافی اندک به عنوان بازی دوم، 5 میلیون وجه نقد به عنوان جایزه دریافت کردند.

نصیری سپس به تغییرات «جایزه بازی‌های جدی 1397» پرداخت و عنوان کرد داوری امسال سخت‌گیرانه‌تر خواهد بود. علاوه بر امتیازات سال گذشته امسال شاهد پیگیری بیشتر، پس از رویداد خواهیم بود. این به معنای تلاش پیگیرانه برای تجاری‌سازی بازی و فراهم کردن امکان ارائه بازی در فرصت‌ها و همایش‌های گوناگون برای جذب سرمایه‌گذار خواهد بود. همچنین یک رویداد Serious Game Jam 48 ساعته برای ساخت بازی جدی، یک هفته قبل از شروع کنفرانس برگزار خواهد شد که شرکت‌کنندگان آن باید پس از مشخص شدن یک تم و موضوع خاص، یک بازی جدی را با آن تم تا مرحله دمو بسازند.

نهایتا دکتر داود نعمتی انارکی دبیر علمی ویژه این دوره و معاون آموزش و پژوهش دانشگاه صداوسیما در سخنانی، به همکاری این دانشگاه و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد. انارکی توافقات صورت گرفته تا رسیدن به امکان همکاری را شرح داد و از ایجاد شدن این شرایط ابراز خرسندی کرد. معاون آموزش و پژوهش دانشگاه صداوسیما گفت این دانشگاه اقدامات لازم جهت برگزاری کنفرانس را به بهترین شکل و کیفیت آغاز کرده و در ادامه تلاش می‌کند این تعامل را با بنیاد حفظ کند.

گفتنی است کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال یا Digital Games Research Conference (DGRC) بزرگ‌ترین کنفرانس جامع و میان‌رشته‌ای کشور است که گستره وسیعی از تحقیقات را با محوریت بازی‌های دیجیتال در چهار حوزه فنی و مهندسی، علوم انسانی، هنر و علوم پزشکی در برمی‌گیرد. این کنفرانس به صورت سالانه توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان نهاد متولی صنعت بازی‌ در ایران با همکاری یکی از دانشگاه‌های معتبر و فعال کشور در زمینه بازی برگزار می‌شود. همچنان که گفته شد، امسال قرار است دانشگاه صداوسیما، همکار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در برگزاری این کنفرانس باشد. ضمنا دبیرخانه دائمی این کنفرانس نیز «مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال» (DIREC) است که با برنامه‌ریزی بلندمدت در صدد ارتقای سطح تحقیقات در حوزه بازی‌های دیجیتال و برقراری ارتباط این تحقیقات و پژوهشگران با صنعت است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here