کتاب «بازی جدی، بازی فراتر از سرگرمی»

0
587
موضوع محوری: بازی‌های جدی
نویسندگان: اعظم ده‌صوفيانی ، الهه جعفری

معرفی این کتاب:

با وجود آن‌که در متون خارجی از آغاز قرن 21 تاکنون کتب، مقالات و پژوهش­‌های بی‌شماری در حوزه بازی‌های جدی صورت گرفته است، در کشور ما بسیار کم به این موضوع توجه شده و مطالب معدود موجود هم بیشتر ترجمه هستند. این اثر نخستين کتاب فارسی درزمینه بازی­‌های جدی است، با اینکه برای تهیه به منابع مختلف لاتین مراجعه شده است اما سعی بر این بوده که شرایط ایران هم درنظر گرفته شده تا اثر، حالت ترجمه­‌های پاره‏‌پاره از متون مختلف به‏‌خود نگیرد. برای این کار تلاش شد که بازی­‌های گوناگون بازی شود و با افراد متخصص در این حوزه مصاحبه گردد تا نقص کمبود متون فارسی جبران شود. به‏‌رغم تلاش‌­های صورت گرفته برای نگارش، این اثر ادعای آن را ندارد که به همه ابعاد موضوع بازی‌­های جدی پرداخته و یا مباحث اشاره شده در آن جامع و کامل است، اما سعی بر این بوده است که اهم موضوعات در این زمینه مطرح و اثری قابل قبول و کاربردی ارائه گردد. بی­‌شک تکمیل مباحث این کتاب نیازمند نقطه نظرات و انتقادات و پیشنهادات متخصصان این امر و نگارش مقالات تخصصی در این زمینه است. این کتاب دریچه­‌ای را به‏‌سمت بازی­‌های جدی می­‌گشاید و مقدمه­‌ای است بر کارهای بعدی و تخصصی­‌تری که در این زمینه انجام می­‌شود.

 

فهرست مطالب:

1. سرگرمی دیگر کافی نیست!
1.1. تاریخچه بازی‌های رایانه‌ای
1.2. بازی‌های رایانه‌ای در گذر زمان
1.3. عصر بازی¬های رایانه‌ای
2. جدی بازی کن!
2.1. ظهور بازی‌های جدی
2.2. تناقض مفهومی بازی جدی
2.3. قابلیت‌ها و مزایای بازی‌های جدی
2.4. طبقه‌بندی بازی‌های جدی
2.5. بازی جدی، رسانه‌ای جدید
3. بازی جدی بساز!
3.1. بازی جدی و آموزش
3.2. مبنای تئوریک طراحی بازی‌های جدی
3.3. منطق طراحی بازی
3.4. محدودیت‌های طراحی بازی جدی
4. بازار بازی جدی را بشناس!
4.1. بازی‌های جدی در چرخه اقتصاد
4.2. کشورهای پیشرو در عرصه بازی‌های جدی
4.3. بنگاه‌ها و شرکت‌های فعال در عرصه بازی‌های جدی
4.4. کنفرانس‌ها و سمینارهای بازی‌های جدی
5. به بازی ادامه بده!
5.1. واقعیت بازی‌های جدی
5.2. نمونه‌هایی از بازی‌های جدی
5.3. پرکاربردترین حوزه‌های بازی‌های جدی
5.4. پیشنهادها

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here