مروری بر وضعیت صنعت بازی‌های دیجیتالی در جهان (بخش دوم: درآمد بازی‌های دیجیتالی)

0
43

امروزه صنعت جهانی بازی‌­های دیجیتالی یکی از بزرگ‌ترین صنایع فرهنگی جهان است. ارزش بازار صنعت بازی‌های دیجیتالی در حال افزایش است و میلیاردها بازیکن در سراسر جهان از بازی‌های دیجیتالی لذت می‌برند. یکی از مهم‌ترین موضوعات در صنعت بازی، توجه به تجاری‌سازی و نحوه درآمدزایی از تولیدات این حوزه است.

استفاده از مدل‌های تجاری بازی‌های ویدئویی در واقع زمینه‌ای بسیار مهم است که تا حد زیادی به این موضوع وابسته است که روش‌های جدید و نوآورانه در مدیریت کسب و کار و پول‌سازی(درآمدزایی) ایجاد شود.

در همین راستا در این گزارش به بررسی میزان فروش و درآمد بازی‌ها در جهان می‌پردازیم.آنچه در ادامه می‌آید، توسط خانم مهشید شهیدی، پژوهشگر همکار دایرک جمع‌آوری و تنظیم شده است.

 

گردش مالی صنعت بازی در جهان در سال ۲۰۲۲ برابر با ۱۸۴.۴ میلیارد دلار بوده است.پس از دو سال رشد خارق‌العاده (+۱۵ درصد) در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، بازار جهانی بازی‌های دیجیتالی با رکود کوتاه‌مدت مواجه بوده است. پیش‌بینی می‌شود که درآمد در سال ۲۰۲۴ به ۲۰۱ میلیارد دلار برسد.

لازم به ذکر است، آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۲ ، ۴۶درصد از درآمد جهانی را به خود اختصاص داده است و بالاتر از آمریکای شمالی با ۲۷درصد سهم بازار است. در مجموع، ارزش بازار بازی در سراسر جهان نزدیک به ۱۸۴ میلیارد دلار آمریکا تعیین شده است. شکل زیر سهم درآمد بازار بازی‌های دیجیتال را در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ ، بر اساس منطقه نشان می‌دهد.

سهم کشورهای مختلف جهان از درآمد موجود در صنعت بازی متفاوت است. شکل زیر نمایشی از کشورها و بازارهای برتر بر اساس درآمد بازی‌های دیجیتال است. بر اساس این جدول، بیشترین سهم درآمدی متعلق به آمریکا با ۴۶ میلیارد دلار است. چین با ۴۴ میلیارد دلار و ژاپن با ۱۹ میلیارد دلار و کره جنوبی با ۷.۴ میلیارد دلار پس از آن هستند.

پردرآمدترین شرکت‌های فعال در صنعت بازی

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی نیوزو ، برترین شرکت‌های عمومی بر اساس درآمد بازی‌ها رتبه‌بندی شده‌اند. این رتبه‌بندی بر مبنای گزارش‌های مالی سالانه و فصلی شرکت‌های بازی‌سازی است. براین‌اساس شرکت چینی تنسنت و شرکت ژاپنی سونی پیشتازان درآمد بوده و پس از آن شرکت‌های اپل و  ماکروسافت قرار دارند. در مجموع در فروش بازی شرکت‌های آسیای شرقی سهم و جایگاه بسیار خوبی را کسب کرده‌اند.

منبع

  • vgchartz.com
  • Statista.com
  • newzoo.com 
  • mordorintelligence.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here