شیوه‌های گرافیکی در طراحی بازی (بخش اول-انتزاعی)

0
186

سبک گرافیکی یک بازی ویدئویی، از مهمترین موارد در توسعه بازی است. سبک بصری یک بازی، اغلب نقش مهمی در تجربه بازیکن از آن بازی دارد و این یکی از مواردی است که یک بازی را جالب و سرگرم‌­کننده می‌­کند. در این مقاله مروری یکی از متداول­‌ترین سبک‌­های گرافیکی، روش­‌های تجسم و نحوه­‌ی استفاده از آن برای خلق محتوا توسط سرکار خانم پریسا علیخانی دانشجوی دکتری پژوهش هنر در دانشگاه هنر اسلامی تبریز توضیح داده خواهد شد.

در طول تاریخ بازی­‌های ویدئویی، روش‌­های مختلفی برای تجسم محتوای بازی استفاده شده است و با استفاده از این تکنیک­‌های طراحی، توسعه­‌دهندگان بازی و هنرمندان به نتایج مختلفی رسیده‌­اند. این طراحی‌­های بصری مختلف، به عنوان سبک‌­های گرافیکی شناخته می­‌شوند یکی از مرسوم­‌ترین سبک­‌های گرافیکی، سبک انتزاعی است.

در هنر، انتزاع­‌گرایی به جنبه­‌ی رسمی هنر مربوط می‌­شود و شامل خطوط، رنگ­‌ها، اشکال مختلف هندسی و روابط آن‌ها با یکدیگر است. انتزاع‌­گرایی، هیچ چیز واقعی را نشان نمی‌دهد و مستقیم از زندگی نیز نشات نمی­‌گیرد. انتزاع‌­گرایی، یکی از دسته‌­بندی­‌های سبک گرافیکی است که به جای نشان دادن مستقیم شخصیت­‌ها، اشیا یا مکان­‌های مشخص بر نمایش بازی در شکل­‌ها و اشکال هندسی تمرکز دارد اما بازی‌­های ویدئویی به ندرت می‌­تواند انتزاعی باشند چراکه حداقل باید نوعی محیط را شبیه­‌سازی کنند لذا اغلب بازی­‌های با سبک انتزاعی، به شدت تلطیف­‌شده هستند (تصویر 1).

تصویر 1: مگس و بیگانگان در Yven ‘Revenge

دهه 1970 م. آغاز محبوبیت بازی­‌های ویدئویی و خانگی بود و در آن زمان، بسیاری از بازی‌­ها، کاملا مینمالیستی و انتزاعی از لحاظ طراحی بودند چراکه تیم بازی­‌سازی با محدودیت‌های سخت‌­افزاری زیادی مواجه بودند که باعث می­‌شد تنها کاراکترها، اشیا و محیط­‌هایی که ضروری بود، طراحی شده و آن هم بسیار ساده شود؛ بیشتر بازی­‌ها در آن زمان به لحاظ گرافیکی بسیار سبک بودند که فقط به سبک انتزاعی شباهت داشتند.

نمونه­‌ی خوبی از این سبک، در بازی تتریس (1984) دیده می‌­شود (تصویر 2). نمونه­‌ی دیگر از این بازی‌­ها، پونگ (1972) بود (تصویر 3). تتریس، هنوز هم با فروش بیش از 10 میلیون نسخه، عنوان پُرفروش­‌ترین بازی جهان را در اختیار دارد. بازی­‌هایی با سبک انتزاعی در دهه 80 بسیار محبوب و پُرفروش بودند و به حدی پیشرفت کرده بودند که به لحاظ گرافیکی روز به روز در حال پیچیده و جزئی‌­تر شدن بودند اما سبک انتزاعی در آن زمان دیگر به عنوان یک سبک پیش‌­فرض نبود بلکه به یک انتخاب هنری تبدیل شده بود.

تصویر 2: بازی تتریس

تصویر 3: بازی پونگ

دهه 90 با توجه به افزایش محبوبیت کنسول­‌های بازی ویدئویی خانگی و بازی­‌های دستی و تغییر جهت گرافیک بازی از گرافیک‌­های اسپرایت به گرافیک سه‌­بعدی؛ تمایل طراحان به نمایش­‌های واقع­‌بینانه‌­تر بیشتر شد لذا ساخت این سبک از بازی­‌ها بسیار محدود شد. در این زمان یک بازی تیراندازی ریلی موسیقی با سبک انتزاعی مورد توجه گیمرها قرار گرفت. این بازی در تصویر 4 نشان داده شده است.

تصویر 4: Rez on the Sega Dreamcast

امروزه دیگر دیدن بازی­‌هایی با سبک انتزاعی مرسوم نیست. این مساله عمدتا به دلیل محبوبیت روزافزون داستان­‌پردازی و این واقعیت که دیگر بازی­‌های انتزاعی فروش خوبی ندارند، است.

اما سال­‌های پایانی دهه 2000 م. و پس از پایان سلطه­‌ی سونی، نینتندو و مایکروسافت با سبک­‌های گرافیکی فانتزی و رئالِ خود و با محبوبیت گسترده­ی تلفن‌­های همراه هوشمند، بار دیگر سبک انتزاعی جانی تازه گرفت. چیزی که سبب محبوبیت دوباره­‌ی سبک انتزاعی در تلفن همراه شد؛ این واقعیت بود که بازی‌­های موبایل قابل حمل و در دسترس هستند و گیمرها معمولا برای گذر زمان از آن‌ها استفاده می­‌کنند بنابراین ضروری است که نه­‌تنها لذتبخش باشند، بلکه به لحاظ گرافیکی نیز ساده طراحی شوند و زمان زیادی از بازیکن نگیرند. این سبک گرافیکی برای جذب گیمرهای غیرحرفه­‌ای نیز مفید است، چراکه باعث می‌شود آنان تنها بر گیم‌­پلی تمرکز کنند و آن را از یاد نبرند. (تصویر 5).

تصویر 5: Geometry Dash

اما آینده­‌ی سبک انتزاعی چگونه است؟ همان‌طور که قبلا اشاره شد، انتزاع­گرایی در پروژه‌های مدرن کمتر دیده می­‌شود. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می­‌شود این سبک در مقایسه با سایرین قدری منسوخ و قدیمی شود. یکی از مشکلات سبک انتزاعی، بازاریابی سخت برای آن‌هاست. بزرگترین مشکل سبک انتزاعی، عدم توانایی آن‌ها برای گفتن داستان به بازی­‌کننده است. سبک انتزاعی همواره از لحاظ بصری نسبت به سایر سبک­‌های گرافیکی محدود است بنابراین طبیعی است که برای روایت داستان مناسب نباشد. در حقیقت توسعه بازی­‌ها، جایگاه داستان‌­پردازی را نسبت به گذشته قوی­تر کرده است به همین دلیل است که منحصرا در بازی­‌های تلفن همراه دیده شود یا در گذشته بماند.

Keo, M. (2017). Graphical Style in Video Games. Bachelor’s thesis for Information and Communication Technology

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here