نشست گفتمان بازی؛ جایگاه و اقتصاد رسانه‌های تخصصی بازی‌های ویدئویی در ایران

0
24 بازدید
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

با توجه به نوپا بودن صنعت بازی­‌های دیجیتال در کشور، غالب جریان­‌های روبه‌جلو برای طرح مسئله توسط بنیاد ملی بازی­‌های رایانه­‌ای اتفاق می­‌افتد و بیرون از بنیاد، عمدتاً یا جریانی برای توسعه این هنر-صنعت شکل نمی­‌گیرد و یا به صورت منفی صرفاً بر تهدیدهای ناشی از این بازی‌­ها متمرکز است.

این معضل باعث شده تا مطالبات و چالش­‌های بازی­سازان نادیده گرفته شود، راهکارها و تلا‌ش­های باز‌ی‌پژوهان بهره­‌وری کافی را نداشته باشد و نهادهای دولتی نیز از اثربخشی لازم برخوردار نباشند. در عین حال مخاطب عام این صنعت که بیش از ۲۸ میلیون ایرانی را شامل می‌­شود نیز درک درستی از وضعیت این اکوسیستم ندارند و به همین دلیل این چرخه نامتصل و ناکارآمد به درستی حرکت نمی­کند.

در همین راستا، با هدف گفتمان­‌سازی میان صنعت، دانشگاه و دولت و همچنین ایجاد جریان رسانه‌ای در سطح گسترده برای مردم، مجموع نشست­‌های تخصصی «گفتمان بازی» در نظر گرفته شده است که به صورت مشترک توسط معاونت پژوهش و مدیریت روابط عمومی بنیاد برگزار خواهد شد.

برای هر یک از این نشست­‌های تقریباً ۲ ساعته، ابتدا موضوعی اولویت­‌دار مشترکاً توسط دو واحد و با جلب نظرات و بازخوردها از صنعت و با تکیه بر نیازها و چالش­های فعالان صنعت که امکان برطرف شدن آن­‌ها توسط دانشگاه و دولت وجود دارد تعیین شده و در روز برگزاری نشست سه کارشناس هریک به نمایندگی از صنعت، دولت و دانشگاه به علاوه یک مجری کارشناس در کنار یکدیگر قرار می­‌گیرند. در قالب این نشست، نماینده صنعت به طرح معضلات صنعت پرداخته و نمایندگان دولت و دانشگاه نیز بر نقش­‌ها و راه ­حل‌­های خود در آن موضوعات تمرکز می­ن‌مایند.

در اولین نشست از این مجموعه با عنوان «جایگاه رسانه‌های تخصصی بازی‌های ویدئویی در ایران» به معرفی کارکردهای رسانه‌­های تخصصی در صنعت بازی و طرح موانع موجود برای تحقق آن‌­ها پرداخته می­‌شود. محورهای کلیدی این نشست به شرح زیر هستند:

– سیر شکل‌­گیری و تحولات رسانه‌های تخصصی در ایران به چه صورت بوده است؟

– ژورنالیسم تخصصی تا چه میزان در ایران رشد کرده است؟

– آیا رسانه‌­های تخصصی توانسته‌اند به خوبی از دولت و فعالان صنعت مطالبه­‌گری کنند؟

– تعاملات رسانه­‌های تخصصی با فعالان صنعت و خصوصاً بازی­سازان باید چگونه باشد؟

– چه راهکارهایی برای شکل­‌گیری چرخه اقتصادی و بقای رسانه‌­ای تخصصی قابل تصور است؟

برای شرکت در این گفتمان اینجا کلیک کنید. 


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید