بازیکنان در طول قرنطینه چه بازی می‌کنند و می‌بینند؟

0
208

گزارش زیر ترجمه و تلخیصی است از گزارش “What Gamers Are Playing & Watching During the Coronavirus Lockdown: Player Share & Viewership Spikes for Games & Genres” که در تاریخ 17 آوریل در سایت نیوزو منتشر شده است. برای دسترسی به گزارش اصلی به لینکی که در انتهای صفحه گذاشته شده است مراجعه کنید.

جهان این روزها با واقعه‌ای ناراحت‌کننده و بی‌سابقه مواجه است. اپیدمی کووید19 روی جنبه‌های مختلف زندگی ما تأثیر گذاشته است. همان‌طور که در مقاله‌های پیشین گفته شد، یکی از پیامدهای گسترش کرونا در صنعت بازی، افزایش ساعات بازی بوده است. بسیاری از پلتفرم‌ها و بازی‌ها در این مدت رکوردهای جدیدی در جذب مخاطب داشته‌اند. حتی در این مدت پلتفرم Steam رکورد بیشترین کاربر هم‌زمان خود را ارتقاء داد. تمام شواهد نشان می‌دهد مردم بیشتر از گذشته بازی می‌کنند. در این مقاله جزئیات بیشتری از این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ اینکه چرا و چگونه با بازی درگیر می‌شوند.

همه‌گیری کووید-19روی عادات بازیکنان تأثیر داشته است. بعد از شروع این بیماری برخی از بازیکنان به بازی به چشم یک فعالیت اجتماعی نگاه می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر بازی را مجالی برای فرار می‌دانند. نتایج زیر بر اساس تحلیل‌های واحد راهکارهای توسعه بازی نیوزو (Newzoo’s Game Development Solution) روی داده‌های موجود و اجرای یک پیمایش روی 1024 بازیکن 10 تا 30 ساله در ایالات‌متحده آمریکا، ایتالیا و ژاپن به دست آمده است.

با توجه به افزایش سریع تعداد بازیکنان و بینندگان جدید، بسیاری از ژانرهای بازی شاهد رشد بیننده، سهم بازیکن (Player Share) و میانگین زمان بازی بوده‌اند.

دسته‌بندی استاندارد نیوزو در مورد انواع بازی، 18 ژانر برای بازی قائل است. بین دسامبر 2019 تا مارس 2020 تمام ژانرهای نیوزو برای بازی‌های پلتفرم رایانه، به استثنای بازی‌های ژانر موبا (MOBA) و مبارزه­ای (Fighting) در شاخص‌های سهم بازیکن رشد داشته‌اند. ژانرهایی که بیشترین رشد را داشته‌اند عبارت‌اند از:

  • تیراندازی (+40%)
  • بازی‌های شرط‌بندی (+36%)
  • بازی‌های ساخت‌وسازی (+34%) (Deck-Building Games)
  • بازی‌های آرکید (+28%)
  • بازی‌های سکوبازی (+25%)
  • Battle Royale (+17%)

یافته‌های نیوزو نشان می‌دهد بازی‌های تیراندازی تنها به دلیل سیاست‌های قرنطینه خانگی رشد نداشته است. سهم بازیکن بازی‌های تیراندازی روی پلتفرم رایانه در ماه مارس 46 درصد بوده که این دومین سهم بزرگ بعد از بازی‌های ژانر MOBA است. بازی Rainbow Six Siege شرکت یوبی‌سافت بالاترین سهم بازیکنان را به خود اختصاص داده است و بازی‌هایی مانند Counter-Strike: Global Offensive و Call of Duty Modern Warfare نیز وضعیت خوبی در سهم بازیکن دارند. با این حال نمودار زیر نشان می‌دهد که بازی‌های تیراندازی قبل از شیوع کرونا نیز در حال گرفتن سهم بیشتری از بازیکنان بوده‌اند:

بنابراین رشد سهم بازیکن برای ژانر تیراندازی نمی‌تواند تنها ناشی از اجرای سیاست‌های قرنطینه باشد. آمارها نشان می‌دهد در ماه ژانویه محبوب‌ترین بازی تیراندازی Escape from Tarkov بوده است در حالی که Rainbow Six Siege در عرض این مدت به دلیل هجوم بازیکنان چینی سهم بازیکن خود را دو برابر کرده است.

یکی دیگر از اتفاق‌های مؤثر ماه مارس، عرضه‌ نسخه جدید Call of Duty بوده است. این بازی به مدد مدل درون‌پرداخت و پوشش نسبتاً فراگیرتر تمام استریمرهای تیراندازی توانست عملکرد خوبی از نظر سهم بازیکن، تعداد بازیکن و میزان بازدید تصاحب کند.

پس می‌توان گفت که مقررات قرنطینه خانگی تنها باعث افزایش سرعت رشد بازی‌ها شده است، نه اینکه باعث ایجاد آن شده باشد. موارد زیر را می‌توان در رشد بازی‌های ژانر تیراندازی مؤثر دانست:

  • این بازی‌ها تیمی (Squad-Based Game) هستند، پس تعامل و برقراری ارتباط در آن‌ها یک عنصر کلیدی است؛
  • این بازی‌ها از روی چند پلتفرم قابل دسترسی هستند (Cross-Platform)؛ بنابراین بازی با دوستان را ساده کرده‌است؛
  • گیم‌پلی سریعی دارند؛
  • و در نهایت اینکه این بازی­ها عموما بازی­ها AAA با مدل درون­پرداخت هستند.

مدت زمان بازی در ژانر تیراندازی و سایر ژانرها افزایش یافته است.

متوسط زمان بازی روزانه برای بازی‌های ژانر تیراندازی از 38 دقیقه در دسامبر 2019 به 60 دقیقه در مارس افزایش یافته است. ما معمولاً این افزایش را به داشتن وقت بیشتر برای بازی نسبت می‌دهیم، در حالی که علاوه بر این برخی از ویژگی‌های خود بازی نیز در این افزایش مؤثرند. برخی از بازی‌هایی که بیشترین رشد را در دوران قرنطینه داشته‌اند، مانند Rainbow Six و Escape from Tarkov دارای مدت زمان به ازای هر دست بازی طولانی‌تر (Longer Play Sessions) هستند و مسابقه در آن‌ها تا یک ساعت طول می‌کشد.

به همین ترتیب میانگین زمان بازی برای اغلب ژانرهای دیگر نیز افزایش یافته است. پیمایش نیوزو در سه کشور آمریکا، ایتالیا و ژاپن نیز همین نتیجه را تأیید می‌کند.

46 درصد پاسخگویان پیمایش در پاسخ به پرسش از دلایل اصلی بیشتر بازی کردن،  اظهار کرده‌اند چون وقت بیشتری برای بازی دارند و 95% این افراد این افزایش زمان بازی را نتیجه مستقیم شیوع کرونا می‌دانند. نمودار زیر سایر پاسخ‌های احصاشده را نشان می‌دهد:

فرار از قرنطینه: بازیکنان حرفه‌ای رایانه در این روزها در پی اکتشاف و ماجراجویی هستند.

این روزها، بسیاری در خانه مانده‌اند و طبق پیمایش ما، بازی کردن راهی برای رهایی از واقعیت موجود جلوی پای افراد قرار می‌دهد. نماینده کامل این بازی‌ها ژانر ماجراجویی است.

ژانر ماجراجویی سومین سهم بزرگ از بازیکنان در میان تمام را ژانرها دارد. این سهم بین دسامبر تا مارس 11 درصد افزایش داشته است. بازی Minecraft شرکت مایکروسافت بدون شک بهترین بازی ژانر ماجراجویی در پلتفرم رایانه است و همواره بین 5 بازی برتر ماه در میان تمام ژانرهای بازی رایانه نیز بوده است. ماینکرفت در ماه مارس با 44% از سهم بازیکنان رایانه ژانر ماجراجویی، بزرگ‌ترین سهم را در اختیار داشته است. این عدد در ماه دسامبر 36 درصد بوده است. علاوه بر مقررات قرنطینه، آپدیتی که این بازی در همین مدت عرضه کرد، در موفقیت آن مؤثر بوده است.

بازی‌های رانندگی و شبیه‌سازی رانندگی در طول قرنطینه

بازی‌های رانندگی هم در دوران قرنطینه رشد قابل توجهی داشته‌اند. برای نمونه Kartrider رشد مخاطب زیادی را به خود دیده است؛ چرا که دردسترس، چندنفره و تعاملی بوده و بازی با دوستان را در شرایط قرنطینه ساده کرده است.

لغو مسابقات ورزشی و رویدادهای مشابه، عامل مهمی در افزایش مخاطب این بازی‌ها بوده است. بعضی لیگ‌ها و تیم‌ها مسابقات خود را به دنیای بازی‌های ورزشی منتقل کرده‌اند و به این طریق سطح درگیری هواداران خود را بالا نگه داشته‌اند. به عنوان مثال پس از لغو مسابقات فصل فرمول یک به دلیل اپیدمی کرونا، رانندگان حرفه‌ای در نقش تولیدکننده محتوا برای بازی‌های رانندگی آنلاین ظاهر شدند. این امر باعث شد که طرفداران آن‌ها با این بازی‌ها درگیر شده و در نتیجه میانگین زمان بازی و تماشای بازی افزایش یابد. در آوریل 2020 میزان تماشای آنلاین بازی iRacing روی یوتیوب و توییچ در مقایسه با ماه فوریه، 117 درصد افزایش یافته است.

بازی‌های آرکید هم در روزهای قرنطینه رشد چشمگیری داشته‌اند. این بازی‌های ساده چندنفره برای میلیون‌ها نفر محبوس در خانه فرصت بی‌نظیری برای تعامل با دوستان فراهم کرده است. 

نیوزو با ترکیب ژانرهای آرکید و معمایی با بازی‌های آنلاین چندنفره،  ژانر «آرکید اجتماعی» را ساخته است و مجموعه‌ای از بازی‌های مینیمالیستی رقابتی یا مشارکتی آنلاین را در آن تعریف کرده است.  بازی‌های مانند Golf It!، Overcooked 2 و Uno در این دسته قرار دارند. بازی‌های این ژانر در ماه مارس با در اختیار داشتن 2% سهم بازیکنان رایانه رکورد قبلی خود را جابه‌جا کرده‌اند.

بسیاری از مردم به بازی به عنوان راهی برای معاشرت با دوستان و خانواده نگاه می‌کنند و بازی‌های این ژانر به دلیل یادگیری ساده و به کار گیری ساده از این جهت با اقبال مواجه می‌شوند؛ ضمن اینکه این بازی‌ها اغلب نسخه‌های دیجیتالی بازی‌های آشنای قدیمی‌تر هستند. Uno نمونه کامل این بازی‌ها است: یک بازی کارتی محبوب که میزان دانلود نسخه‌ی آی‌اواس آن از اپ‌استور افزایش بسیاری داشته است و از رتبه 49 بیشترین دانلود به رتبه 6 رسیده است. نسخه رایانه این بازی نیز از سهم بازیکن 0.2% در نوامبر به 0.7% در مارس افزایش داشته است و میزان مشاهده آن در توییچ و یوتویب نیز دو برابر شده است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here