نمای نزدیک ۱۳۹۴

پلتفرم کنسول: تنگنا

0
303
موضوع محوری: پلتفرم کنسول: تنگنا
تعداد صفحات: ۵۲
حجم فایل: ۰٫۶۵۴ مگابایت
قیمت: رایگان

معرفی این گزارش:

در این شماره از نمای نزدیک؛ پلتفرم کنسول: تنگنا، اطلاعات تفصیلی از وضعیت مصرف بازی‌های دیجیتال در پلتفرم کنسول در کل کشور ارائه می‌شود.
این پلتفرم به لحاظ میزان بازیکنان در مقیاس کشوری سهم نسبتاً کمتری را به خود اختصاص داده است. به استناد گزارش شرکت معتبر تحقیقات بازار نیلسن در سال ۲۰۱۶، چین نیز الگوی مشابهی را در میزان استفاده از پلتفرم‌های سه گانه برای بازی کردن دارا است به این نحو که در چین بیشترین سهم از بازیکنان به وسیله‌ی پلتفرم موبایل و سپس پلتفرم‌های رایانه و کنسول، بازی دیجیتال انجام می‌دهند. مطابق این گزارش این الگو متفاوت از الگوی کشورهای آمریکای لاتین از قبیل برزیل و مکزیک است که در آنها بیشترین سهم بازیکنان به ترتیب متعلق به بازی کردن با پلتفرم کنسول و پس از آن موبایل و رایانه می‌باشد. همچنین در کشورهای اروپایی، پلتفرم‌ها به لحاظ میزان و درصد بازیکنان، وضعیتی متعادل دارند.
کنسول بازی تنها پلتفرمی است که با کارکرد خاص بازی کردن، طراحی و تولید شده و کارکردهایی علاوه بر بازی کردن، حاشیه‌ بر اصل محسوب می‌شود. اگرچه آمارهای بدست آمده از تحقیقات دایرک، حاکی از گرایش به سرگرمی و نشاط در مردم ایران از طریق بازی‌های دیجیتال است اما این موضوع باعث نشده که پلتفرمی نظیر کنسول که مخصوص بازی کردن است نسبت به سایر پلتفرم‌ها در ایران با اقبال بیشتری روبرو شود. آسیب شناسی این موضوع، قطعاً مطالعه جامع و مفصلی را طلب می‌کند اما نکاتی را که شاید بتوان در یک نگاه کلی دلایلی بر عدم اقبال بر پلتفرم کنسول در ایران دانست، می‌توان چنین برشمرد:
مقرون به صرفه نبودن خرید کنسول‌های بازی جدید برای قشر کثیری از مخاطبان
گران بودن نسبی بازی‌های اورجینال
نیاز به نمایشگری مستقل از دستگاه کنسول و …
گزارش پیش رو تلاشی برای تبیین وضعیت موجود پلتفرم کنسول با تمرکز بر بازیکنان و بازی بازان آن است که امید است مورد استفاده قرار گیرد.

فهرست مطالب:

– چگونه این گزارش را مطالعه کنیم؟
– بازیکنان کنسولی
– بازی‌ها
– بازی‌بازان کنسولی
– سبک زندگی
– خوشه‌بندی بازیکنان رایانه‎‌ای در ایران
– ۵ نکته در مورد PLAYSTATION و XBOX
– رو به جلو
– این پژوهش چگونه انجام شده‌است؟
– ما چه کسانی هستیم؟


دریافت فایل

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here