تجربه‌خوانی بازی جدی خانه مشروطه

0
145

«دریچه» در نظر دارد در ساختار جدید خود به معرفی مراحل ساخت و عناصر مهم  بازی‌های مختلفی که به‌تازگی تولید شده‌اند، تحت عنوان «تجربه‌خوانی» بپردازد. بنابراین اگر بازی‌ای تولید کرده‌اید و مایل هستید شبکه پژوهشگران بازی‌های دیجیتال با موضوع و چالش‌های طراحی و تولید بازی شما آشنا شوند، با ایمیل زیر در ارتباط  باشید:

 آدرس ایمیل: Shaghayegh.kolli.91@gmail.com

1.چالش اصلی برای طراحی بازی چه بوده است؟ (مسئله اصلی مرتبط با ساخت بازی)

با توجه به ظرفیت گردشگری کشور و همچنین اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد، به‌منظور بهبود تجربه گردشگران از بازدید، حل مشکل راهنما و همچنین به یادسپاری بهتر اطلاعات موزه، با استفاده از امکانات و فناوری‌های به‌روز و موجود، بازی مبتنی بر واقعیت افزوده طراحی شده است.

2.فرآیند مطالعه و پژوهش برای حل مسئله چگونه بوده است.

مطالعات کتابخانه‌ای و جمع‌آوری اطلاعات و بررسی ضعف‌های موجود از طریق مصاحبه با کارکنان بخش

3.چگونگی نحوه حل مسئله به کمک مکانیک‌های بازی را توضیح دهید.

به‌منظور استفاده آسان گردشگران، نسخه اولیه این بازی به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده است. کاربر با انتخاب زبان موردنظر وارد محیط شده و با استفاده از برچسب‌های واقعیت افزوده تعبیه‌شده در کنار عناصر مشخص‌شده ابتدا اطلاعاتی را به‌صورت چندرسانه‌ای دریافت می‌کند سپس برای تکمیل فرآیند، به سؤالات نمایش داده‌شده پاسخ داده و جایزه دریافت خواهد کرد.

4.چارت طراحی بازی به چه شکل است؟

شکل زیر چارت طراحی بازی را نشان می‌دهد:

5.عناصر بازی (کاراکترها، فضا، آیکون‌ها و…) را توضیح دهید.

فضای اصلی ترکیب محیط واقعی و مجازی (واقعیت افزوده) است و در محیط مجازی، کاربر با استفاده از بخش‌های موجود می‌تواند اطلاعات موردنظر را دریافت کند.

  • کاراکتر بخش سؤالات مربوط به ” حاج مهدی کوزه کنانی ” است. زیرا خانه مشروطه در اصل خانه حاج مهدی کوزه‌کنانی بوده که در اختیار مبارزان قرار داده است.

  • نمونه تارگت واقعیت افزوده موجود برای عناصر داخل موزه

  • نمونه بخش نمایش اطلاعات متنی، در سمت چپ
  • بالا تصویر فرد موردنظر نمایش داده می‌شود.
  • دکمه متن: نمایش اطلاعات متنی
  • دکمه گالری: مجموعه تصاویر مرتبط با فرد موردنظر
  • دکمه صوت: پخش اطلاعات به‌صورت صوتی

6.شرح کلی داستان بازی (داستان اصلی، تصاویری از مراحل، فیلم برخی از مراحل و…) را توضیح دهید.

گردشگر پس از ورود به برنامه با استفاده از برچسب‌های واقعیت افزوده موجود در کنار عناصر موزه، می‌تواند به‌دلخواه خود، نوع اطلاعات ارائه‌شده را انتخاب کند. چالش اصلی، کسب امتیاز و جایزه نهایی است که باید به 3 سؤال مطرح‌شده مربوط به عناصر موزه پاسخ درست بدهد و کد تخفیف معین‌شده را دریافت کند. در این مراحل فرد ملزم به بازدید عناصر موزه و کسب اطلاعات از آن‌ها است.

در ادامه نمونه‌هایی از تصاویر محیط بازی را ملاحظه می‌فرمایید:

7.آیا نتایج حاصل از بازی برای حل چالش بررسی شده است؟ چگونه و با چه روش تحقیقی؟ نتایج چه بوده است؟

بله – با در اختیار گذاشتن پرسشنامه طراحی‌شده در اختیار گردشگران پس از استفاده از اپلیکیشن، اطلاعات به‌دست‌آمده آنالیز و بررسی شد و نتیجه حاصل حاکی از این بود که فناوری واقعیت افزوده به دلیل همراهی محیط واقعی در کنار محیط مجازی جذابیت استفاده از اپلیکیشن را برای گردشگران بیشتر کرده و همچنین انجام بازی و پاسخگویی و درنتیجه دریافت جایزه انگیزه گردشگران را برای بازدید کامل و مطالعه دقیق اطلاعات افزایش داده است.

8.مستندات علمی حاصل از طراحی بازی را بیان نمایید.

عباسی نیا, صبا؛ باقر بهران شتربان و صمد روحی، ۱۳۹۸، اثربخشی فناوری واقعیت افزوده بر بهبود کیفیت بازدید گردشگران از اماکن تاریخی؛ نمونه موردمطالعه: خانه مشروطه تبریز، نخستین کنفرانس بین‌المللی شهر هوشمند، شیراز، موسسه آموزش عالی آپادانا

9.آیا بازی تجاری شده است؟ خیر

10.تایملاین طراحی بازی را توضیح دهید.

10.جمع‌بندی، پیشنهاد‌ها و درس آموخته‌های کلیدی خود را  برای پژوهشگران بعدی بیان نمایید.

به دلیل تعداد کم راهنما برای موزه‌ها و بعضاً تعداد کم مترجمین، استفاده از فناوری‌هایی که بتواند بسته به موقعیت مشخص اطلاعات خاصی را ارائه دهد، عمل مهم و مؤثری است. فناوری واقعیت افزوده این امکان را به ما می‌دهد تا علاوه بر پخش اطلاعات صوتی و متنی، عناصر سه‌بعدی نیز ارائه دهیم. همچنین برای ایجاد غوطه‌وری بیشتر و افزایش انگیزه گردشگر برای بازدید، محیط مجازی را در همان محیط واقعی داشته باشیم.

نام بازی: خانه مشروطه

نام تیم سازنده: توانا

اعضای تیم: صبا عباسی‌نیا، صمد روحی، باقر بهرام شتربان

نگارش: صبا عباسی‌نیا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید