در سال ۲۰۱۸ باید منتظر چه رخدادهایی در صنعت بازی در جهان باشیم؟ در ادامه به پیشبینی نیوزو از رویدادهای پیش رو در سال جاری خواهیم پرداخت.
1- بازیها
– سال ۲۰۱۸ برای کنسول نینتندو سوییچ سال خوبی خواهد بود بهخصوص آنکه ناشران شخص ثالث (third-party publishers) به حمایت از این کنسول برای انتشار بازی خواهند پرداخت. اگرچه انتشار بازی پوکمون روی این کنسول در سال ۲۰۱۸ هنوز قطعی نشده است اما در صورت انتشار، این اولین باری خواهد بود که بازی پوکمون روی کنسول اصلی نینتندو منتشر میشود. این اتفاق خط پایانی بر کنسولهای فقط دستی است.
– اکنون که شرکتهای سونی و مایکروسافت نسخههای جدید کنسولهای خود را (Pro و One X به ترتیب) منتشر نمودهاند، باید دید که آیا امسال مایکروسافت میتواند خود را بالا بکشد یا خیر. پیش از این انتظارات برای این دستگاههای بسیار مدرن بالا نبود اما اکنون دادههای فروش اولیه این دستگاهها اطلاعات دلگرمکنندهای را نشان میدهند.
– مباحث بسیاری پیرامون لوت باکسها (Loot box، یک آیتم مجازی که به بازیکن امکان میدهد که در ازای خرید آن مجموعهای از آیتمهای مختلف همچون آواتار، اسلحه یا زره خاص را به صورت شانسی دریافت کند) در ماههای اخیر در گرفته است و انتظار میرود که مباحث بیشتری نیز با این موضوع در سال 2018 شکل گرفته و قوانین بیشتری نیز برای آنها مقرر گردد. ناشران مقید به آشکار نمودن پاداشهای موجود در لوت باکسها هستند چرا که دولتمردان و سازندگان پلتفرمها بر این قوانین تأکید میکنند.
– به نظر میرسد که سال 2018 سالی باشد که در آن بازیهای با سبک free-to-play روی پلتفرم کنسول به حیات خود ادامه دهند. در حالی که این مدل درآمدی تبدیل به مدلی غالب روی موبایل و اخیراً رایانه شده است اما تعداد بسیار اندکی از بازیهای free-to-play روی پلتفرم کنسول قابل دریافت هستند. انتشار بازی محبوب شرکت Tencent با ژانر MOBA با نام Arena of Valor روی کنسول Switch در سال ۲۰۱۸ میتواند به عنوان کاتالیزوری برای بازیکنان کنسول عمل کند تا کاملا مدل free-to-play را در بازیها بپذیرند.
2- ورزشهای الکترونیک
– موفقیت بازی Overwatch League عاملی کلیدی نه تنها برای آینده این بازی بلکه برای تمامی ورزشهای الکترونیک بهطورکلی خواهد بود. این لیگ برای اهدافی فراتر از اهداف رسانهای شکل گرفته و جذابیتهایی را برای خریداران محتوا و حامیان مالی فراهم آورده است. خریداران حق امتیاز به شدت برای کسب نقاط قوت بازیها سرمایهگذاری کردهاند اما بازی Overwatch هنوز نیاز دارد تا خود را به عنوان برترین ورزش الکترونیک اثبات نماید. تمامی افراد درگیر با ورزشهای الکترونیک علاقهمند به کسب موفقیت Overwatch League در جذب تماشاگر خواهند بود.
– در آغاز سال ۲۰۱۸، جریان رقابت میان دو شرکت Riot و BAMTECH به جریان میافتد. انتظار میرود که شرکت Riot بهتنهایی تماشاگران لیگهای اصلی خود را جلب کرده و پلتفرم خود را به همراه یک تجربه دیداری پیشرفته نسبت به سایر پلتفرمها به آنها ارائه نماید. مزیت عمده این کار از همکاریهایی که Riot میتواند به طور مستقیم با League of Legends برقرار سازد، برمیآید؛ همچون ارائه پیشنهاد تخفیف روی آیتمهای درون بازی به هنگام تماشای بازی که میتواند تماشاگر را اغوا کند. علیرغم موفقیت شگفتانگیز بازیهای ژانر Battle Royale (در این ژانر، بازی با امکانات برابر برای تمام بازیکنان آغاز میشود و هر کس که مهارت بیشتری از خود نشان دهد زنده میماند) در سال ۲۰۱۷، بازیهایی با این ژانر دشواری بسیاری در تبدیل این تجربه به ورزشهای الکترونیک دارند. این عامل مطمئنا برتریای برای بازیهایی نظیر PUBG در سال ۲۰۱۸ به شمار خواهد آمد.
– درحالیکه شاهد رویدادهای بزرگ ورزشهای الکترونیک موبایلی در شرق برای بازیهای موبایلی مسابقهای هستیم نظیر King of Glory یا بازیهای کژوآل مانند Battle of Balls اما انتظار این سطح از پذیرش برای ورزشهای الکترونیک موبایلی در غرب در سال ۲۰۱۸ را نخواهیم داشت.
– چندین اطلاعیه مرتبط با ورزشهای الکترونیک را برای بازی ICO در سال ۲۰۱۷ شاهد بودیم که حاکی از فعال شدن اغلب سازمانها در سال 2018 است. نقش و سودمندی ارز دیجیتال (Cryprocurrency، یک سیستم انتقال وجه الکترونیک است که برای تأیید تراکنشها و تشکیل واحدهای جدید متکی به بانکهای مرکزی نبوده و نیازی به شخص ثالث ندارد) و بلاکچین (Blockchain، یک سیستم ثبت اطلاعات و گزارش توزیعشده و غیرمتمرکز است. در سیستم ارزهای دیجیتال تراکنشها در یک دفتر کل توزیعشده به نام بلاکچین ثبت و رمزنگاری میشوند و این موضوع امکان پرداختهای مستقیم و همتابههمتا را فراهم میکند) هنوز برای ورزشهای الکترونیک مشخص نشده است. به هر حال بهرهگیری از فناوری بلاکچین به همراه قراردادهای خودکار میتواند برای رویدادهای نیمهحرفهای و آماتور مفید باشد چرا که این فناوری پرداخت مستقیم خودکار مواردی چون جایزه نقدی را ضمانت میکند. شرکتی مانند DreamTeam که این اقدامات را در قالب یک پلتفرم مدیریت گروهی به اجرا درآورده یکی از نمونههای قابل مشاهده در این زمینه است.
3- موبایل
– شرکت اپل در سال ۲۰۱۷ تأکید فراوانی بر ARKit داشت؛ به این دلیل که تصمیمگیرندگان این شرکت به آینده قدرتمند واقعیت افزوده باور دارند. در همین حال گوگل فناوری ARCore را دنبال نمود. سازندگان بازی امروزه بیشتر از قبل به راحتی قادر به ساخت و راهاندازی بازیهایی با استفاده از واقعیت افزوده هستند. با اینحال، شاهد یک بازی یا برنامک واقعیت افزوده فوقالعاده و تأثیرگذار در سال ۲۰۱۷ نبودیم. بازی Pokemon Go علیرغم اینکه در سال ۲۰۱۶ منتشر گردید، به عنوان محبوبترین بازی واقعیت افزوده تاکنون باقی مانده است. انتظار میرود که امسال شاهد برنامکهای خلاقانه نوینی برای فناوری واقعیت افزوده باشیم. شرکتهای اپل و گوگل هر دو امیدوارند که فناوری واقعیت افزوده را روی پلتفرمهای خود به کار گیرند و بیشک از راهاندازی یک برنامه جدید و اساسی حمایت خواهند کرد. شاید امسال شاهد یک پیشرفت جدید از سوی سازندگان Pokemon Go با راهاندازی یک بازی کاملاً جدید بر اساس حق امتیاز هری پاتر توسط شرکت Niantic باشیم همانند Ingress که نسخهای اصلاحشده از بازی اولیه آنها بود.
– شرکتهای سرگرمیساز بیش از پیش نسبت به این موضوع آگاهی یافتهاند که مشتریان مدت زمان بسیار زیادی را صرف دستگاههای موبایل خود میکنند و همین امر فرصت مغتنمی را برای بازاریابی و کسب درآمد از حق امتیاز و انتشار بازیهای جدید فراهم میآورد. با معرفی برنامکهای موبایلی چون Stranger Things، Rick & Morty، Star Wars و بسیاری دیگر در سال 2017، انتظار میرود که امسال نیز شاهد این باشیم که برنامکهای بیشتری هواداران خود را به دور از تلویزیون و صفحههای نمایش، سرگرم سازند.
– با پیشرفتهتر شدن گوشیهای هوشمند -که اغلب از لحاظ عملکرد و سرعت با لپتاپ برابری میکنند- و بزرگتر شدن صفحه نمایش آنها، معمولاً شاهد نمایش بازیهایی که در ژانرهای مختص رایانههای شخصی و دستگاههای کنسول ساخته شدهاند روی گوشیهای هوشمند بودهایم. این موارد شامل بازیهای (MMO Lineage از شرکت Netmarble)، بازیهای با ژانر Battle Royal Survivor) Royale از NetEase) و بازیهای استراتژی بلادرنگ (Iron Marines از Ironhide) میگردند. به هر حال، با وجود اکثر این بازیها که در اواخر سال گذشته منتشر شدند باید منتظر ماند و دید که با توجه به فراگیری بسیار بازی با رایانههای شخصی و کنسول، این ژانرهای موبایلی ماندگار خواهند شد یا خیر.
– از آنجایی که سال 2017 منجر شد که سازندگان گوشیهای هوشمند سرمایه بیشتری برای این صفحههای نمایش بدون قاب صرف کنند، انتظار برای دیدن ابداعات جدید آنها در سال 2018 جالب خواهد بود. با توجه به اینکه بعید به نظر میرسد که ابداعات جدیدی نظیر صفحه نمایشهای تاشو در سال 2018 منجر به یک تحول تجاری گردند، انتظار میرود که سازندگان گوشیهای هوشمند ویژگیهای نوین بسیاری برای این دستگاهها در سال جدید در ذهن داشته باشند.