روندهای پیش‌بینی‌شده از دیدگاه نیوزو برای سال ۲۰۱۸

0
349

در سال ۲۰۱۸ باید منتظر چه رخدادهایی در صنعت بازی در جهان باشیم؟ در ادامه به پیش­‌بینی نیوزو از رویدادهای پیش رو در سال جاری خواهیم پرداخت.

1- بازی‌­ها

– سال ۲۰۱۸ برای کنسول نینتندو سوییچ سال خوبی خواهد بود به‌­خصوص آنکه ناشران شخص ثالث (third-party publishers) به حمایت از این کنسول برای انتشار بازی­ خواهند پرداخت. اگرچه انتشار بازی پوکمون روی این کنسول در سال ۲۰۱۸ هنوز قطعی نشده است اما در صورت انتشار، این اولین باری خواهد بود که بازی پوکمون روی کنسول اصلی نینتندو منتشر می‌­شود. این اتفاق خط پایانی بر کنسول­‌های فقط دستی است.

– اکنون که شرکت­‌های سونی و مایکروسافت نس­خه‌های جدید کنسول‌های خود را (Pro و One X به ترتیب) منتشر نموده‌­اند، باید دید که آیا امسال مایکروسافت می­‌تواند خود را بالا بکشد یا خیر. پیش از این انتظارات برای این دستگاه­‌های بسیار مدرن بالا نبود اما اکنون داده‌­های فروش اولیه این دستگاه­­ها اطلاعات دلگرم­‌کننده‌­ای را نشان می­‌دهند.

– مباحث بسیاری پیرامون لوت باکس­‌ها (Loot box، یک آیتم مجازی که به بازیکن امکان می‌­­دهد که در ازای خرید آن مجموعه­‌ای از آیتم‌­های مختلف همچون آواتار، اسلحه یا زره خاص را به ­صورت شانسی دریافت کند) در ماه‌­های اخیر در گرفته است و انتظار می­‌رود که مباحث بیشتری نیز با این موضوع در سال 2018 شکل گرفته و قوانین بیشتری نیز برای آن­ها مقرر گردد. ناشران مقید به آشکار نمودن پادا­ش­‌های موجود در لوت باکس‌­ها هستند چرا که دولتمردان و سازندگان پلتفرم‌ها بر این قوانین تأکید می‌­کنند.

– به نظر می­‌رسد که سال 2018 سالی باشد که در آن بازی­‌های با سبک free-to-play روی پلتفرم کنسول به حیات خود ادامه دهند. در حالی ­که این مدل درآمدی تبدیل به مدلی غالب روی موبایل و اخیراً رایانه شده است اما تعداد بسیار اندکی از بازی‌های free-to-play روی پلتفرم کنسول قابل دریافت هستند. انتشار بازی محبوب شرکت Tencent با ژانر MOBA با نام Arena of Valor روی کنسول Switch در سال ۲۰۱۸ می­‌تواند به­ عنوان کاتالیزوری برای بازیکنان کنسول عمل کند تا کاملا مدل free-to-play را در بازی‌­ها بپذیرند.

2- ورزش­‌های الکترونیک

– موفقیت بازی Overwatch League عاملی کلیدی نه­ تنها برای آینده این بازی بلکه برای تمامی ورزش­‌های الکترونیک به‌طورکلی خواهد بود. این لیگ برای اهدافی فراتر از اهداف رسانه­‌ای شکل گرفته و جذابیت­‌هایی را برای خریداران محتوا و حامیان مالی فراهم آورده است. خریداران حق امتیاز به ­شدت برای کسب نقاط قوت بازی‌­ها سرمایه­‌گذاری کرده‌­اند اما بازی Overwatch هنوز نیاز دارد تا خود را به­ عنوان برترین ورزش الکترونیک اثبات نماید. تمامی افراد درگیر با ورزش­‌های الکترونیک علاقه­‌مند به کسب موفقیت Overwatch League‌ در جذب تماشاگر خواهند بود.

– در آغاز سال ۲۰۱۸، جریان رقابت میان دو شرکت Riot و BAMTECH به جریان می‌­افتد. انتظار می‌­رود که شرکت Riot به­تنهایی تماشاگران لیگ‌­های اصلی خود را جلب کرده و پلتفرم خود را به همراه یک تجربه دیداری پیشرفته نسبت به سایر پلتفرم­‌ها به آن­‌ها ارائه نماید. مزیت عمده این کار از همکاری­‌هایی که Riot می‌­تواند به ­طور مستقیم با League of Legends برقرار سازد، برمی‌­آید؛ همچون ارائه پیشنهاد تخفیف روی آیتم­‌های درون بازی به هنگام تماشای بازی که می‌­تواند تماشاگر را اغوا کند. علی­رغم موفقیت شگفت­‌انگیز بازی­‌های ژانر Battle Royale (در این ژانر، بازی با امکانات برابر برای تمام بازیکنان آغاز می‌­شود و هر کس که مهارت بیشتری از خود نشان دهد زنده می­‌ماند) در سال ۲۰۱۷، بازی‌­هایی با این ژانر دشواری بسیاری در تبدیل این تجربه به ورزش‌­های الکترونیک دارند. این عامل مطمئنا برتری‌­ای برای بازی­‌هایی نظیر PUBG در سال ۲۰۱۸ به شمار خواهد آمد.

– درحالی­‌که شاهد رویدادهای بزرگ ورزش­‌های الکترونیک موبایلی در شرق برای بازی­‌های موبایلی مسابقه­‌ای هستیم نظیر King of Glory یا بازی­‌های کژوآل مانند Battle of Balls اما انتظار این سطح از پذیرش برای ورزش‌­های الکترونیک موبایلی در غرب در سال ۲۰۱۸ را نخواهیم داشت.

– چندین اطلاعیه­ مرتبط با ورزش‌های الکترونیک را برای بازی ICO در سال ۲۰۱۷ شاهد بودیم که حاکی از فعال شدن اغلب سازمان‌ها در سال 2018 است. نقش و سودمندی ارز دیجیتال (Cryprocurrency، یک سیستم انتقال وجه الکترونیک است که برای تأیید تراکنش­‌ها و تشکیل واحدهای جدید متکی به بانک­‌های مرکزی نبوده و نیازی به شخص ثالث ندارد) و بلاک­چین (Blockchain، یک سیستم ثبت اطلاعات و گزارش توزیع­‌شده و غیرمتمرکز است. در سیستم­ ارزهای دیجیتال تراکنش‌­ها در یک دفتر کل توزیع­‌شده به نام بلا­ک‌­چین ثبت و رمزنگاری می‌­شوند و این موضوع امکان پرداخت‌­های مستقیم و همتا­به­همتا را فراهم می­‌کند) هنوز برای ورزش‌­های الکترونیک مشخص نشده است. به ­­هر حال بهره‌­گیری از فناوری بلاک­‌چین به همراه قراردادهای خودکار می­‌تواند برای رویدادهای نیمه­‌حرفه­‌ای و آماتور مفید باشد چرا که این فناوری پرداخت مستقیم خودکار مواردی چون جایزه نقدی را ضمانت می­‌کند.­ شرکتی مانند DreamTeam که این اقدامات را در قالب یک پلتفرم مدیریت گروهی به اجرا درآورده یکی از نمونه­‌های قابل مشاهده در این زمینه است.

3- موبایل

– شرکت اپل در سال ۲۰۱۷ تأکید فراوانی بر ARKit داشت؛ به این دلیل که تصمیم‌­گیرندگان این شرکت به آینده قدرتمند واقعیت افزوده باور دارند. در همین ­حال گوگل فناوری ARCore را دنبال نمود. سازندگان بازی امروزه بیشتر از قبل به­ راحتی قادر به ساخت و راه­‌اندازی بازی­‌هایی با استفاده از واقعیت افزوده هستند. با این‌­حال، شاهد یک بازی یا برنامک واقعیت افزوده فوق­‌العاده و تأثیرگذار در سال ۲۰۱۷ نبودیم. بازی Pokemon Go علی‌­رغم اینکه در سال ۲۰۱۶ منتشر گردید، به­ عنوان محبوب‌­ترین بازی واقعیت افزوده تاکنون باقی‌ مانده است. انتظار می‌­رود که امسال شاهد برنامک­‌های خلاقانه نوینی برای فناوری واقعیت افزوده باشیم. شرکت­‌های اپل و گوگل هر دو امیدوارند که فناوری واقعیت افزوده را روی پلتفرم‌­های خود به ­کار گیرند و بی­‌شک از راه‌­اندازی یک برنامه جدید و اساسی حمایت خواهند کرد. شاید امسال شاهد یک پیشرفت جدید از سوی سازندگان Pokemon Go با راه‌­اندازی یک بازی کاملاً جدید بر اساس حق امتیاز هری پاتر توسط شرکت Niantic باشیم همانند Ingress که نسخه­‌ای اصلاح­‌شده از بازی اولیه آن­‌ها بود.

– شرکت­‌های سرگرمی‌­ساز بیش از پیش نسبت به این موضوع آگاهی یافته‌­اند که مشتریان مدت زمان بسیار زیادی را صرف دستگاه‌­های موبایل خود می­‌کنند و همین امر فرصت مغتنمی را برای بازاریابی و کسب درآمد از حق امتیاز و انتشار بازی­‌های جدید فراهم می‌­آورد. با معرفی برنامک‌های موبایلی چون Stranger Things، Rick & Morty، Star Wars و بسیاری دیگر در سال 2017، انتظار می­‌رود که امسال نیز شاهد این باشیم که برنامک‌های بیشتری هواداران خود را به دور از تلویزیون و صفحه­‌های نمایش، سرگرم سازند.

– با پیشرفته­‌تر شدن گوشی‌­های هوشمند -که اغلب از لحاظ عملکرد و سرعت با لپ­تاپ برابری می­‌کنند- و بزرگ­‌تر شدن صفحه نمایش آن­‌ها، معمولاً شاهد نمایش بازی­‌هایی که در ژانرهای مختص رایانه‌­های شخصی و دستگاه­‌های کنسول ساخته شده‌­اند روی گوشی‌­های هوشمند بوده­‌ایم. این موارد شامل بازی‌­های (MMO Lineage از شرکت Netmarble)، بازی­‌های با ژانر Battle Royal Survivor) Royale از NetEase) و بازی­‌های استراتژی بلادرنگ (Iron Marines از Ironhide) می­‌گردند. به­ هر حال، با وجود اکثر این باز‌ی‌­ها که در اواخر سال گذشته منتشر شدند باید منتظر ماند و دید که با توجه به فراگیری بسیار بازی با رایانه‌های شخصی و کنسول، این ژانرهای موبایلی ماندگار خواهند شد یا خیر.

– از آنجایی که سال 2017 منجر شد که سازندگان گوشی‌­های هوشمند سرمایه بیشتری برای این صفحه‌­های نمایش بدون قاب صرف کنند، انتظار برای دیدن ابداعات جدید آن­‌ها در سال 2018 جالب خواهد بود. با توجه به اینکه بعید به نظر می‌­رسد که ابداعات جدیدی نظیر صفحه نمایش­‌های تاشو در سال 2018 منجر به یک تحول تجاری گردند، انتظار می­‌رود که سازندگان گوشی­‌های هوشمند ویژگی­‌های نوین بسیاری برای این دستگاه­‌ها در سال جدید در ذهن داشته باشند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here