LATEST ARTICLES

رویداد سیگپ (SeGaP_ جایزه بازی‌های جدی)

معرفی رویداد سیگپ (SeGaP _جایزه بازی‌های جدی)

مقدمه در عصر فناوری‌های نوین، بازی‌های دیجیتال دیگر صرفاً ابزار سرگرمی نیستند؛ آن‌ها به یکی از مؤثرترین ابزارهای آموزش، فرهنگ‌سازی و درمان تبدیل شده‌اند. بازی‌های هدفمند با تلفیق خلاقیت، فناوری و علوم انسانی، فضایی فراهم...

گزارش «نمای باز ۱۴۰۰: شاخص‌ترین اطلاعات مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران» منتشر شد

معرفی این گزارش: گزارش «نمای باز ۱۴۰۰» شاخص‌ترین اطلاعات مصرف رسانه بازی در ایران ۱۴۰۰ را در اختیار علاقه‌مندان، محققان، سیاست‌گذاران و فعالان صنعت بازی ایران قرار می‌دهد. اطلاعات این گزارش برمبنای پیمایش ملی بازیکنان...
نمای باز 1402

گزارش «نمای باز ۱۴۰۲: شاخص‌ترین اطلاعات مصرف رسانه بازی‌ در ایران» منتشر شد

معرفی این گزارش: گزارش «نمای باز ۱۴۰۲» مبتنی بر داده‌های حاصل از یک پیمایش ملی است که طی آن اطلاعات ۶٬۵۲۱ خانوار (معادل ۲۰٬۹۰۱ نفر) گردآوری گردید. ۶٬۶۸۰ نفر در سال ۱۴۰۲ با یکی از...
لایو سرویس

لایو سرویس

صنعت بازی‌های ویدئویی در دهه‌های اخیر به‌طور بنیادین از یک مدل مبتنی بر «فروش محصول» به یک مدل «ارائه خدمت» تغییر یافته است. این تحول، نتیجه رشد فناوری، پیشرفت زیرساخت‌های آنلاین، گسترش گوشی‌های هوشمند...
فراخوان هفتمین جایزه بازی‌های جدی(SeGaP2026) منتشر شد

فراخوان هفتمین دوره رویداد جایزه بازی‌های جدی (SeGaP2026) منتشر شد

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۸۵ به‌عنوان تنها متولی صنعت بازی در کشور فعالیت می‌کند. با توجه به اهمیت بازی‌های جدی (هدفمند) به‌عنوان شاخه‌ای از بازی‌های...
مجموعه گزارش‌های بازی‌های دیجیتال

مجموعه گزارش‌های بازی‌های دیجیتال

صنعت بازی‌های دیجیتال در دهه‌ی اخیر به یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد خلاق جهانی تبدیل شده است؛ صنعتی که در پیوند میان فناوری‌های نوین، خلاقیت فرهنگی و الگوهای اقتصادی نوآورانه، توانسته جایگاهی هم‌تراز با...
ورزش های الکترونیک

گزارش نمای دور: ورزش‌های الکترونیک

مقدمه ورزش‌های الکترونیکی یا همان eSports در دهه‌های اخیر از یک سرگرمی محدود به پدیده‌ای جهانی در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و فناورانه تبدیل شده‌اند. این حوزه که در ابتدا صرفاً رقابتی تفریحی میان بازیکنان بود،...
اقتباس در بازی‌: نتیجه امتیاز مصرف‌کنندگان برای بازی‌های بازسازی‌شده و بازآفرینی‌شده (1997 تا 2022)

اقتباس در بازی‌: نتیجه امتیاز مصرف‌کنندگان برای بازی‌های بازسازی‌شده و بازآفرینی‌شده (1997 تا 2022)

مقدمه بازی‌های ویدئویی در دهه‌های اخیر به یکی از اثرگذارترین شاخه‌های صنایع فرهنگی تبدیل شده‌اند؛ رسانه‌ای چندوجهی که در مرز میان هنر، فناوری و روایت حرکت می‌کند. همانند سینما و ادبیات، بازی‌های ویدئویی نیز ظرفیت...
طراحی روایت شخصیت‌محور در بازی‌های دیجیتال: یک مرور گسترده

طراحی روایت شخصیت‌محور در بازی‌های دیجیتال: یک مرور گسترده

مقدمه روایت شخصیت‌محور در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی در شکل‌دهی تجربه‌های احساسی، معنادار و تعاملی در بازی‌های دیجیتال شناخته می‌شود. این نوع روایت، با تمرکز بر شخصیت و روابط میان آن‌ها، به...
تأثیر مکانیک‌های تصمیم‌گیری اخلاقی در بازی‌های ویدئویی بر هوش اخلاقی بازیکنان

تأثیر مکانیک‌های تصمیم‌گیری اخلاقی در بازی‌های ویدئویی بر هوش اخلاقی بازیکنان

مقدمه: بازی‌ها فراتر از سرگرمیبازی‌های ویدئویی امروز دیگر تنها یک سرگرمی ساده نیستند؛ آن‌ها محیطی تعاملی و پویا فراهم می‌کنند که بازیکن را مستقیماً در تصمیم‌گیری اخلاقی و پیامدهای آن قرار می‌دهد. برخلاف فیلم...
همگرایی اقتصادهای دیجیتال: تحلیلی جامع از نقش رمزارز و بلاک‌چین در صنعت بازی‌های ویدئویی

همگرایی اقتصادهای دیجیتال: مطالعه‌ای جامع پیرامون رمزارز در صنعت بازی‌های ویدئویی

مقدمه اقتصاد دیجیتال در دهه‌ی اخیر شاهد یکی از عمیق‌ترین تحولات خود بوده است؛ تحولی که از ادغام دو حوزه ظاهراً متفاوت شکل گرفته است: رمزارز و صنعت بازی‌های ویدئویی. این همگرایی، مفاهیم سنتی...