شیو‌ه‌های گرافیکی در طراحی بازی (بخش دوم-فانتزی)

0
300

سبک گرافیکی یک بازی ویدئویی، از مهم‌ترین موارد در توسعه بازی است. سبک بصری یک بازی، اغلب نقش مهمی در تجربه بازیکن از آن بازی دارد و این یکی از مواردی است که یک بازی را جالب و سرگرم‌­کننده می‌کند. در این مقاله یکی از متداول­‌ترین سبک­‌های گرافیکی با عنوان سبک فانتزی، روش‌­های تجسم و نحوه­ی استفاده از آن برای خلق محتوا توضیح داده خواهد شد. این مقاله مروری توسط سرکار خانم پریسا علیخانی دانشجوی دکتری پژوهش هنر در دانشگاه هنر اسلامی تبریز به نگارش درآمده است. 

سبک فانتزی، در نمایش شخص یا شی با اغراق در برجسته­‌ترین ویژگی­‌های آن تمرکز دارد. از آنجاکه گرافیک‌های تلطیف­‌شده از ابتدا وجود داشته‌­اند و می­‌توانند در شکل­‌های متفاوتی به تصویر درآیند، تنوع گسترده­‌ای از نمایش‌­های هنری در این سبک گرافیکی در مقایسه با سایرین وجود دارد. نمونه بازی که در آن، سبک فانتزی، خصوصیات صوتی و تصویری بازی را تعریف کرد، بازی آنلاین و مولتی پلیر World of Warcraft محصول سال 2004 بود (تصویر 1). درحالیکه پیشرفت­‌های تکنولوژیکی در آن سال‌­ها باعث شده بود که بسیاری از توسعه‌­دهندگان به سمت سبک­‌های فتورئالیستی یا شبیه‌­سازی دقیق فیزیکی گرایش پیدا کنند اما گرافیک فانتزی همواره طرفداران خود را داشته است چراکه این سبک می­‌تواند روش دیگری را برای رسیدن به هدف درگیری سمعی و بصری مخاطب پیش­روی توسعه‌­دهنده بازی قرار دهد. بطور مثال این اهداف می­توانند باعث جذابیت بیشتری برای کودکان شود. علاوه بر این، این سبک اشاره­‌گر و انعطاف­‌پذیر است و خود را به شبیه­‌سازی عینی فیزیکی که سبک واقع‌­گرایانه درگیر آن است، محدود نمی­‌کند بنابراین سبک فانتزی، در جلب توجه به سمت گیم‌­پلی و غوطه‌­وری مخاطب در محیط بازی به خوبی کار می­‌کند. این سبک می‌­تواند به برجسته کردن جنبه­‌های خاصی از تصاویر یا گاهی اوقات اشیا، بدون تحریف یا شکستن اتمسفر به کار رود.

جارووین (2009)، سبک فانتزی را کاریکاتوریسم توصیف می­‌کند. کاریکاتور، تصویر یا بازنمایی از یک شی است که به مشخص‌­ترین ویژگی­‌های آن ساده شده است. بنظر می­‌رسد که سبک فانتزی برای مخاطبان جوان‌­تر مانند نوجوانان و کودکان کاربرد دارد اما همواره اینطور نیست. مثال خوب برای آن، بازی Super Meat Boy محصول سال 2010 است که دارای سبک هنری رنگارنگ و کارتونی بامزه است اما بازی را با عناصر خشن ترکیب کرده است.

گرافیک فانتزی، انعطاف­‌پذیرترین و متنوع­‌ترین نوع سبک در میان انواع سبک­‌های گرافیکی است. این سبک حدواسط سبک انتزاعی و واقع­‌گرایانه است لذا می­‌توان از گرافیک­‌های فانتزی بیشترین استفاده را در طراحی گیم‌­پلی و شخصیت‌­سازی ظاهر بازی انجام داد.

تصویر 1: World of Warcraft

سبک گرافیکی فانتزی از ابتدای صنعت بازی­‌های ویدئویی وجود داشته است. باید دانست که بسیاری از بازی‌های ویدئویی در دهه 1970، به جای آنکه انتزاعی محض باشند، نزدیک به سبک فانتزی بودند البته در آن زمان به دلیل محدودیت­‌های سخت‌­افزاری بازی، تنها گزینه، سبک فانتزی بود. سبک فانتری، کم­‌کم خود را از انتزاع‌­گرایی جدا کرد و شکل فعلی خود را در حدود اواسط دهه 1980 به دست آورد. سبک فانتزی در دوران نسل سوم کنسول­‌های بازی ویدئویی یا دوران 8 بیتی نیز ادامه یافت و چند بازی محبوب مانند Legend of Zelda ، Super Mario Bros 3 و Mega Man 2 نیز در این دوره ساخته شد. (تصویر 2).

تصویر 2: بازی Legend of Zelda ، Super Mario Bros 3 و Mega Man 2

کیفیت گرافیک در آن زمان در مقایسه با کنسول­‌های نسل قبلی بطور قابل‌توجهی بهتر بود. وضوح صفحه‌نمایش، پالت رنگ بزرگتر و افزایش تعداد اسپرایت­‌ها از قابل‌توجه‌­ترین تغییرها در کنسول­‌های جدید بود که بر کیفیت گرافیک سبک بازی نیز موثر بود. پیکسل یک تکنیک رایج در بازی­‌های ویدئویی بود که از دهه 1970 تا حدود دهه 1990 ادامه یافت. در آن زمان موتورهای گرافیکی با وضوح صفحه نمایش نسبتا کوچک و یک پالت رنگی حدود 256 رنگی محدود می‌­شدند. در نتیجه می­‌توان گفت بیشتر بازی­‌ها در دوره 8 بیتی به سبک پیک‌سلی دسته‌­بندی می­‌شدند که به سادگی با عنوان هنر پیکسل شناخته می­‌شوند. تصویر 3 یک نمونه کاراکتر در عصر هنر پیکسل را نشان می­‌دهند.

تصویر 3: Megaman

شخصیت و محیط­‌هایی که در سبک پیکسل هنری ساخته شده‌­اند، به دلیل محدودیت در سایز اسپرایت و پالت­‌های رنگی روشن، غالبا کارتونی یا همان در سبک فانتزی بودند. در واقع چه ظاهر کارتونی عمدی بوده یا نه، بسیاری از توسعه­‌دهندگان بازی مجبور بودند شخصیت­‌ها را تا جای ممکن در اندازه کوچک طراحی کنند.

بعد از نسل سوم، هنر پیکسل همچنان به پیشرفت و تکامل خود ادامه داد و حتی زمانی که گرافیک­‌های سه­‌بعدی شروع به موفقیت در مقایسه با گرافیک­‌های دوبعدی کرد نیز ادامه یافت. علی­رغم شیوع روند جدید، هنر پیکسل هرگز مانند بعضی از سبک‌­های انتزاعی گرافیکی منسوخ نشد در عوض این سبک هنری با استفاده از پیشرفت­‌های فناوری مانند پیشرفت در وضوح صفحه نمایش، ذخیره‌­سازی داده­‌ها و پالت رنگی؛ گرافیک بازی را دقیق‌­تر کرده و انیمیشن‌­های بهتری را ارائه کرد. تصویر 4 چند نمونه از آن را نشان می‌­دهد.

تصویر 4: چند نمونه بازی از هنر پیکسل

اما سبک فانتزی و هنر پیکسل در عصر بازی­‌های مدرن منسوخ نشد و در سال­‌های اخیر مجددا زنده گردید. حتی اگر توسعه‌­دهندگان بازی امروز به دلیل محدودیت­‌های گرافیکی مجبور به استفاده از هنر پیکسل نباشند، اما این سبک را جذاب و راحت می‌­دانند. علاوه بر این، بسیاری از طراحان می‌­خواهند با استفاده از این سبک در گرافیک بازی، نوستالژی بازی‌­های گذشته را زنده نمایند. تصویر 5 چند نمونه از این بازی­‌ها را نشان می­‌دهد.

تصویر 5: بازی­‌های عصر مدرن در سبک فانتزی و با هنر پیکسل

سبک فانتزی در بازی­‌های ژانر استراتژیک استفاده گسترده­‌ای دارد. همینطور اخیرا در ژانر پلتفرمر نیز دیده شده است. تصاویر 6 و 7 دو نمونه از این سبک را نشان می‌­دهند.

تصویر 6: بازی استراتژیک در سبک فانتزی

تصویر 7: بازی پلتفرمر در سبک فانتزی

اما سرنوشت سبک فانتزی در دوران گرافیک سه­‌بعدی چه شد؟ دهه 1990 به بعد، غالبا به عنوان یکی از خلاقانه­‌ترین دوره­‌های بازی شناخته می‌­شود. گرافیک­‌های بازی­‌های ویدئویی از پیکسل­‌ها و اسپرایت­‌ها به گرافیک­‌های رندر شده انتقال یافتند. تقلید فیزیک زندگی واقعی، شخصیت­‌ها و محیط‌­های واقع­‌گرایانه روند جدیدی پیدا کرد که بسیاری از توسعه‌­دهندگان بازی از این تکنیک به صورت تمام و کمال بهره بردند و در مسابقه­‌ای بی­‌پایان در مقابل یکدیگر قرار گرفتند که کدامیک می­‌تواند واقع­‌بینانه­‌ترین گرافیک را ایجاد نماید. اما سبک فانتزی نیز قادر به هم‌زیستی با این جریان بود و توانست جایگزینی از خود برای سبک فتورئالیستی ارائه دهد. گرافیک­‌هایی مانند سبک کتاب‌­های کمیک اغراق­‌آمیز در مقابل حجم زیاد بازی­‌های واقع­‌گرایانه ایستادگی کردند. بعلاوه گرافیک‌­های فانتزی تطبیق‌­پذیر بودند و در تکنیک­‌های متنوعی اجرا می­‌شدند. سل‌شیدینگ، کارتون و نیمه واقع­‌گرایانه زیرمجموعه­‌های گرافیک سه‌­بعدی در سبک فانتزی هستند که در تصاویر 8، 9 و 10 نشان داده شده است.

تتصویر 8: سبک سل‌شیدینگ

تصویر 9: سبک کارتون

تصویر 10: نیمه واقع­‌گرایانه

Keo, M. (2017). Graphical Style in Video Games. Bachelor’s thesis for Information and Communication Technology.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here